Szerző: Purcell Kórus

A Purcell Kórus 30. születésnapját ünneplő blogunk záróbejegyzéséhez érkeztünk, és nem véletlenül hagytuk a sorozat végére Rameau: Naïs című művének felvételét. 2017 márciusában hallhatta a hazai közönség a Müpában Rameau különleges műfajú „hősi pásztorjátékát” („pastorale héroïque”) a Purcell Kórus és Orfeo Zenekar, valamint kiváló nemzetközi szólisták előadásában, Vashegyi György vezényletével. A mű prológusával és 3 felvonásával átmenetet képez az általában 5 felvonáson át kibontott cselekményszállal, kidolgozott karakterekkel bíró „tragédie lyrique”, valamint a balettekkel és kórustételekkel tarkított „opéra-ballet” közt. „Az opera a békéért” alcím az 1748-as aacheni békekötésnek állít emléket. A 2017-es előadást újra megnézhetik július 22-én 19:00 órától a Purcell…

Tovább

2018 szeptemberében újkori világbemutató alkalmával ismerhette meg Charles-Hubert Gervais Hypermnestre című operáját a budapesti közönség Vashegyi György és együttesei jóvoltából. A Versailles-i Barokk Zenei Központtal való újabb együttműködés gyümölcse lett ez a projekt: a koncert és az azt követő lemezfelvétel, amit július 8-án 19:00 órától a Papageno Rádió hallgatói is megismerhetnek. A mű szólistái olyan nemzetközi élvonalbeli énekesek voltak, mint Katherine Watson (Hypermnestre), Thomas Dolié (Danaüs), és Mathias Vidal (Lyncée), s a további szerepekben Juliette Mars, Chantal Santon Jeffery, Manuel Núñez Camelino és Philippe-Nicolas Martin. A lemez a spanyol Glossa kiadónál jelent meg. Gervais figyelemre méltó Hypermnestre-je a XVIII. század…

Tovább

A Purcell Kórus színpadi megjelenésében is tükröződik az a korábban említett szemlélet, miszerint a kórus tagjai akár szólistaként is megállják helyüket (s erre számos alkalommal lehetőséget is kapnak karnagyuktól, Vashegyi Györgytől): az urak klasszikus öltönyben lépnek színpadra, ám a hölgyek pompás színes, vagy az adott programhoz illeszkedően elegáns fekete ruhái feltétlen hozzá tartoznak a tipikus Purcell Kórus-színpadképhez és szemet gyönyörködtető látványt nyújtanak a közönség számára. A koncertlátogatók legtöbbször kórusfelállásban láthatják énekeseinket, ám az elmúlt években lehetőségünk nyílt számos operát is színpadra állítani. Óriási élményt jelentettek ezek a számunkra igen emlékezetes előadások, fantasztikus szólistákkal, rendezőkkel, jelmeztervezőkkel dolgozhattunk együtt. Az első ilyen…

Tovább

Ami a felvételeket illeti, 2018 februárjában újabb állomáshoz érkezett a Purcell Kórus és Orfeo Zenekar. Rameau egyik legsikeresebb operáját, A gáláns indiákat vették lemezre a Müpa Régizene Fesztiválján elhangzott koncertet követően. A lemez 2019. márciusában jelent meg a Glossa Music Kiadónál. Az együttes így emlékszik vissza erre az időszakra: A lemezt 19 órától hallgathatjátok meg a Papageno Rádió műsorán: A sok ritkaság és felfedezés után kimondottan izgalmas és szép feladat volt egy ismert szerző ismert művét feldolgozni, amelyből számtalan felvétel létezik már a világban – annyiban azonban mégis csak különlegességnek számít a lemez, hogy a mű ritkán hallható, 1761-ben született…

Tovább

Ami mindennek az alapja, az Vashegyi György komplex gondolkodása, kutatómunkája, végtelen igényessége, ami rengeteg munkát követel karnagytól és kórusától egyaránt. A kórusba meghallgatás útján lehet bekerülni (a következő 2020 őszén várható – a pontos időpontról az együttes Facebook-oldalán tájékozódhatnak majd az érdeklődők – figyelem: az alt szólamban női altok és férfi kontratenorok is helyet kapnak), s a jelöltek kiválasztásánál a biztonságos énektechnika és a keresett hangszín mellett elsődleges szempont a zenei ízlés, kultúra és a stílusismeret: ez az egységes követelmény az, amely megalapozza a kórus hangzását. A Purcell Kórusban az énekesek egyéni felelőssége sokkal nagyobb, mint más együttesekben: a tagok…

Tovább

A Vashegyi György által vezetett Purcell Kórus és állandó partnere, az Orfeo Zenekar a spanyol Glossa Music Kiadónál megjelent sorozatában a francia barokk felvételek között megbújik egy igazi különlegesség. Francesco Bartolomeo Conti (1681/82-1732) neve ma a hivatásos zenészek többsége számára is idegenül cseng, pedig kora egyik legfontosabb zeneszerzője volt, aki színpadi és egyházi műveivel egyaránt kiemelkedőt alkotott. Firenzében született, és már a századfordulón egész Európa-szerte híres theorba- és mandolin-művész volt: 1701-től a bécsi császári udvar szolgálatában állt (eleinte mint theorba-művész, később mint udvari zeneszerző is), és kisebb-nagyobb megszakításokkal élete végéig a bécsi udvar kiemelten megbecsült zenésze maradt. Műveit, köztük elsősorban…

Tovább

2014-ben kezdődött Vashegyi György együtteseinek – a most 30. születésnapját ünneplő Purcell Kórusnak, és elengedhetetlen partnerének, az Orfeo Zenekarnak – barokk dramatikus remekművekből álló sorozata a spanyol Glossa Music Kiadónál, és azóta 10 lemezük jelent meg szoros egymásutánban. A Glossa Kiadó művészeti- és szerkesztőségi igazgatója, Carlos Céster már a francia együttműködésünk kezdetétől gondoskodik lemezeink szebbnél szebb megjelenéséről. A vele való találkozást is Benoît Dratwickinek, a Versailles-i Barokk Zenei Központ művészeti igazgatójának köszönhetjük, akiről a későbbiekben még feltétlen szót kell ejtenünk. A Glossával való első közös munkára 2014 áprilisában került sor, amikor Rameau: Polümina ünnepei című művét adtuk elő a Müpában,…

Tovább