Az Örkény Színház idei első bemutatóját, a Kertész utcai Shaxpeare-mosót Bodó Viktor rendezte. A különös cím a Rómeó és Júlia különös, Závada Péter és a társulat által elkövetett adaptációja, amelyben a veronai helyett erzsébetvárosi szerelmeseket Kókai Tünde és Patkós Márton alakítják. – Milyen várakozások indultatok neki a próbafolyamatnak? Kókai Tünde: Sejtettem, hogy rendkívüli élmény lesz Viktorral dolgozni. Azt hiszem e tekintetben a társulat nevében is beszélhetek. Patkós Márton: Viktortól először a Katonában láttam a Ledarálnakeltűntemet. Rögtön láttam, hogy ennek az előadásnak egészen sajátos nyelve van. Később megnéztem tőle az Anamnesist is, az is más, mint amit megszoktunk. El is tettem magamban, hogy…
Szerző: Papp Tímea
Bojtos Lucát és Erdős Attilát klasszikus és szokatlan formanyelvű előadásokban is láthatják a nézők, de dolgozzanak bárhol, a munkán nem spórolnak. A Budapesti Operettszínházban a Csárdáskirálynő Stáziját és Bóniját alakítják, a műfaj követelményeinek megfelelően elsöprő energiával. Nézi őket az ember a színpadon, és érzi, hogy különleges kémia van közöttük. Aztán találkozik velük, és kiderül, semmi nem véletlen. – Sokfelé találkozhat a nevetekkel a közönség: most az Operettszínházban ülünk, de az Operában is énekeltek, és egészen különleges, független zenés színházi projektekben is közreműködtök. Ez a sokféle közeg eltérő megfelelési igényt vagy elvárást támaszt elétek előadóként? Erdős Attila: Az alapvető színészi és…
A Bartók Világversenyhez különleges, két helyszínt, a Zeneakadémiát és a Csalán úti Bartók Béla Emlékházat érintő városnéző túra kapcsolódott. A Stachó László zenetudós, pszichológus és zongoraművész vezette túra első állomása a Zeneakadémia épülete, a második emeleti XIII-as tanterem volt, ahol Bartók 1907 és 1934 között tanított. A sarki, a Király utcára és a Liszt Ferenc térre néző terem nem emlékszoba, hanem nagyon is aktívan használt tanterem, a nagy hírű pedagógus emlékét, zeneakadémiai, növendéki és tanári éveit, fotókkal gazdagon illusztrált tablók idézik fel. Ezekről és túravezetőnk szavaiból kiderült, hogy a 20. század elején jóval kevesebb tantárgya és órája volt a zeneakadémistáknak,…
A Madách Színház idei első bemutatója a Once – Egyszer című musical, amely több ok miatt is különleges. Erről kérdeztük a két főszereplőt, Tompos Kátyát és Dolhai Attilát. – Jó tíz éve került mozikba az az ír film, amelynek alapján a musical készült. Láttátok akkor vagy megnéztétek azóta? Milyen hatással volt rátok? Mennyiben más a musical a filmhez képest? Tompos Kátya: A film engem érdekes módon nem érintett annyira meg, mint a kollégáimat, akik látták. A történet viszont engem is megfogott, olyan fajsúlyos, emberi témákról beszél, amelyekkel könnyű azonosulni: milyen érzés egy idegen országban élni; társadalmi különbségekről, pénzhiányról és a…
Egy Callas-felvétel terelte az addig zongorázó Kiss Diánát az éneklés felé: a kazettáról szóló Habanera alatt tört rá a felismerés, hogy mi az ő útja. Addig örömét lelte a barokkban és Bartókban, de a zongoragyakorlás nem adott neki annyi energiát, mint az éneklés. Az operavizsgák közönsége után idén nyáron az operettrajongók is megismerkedhettek vele az Operettszínház Csárdáskirálynőjének Stázijaként. A Nagymező utcai premieren azonban új szerepkörben, primadonnaként találkozhatnak vele a nézők. – A Debreceni Egyetemen, majd a Zeneakadémián operaénekesként diplomáztál. Az operett hogyan került a látókörödbe? Volt esetleg kurzusotok, amin beleszerettél a műfajba? – Külön kurzus nem. Anna Netrebko felvételeit sokat…
A Mi történt Baby Jane-nel? először kisregényként jelent meg, majd 1962-ben filmet forgattak belőle. A történetből készült színdarab, mely a Delta Produkció előadása, szeptember 21-től látható a Hatszín Teátrumban Alföldi Róbert rendezésében, Hernádi Judit és Kiss Mari főszereplésével. Bár Hartai Petrával és Bercsényi Péterrel a darabról kezdtünk beszélgetni, hamar másfelé kanyarodtunk. – Volt bármilyen előzetes ismeretetek az alapanyagról? Bercsényi Péter: A filmet az előadástól függetlenül, már nagyon régóta meg akartam nézni, mert Bette Davist imádom. Úgyhogy amikor a felkérést megkaptam, megnéztem, ráadásul tudtam, hogy a filmhez képest a színpadi verzió biztosan más lesz. Borzasztóan tetszett már a történet miatt is,…
Tarnóczi Jakab idén végzett a Színház- és Filmművészeti Egyetemen zenés színházi rendezőként. Már negyedévesen egy vizsgamunkával, a Schroffenstein családdal felhívta magára a figyelmet, azóta izgalmas előadásokat készített többek között a nagyváradi Szigligeti Színházban és a Katona József Színházban. Sűrű szeptember elé néz: Vízkereszt-bemutatója lesz Salgótarjánban, a Színikritikusok Díjának egyik várományosa a legígéretesebb pályakezdők között, és az ő Bernd Róza-rendezésével nyit a Thália Színház új kamaraszínpada, a Télikert. – Kezdjük a pályakezdőket érintő obligát kérdéssel: miért épp a rendező szak? – Evidens volt, úgy éreztem, nincs más alternatíva. Nehéz erről beszélni, mert utólag azt érzem, minden éppen úgy történt, ahogy kellett,…
Francia felütéssel indul a Pannon Filharmonikusok évada szeptember 12-én, a hangverseny egyik szólistája pedig egy visszatérő művész, Arno Bornkamp. A holland szaxofonos abban bízik, hogy a három évvel ezelőtti, igazán különleges pécsi koncertélmény ezúttal is megismételhető. – Az életrajzának az első mondata így hangzik: „Arno Bornkamp klasszikus szaxofonművész különleges egyéniség a szaxofonosok és a klasszikus zenészek világában is.” Mennyire állt távol ez a két világ akkor, amikor a pályáját kezdte, és mennyire most? – A klasszikus zene nem feltétlenül szaxofoncentrikus, bár szerencsére vannak zeneszerzők, akik műveikben használják ezt a hangszert. Még a 20. században, az 1980-as évek elején kezdtem a…
Árpád átlagos harmincas, liftszerelő; elégedett az életével. Egy nap azonban a lélekvándorlás-specialista Perlay Inc. kopogtat az ajtaján. A cég elhunyt milliárdosok reinkarnációit kutatja fel, hogy azoknak vagyonukat átörökítve új életükben se kelljen nélkülözniük. Ha bebizonyosodik, hogy Árpád Michael Korsós, a rettegett pénzember újjászületése, elképzelhetetlenül gazdag lesz. De kész-e hátrahagyni saját életét, hogy valaki másét élje tovább? A válasz az Egy másik életben című tévéfilmből derül ki, amelynek rendezőjét és egyik íróját, Tasnádi Istvánt kérdeztük. – Író vagy, de időnként rendezel is. Mikor van az, hogy nem adod ki az anyagot a kezedből? – Először kényszerből rendeztem meg a darabjaimat, mert…
Az Armel Operaverseny és Fesztivál keretében bemutatott El valahová a Tankréd és Klorinda párviadala című Monteverdi-mű és Tar Sándor-írások alapján készült. A darab azonban egyáltalán nem opera. Hanem az, ami a színlapon is áll: zenés színházi előadás. Aki csak egyetlen konvenció mentén, operát vagy fizikai színházat számon kérve nézi, csalódni fog. Aki nem választja le egymásról a műfajokat, hanem figyel, fülel és asszociál, valami egészen újszerűre készülhet a jövő évadban a Trafóban. – Nem vizsgakérdés, de hogyan definiálod az opera műfaját? – Az első és legfontosabb kritérium az, hogy minden verbális közlés énekben manifesztálódik. Bár ha ezt a konvenciót az…