Szerző: Papageno

A Szépművészeti Múzeum és a Magyar Nemzeti Múzeum által közösen létrehozott weboldal célja a közösen koordinált kutatási program széles körű, tudományos ismeretterjesztő bemutatása. Az október 30-tól elérhető weboldal létrehozói szeretnék bevezetik a felhasználókat a Seuso-kincs ezüstedényeinek világába és tartalmával tudományosan megalapozott, hiteles válaszokat adnak a kincslelettel kapcsolatban felmerülő leggyakoribb kérdésekre – közölte a Nemzeti Múzeum. A honlap látogatói megtudhatják például, hogy mit neveznek Seuso-kincsnek, miért mondható róla, hogy anyagi és művészi értékét tekintve a legjelentősebb késő római ezüst kincsleletek egyike vagy hogy eredetileg mekkora lehetett az elrejtett kincs és vajon milyen tárgyak tartozhattak még hozzá. A felhasználó tájékozódhat a Seuso-kincshez…

Tovább

A moszkvai Bolsoj egykori zeneigazgatója és vezető karmestere, az Orosz Nemzeti Zenekar karmester-kollégiumának tagja 1964. január 11-én született. Sikeres oroszországi karrierje mellett meghívták Európa számos országába, vendégkarmesterként fellépett a milánói Scalában, a La Fenice-ben, a bolognai Teatro Communale-ban, a torinói Teatro Reggioban, és a Római Operában. 2005-ben debütált a párizsi Bastille Operában, ahol a Boris Godunov felújított előadását vezényelte, melyet Francesca Zambello rendezett. Moszkvában született muzsikus családba – édesapja a Bolsoj basszistája volt, édesanyja a Moszkvai Konzervatórium orgonaprofesszora, ő maga is a moszkvai Konzervatóriumban tanult, és posztgraduális képzését is itt végezte 1990-ben. 1988–1990 között a Moszkvai Sztaniszlavszki és Nemirovich-Danchenko zeneszínházban…

Tovább

Szarka Gábor, a Színház- és Filmművészeti Egyetem kancellárja az Info Rádiónak adott interjút, amelyben elmondta, hogy tudomása szerint „fogy az egyetemfoglalók lelkesedése”. Nem próbálnak meg bejutni az egyetem épületébe – szögezte le a kancellár mert lehetőséget akarnak adni azoknak a diákoknak a tanulásra, „akik nem értenek egyet” a blokádot szervezőkkel. „Én azt hallom, hogy eléggé komoly feszültségek vannak odabent” – fogalmazott Szarka Gábor bizonyítékként kezelve ezzel kapcsolatban a Vidnyánszky Attila által az EP-meghallgatáson bemutatott fotókat, amik a benti állapotokról tanúskodnak. A kancellár elmondása szerint tudomása van olyan diákokról, akik „már meggondolták magukat, vagy csak álszolidaritásból tartanak ki”. Számukra az ígéri,…

Tovább

Az előrejelzések szerint idén akár 35 százalékkal is visszaeshetnek a zenei jogdíjbevételek világszerte, ami 3,5 milliárd eurós kiesést jelenthet – állapította meg éves, globális jelentésében a CISAC, a közös jogkezelőket tömörítő nemzetközi szervezet. A párizsi székhelyű CISAC éves összegző dokumentuma mindig az előző évi adatokat tartalmazza, a most publikált előrejelzéseket a koronavírus-járvány hatásai miatt tették közzé – közölte a hazai jogkezelő, az Artisjus zeneipari szakmai blogján, a Dalszerzőn. A jelentés szerint 2019-ben a beszedett jogdíjak összege 7,8 százalékkal 10,1 milliárd euróra nőtt. A legtöbb jogdíj (a teljes bevétel 37,3 százaléka) továbbra is a televíziós és rádiós felhasználások után keletkezett. Az…

Tovább

A Papageno és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának legközelebbi adása október 31-én lesz hallható a 92.1-en, benne interjú Gajdó Tamással, Ötvös Gáborral, Soós Nórával és Szabadi Vilmossal. Műtárgylesen Műtárgylesen címmel új sorozat indul novemberben a Bajor Gizi Színészmúzeum és az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet szervezésében. Az új ismeretterjesztő sorozat az intézmények színháztörténeti gyűjteményének egy-egy kiválasztott darabját mutatja be, melynek célja a gyűjtemény népszerűsítése, minél több oldalról való megközelítése és láthatóvá tétele. A sorozat első alkalma egy kerekasztal-beszélgetés, amelynek középpontjában Czigány Dezső Bárdos Artúr rendezőről, színházigazgatóról készített portréja áll. Bárdos Henrik Artúr a Színjáték című szakfolyóirat alapító szerkesztője, az 1932–1938 között működő Művész…

Tovább

Hét hónap után egy gálával tért vissza az Angol Nemzeti Balett a színpadra október elején, novemberben fokozatos repertoárépítéssel várják az opera- és balettkedvelőket. Az operatagozat fiatal művészek bemutatásával nyit, ezt követi az Ariodante és a Falstaff koncertszerű előadása, utóbbiban Bryn Terfel és Simon Keenlyside is fellép. Karácsonyra családi eseményeket és gálakoncerteket terveznek. A balett-társulat novemberben egy kétrészes esttel nyit, amelynek első felében klasszikus és kortárs darabok részleteit láthatják a nézők, a második rész pedig egy egyfelvonásosé. A december szokás szerint a Diótörőé, de Peter Wright ismert koreográfiáját Covid-kompatibilissé, távolságtartóvá alakítják át. November 6-án a YouTube-csatornán Crystal Pite kanadai koreográfus Flight…

Tovább

Pozitív lett Nagy Sándor, a Madách Színház tagjának koronavírustesztje – jelentette a teátrum. A színésznek enyhe tünetei vannak, az elkövetkező napokat házi karanténban tölti. A közlemény szerint Nagy Sándor betegsége miatt öt előadás is elmarad. Ezek egyike az Egyszer három, néha négy, ami – mint Nagy közösségi oldaláról kiderül – több év után került újra műsorra. Az előadásokra megváltott jegyek visszaválthatók.

Tovább

Az SZFE Sztrájkbizottságának közleménye: „A Színház- és Filmművészeti Egyetem Sztrájkbizottsága a tegnapi napon, 2020. október 28-án fellebbezést nyújtott be a Fővárosi Törvényszék által kiadott elsőfokú végzés ellen, mely az Egyetem dolgozóinak sztrájkját jogellenesnek nyilvánította. Az SZFE sztrájkbizottsága nyolcpontos sztrájkkövetelést fogalmazott meg a munkáltatóval szemben, valamint egy kilencedik pontban Magyarország Kormányához fordult a modellváltás teljes visszafordítása, az Egyetem alapítványi fenntartásának megszüntetése érdekében. A Sztrájkbizottság követelései mindegyikét továbbra is fenntartja, s a másodfokú eljárás keretében is bízik a Fővárosi Törvényszék mindenfajta befolyástól független bíráskodásában. Budapest, 2020. október 29. az SZFE Sztrájkbizottsága”

Tovább

77 éves korában elhunyt Bodóczky István képzőművész, egyetemi tanár, aki alkotói munkája mellett művészgenerációk kinevelésében volt meghatározó, adta hírül az artportal. Bodóczky István 1943-ban született Szolnokon. 1970-ben végzett a Magyar Képzőművészeti Főiskola festő szakán, ahol mesterei Barcsay Jenő és Fónyi Géza voltak.  Alkotói munkája mellett életének integráns része volt a pedagógia. Vizuális nevelésről írt könyveket, 1974-től a Képző- és Iparművészeti Szakközépiskola művésztanára, 1993-tól a Magyar Iparművészeti Főiskola Tanárképző Tanszék tanára, később a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) címzetes egyetemi tanára, a Magyar Képzőművészeti Egyetem (MKE) doktori iskolájának témavezetője. A világ számos országában állított ki, tanított és tartott workshopokat. „Az évek során…

Tovább