Szerző: Színházi Kritikusok Céhe

A Kritikusdíj 40 sorozat áprilisi alkalmával a díj rekorderével, a 14 alkalommal elismert Szakács Györgyi jelmeztervezővel, valamint egy, az anyagokra, mintákra érzékeny és kíváncsi kritikussal, Gabnai Katalinnal beszélgetett Kovács Bálint. Gabnai Katalin úgy fogalmazott, a színpadon minden beszél, az anyagoknak, a mintáknak, a szabásvonalaknak is jelentése van; a jelmez takar vagy mutat, a színészt védi vagy kiszolgáltatja. Szakács Györgyi ezzel egyetértett, és fontosnak tartotta, hogy a tervező empatikus legyen, ugyanakkor van, amikor tehetetlen, mert a rendező követeli az előnytelen vonalakat. A jelmeztervezés összetett munka, küzdelemmel és felelősséggel járó alkalmazott műfaj, amelynek lényege az előadás – szögezte le Szakács Györgyi, aki…

Tovább

A Színházi Kritikusok Céhe egy emlékezetes alakításokban gazdag életpályájú, önmagával a kíméletlenségig igényes, a közönséget maximálisan tisztelő nagy művész előtt tiszteleg az életműdíjjal.  Pogány Judit több mint fél évszázada lépett először színpadra. Pályája felét a Csiky Gergely Színházban töltötte. Neve összeforrott azzal a korszakkal, amit kaposvári csodának szokás nevezni. Együtt indult Zsámbéki Gáborral és Ascher Tamással, s meghatározó színésznője volt Babarczy Lászlónak, Gazdag Gyulának és Gothár Péternek is. 1978-ban Zsámbékival együtt a Nemzeti Színházba szerződött, de két évvel később visszatért Kaposvárra. 1994-től egy évtizeden át szabadúszó művész, 2004-től az Örkény Színház tagja. Alighanem a legsokoldalúbb magyar színésznő. Játszott gyerekprodukciókban, operettben,…

Tovább

A Színikritikusok díjával elismert alkotók abszolút rekordere, Szakács Györgyi jelmeztervező és Gabnai Katalin kritikus lesznek a Kritikusdíj 40 sorozat következő meghívottjai. A beszélgetést, amely április 24-én 17 órakor kezdődik a Három Hollóban, Kovács Bálint kritikus vezeti. Bár építészmérnökként végzett, világ életében a ruhatervezés vonzotta, amivel még kislányként, édesanyja Váci utcai divatszalonjával jegyezte el magát. Szakács Györgyi 1975 óta tervez jelmezeket, azóta négyszáznál több színházi előadáshoz álmodott meg ruhákat, de olyan filmeket is ő jegyzett jelmeztervezőként, mint A napfény íze, a Sorstalanság vagy a Napszállta. Jászai Mari- és Kossuth-díjas, a Színikritikusok díját 14 alkalommal nyerte el, amivel abszolút rekorder a díj…

Tovább

Ezzel a címmel rendezett kerekasztal-beszélgetést a színházi világnapon a Színházi Kritikusok Céhe. A konkrét előadások, ügyek és általános elvek mentén keresték a választ olyan kérdésekre, hogy a kritika léte vagy hiánya hat-e az előadásra, miről hallgat a kritika, lehet-e egy kritika vagy annak hiánya társadalmi, politikai és/vagy morális állásfoglalás, vagy hogy létezik-e kritikusi öncenzúra. A nyitott beszélgetés résztvevői a Színházi Kritikusok Céhének tagjai voltak: Balogh Gyula, a Népszava újságírója, Kovács Dezső, az Art7.hu főszerkesztője, Puskás Panni, a Revizor szerkesztője; Tompa Andrea, a Színház folyóirat főszerkesztője, valamint moderátorként Kovács Natália kritikus, újságíró. Kovács Natália elmondta, a beszélgetés oka egy konkrét eset:…

Tovább

A Kritikusdíj 40 sorozat második alkalmán egy háromszoros kritikusdíjas színésznővel, Hámori Gabriellával, valamint Szűcs Katalin Ágnes kritikussal, a Criticai Lapok alapító főszerkesztőjével, a céh egykori elnökével beszélgetett Hajnal Márton. A legígéretesebb pályakezdő kategória nem volt a kritikusdíj „alapkategóriái” között, első alkalommal közel húsz évvel az alapítást követően, az 1998/1999-es évadban díjazták a fiatal tehetségeket, akkor Schilling Árpád kapta a Baal, a Közellenség és a Liliom rendezéseiért. Hajnal Márton ennek a hátterét igyekezett megvilágítani Szűcs Katalin Ágnes segítségével, aki elmondta, azért döntöttek így, hogy azokra a pálya elején állókra is essen fókusz, akiknek a „nagyok” mellett nehéz lehet érvényesülni. A kritikus…

Tovább

A Színházi Kritikusok Céhe első alkalommal az 1979/1980-as évad végén adta át a Színikritikusok díját. A 40. évforduló kapcsán indult beszélgetéssorozat februári eseményén Hámori Gabriella színművész, Szűcs Katalin Ágnes és Zappe László kritikusok lesznek a vendégek. A Színházi Kritikusok Céhe az 1998/1999-es évadban alapította a legígéretesebb pályakezdő kategóriát, amelyet az 2000/2001-es évadban kapott meg Hámori Gabriella két alakításért. Mindkét előadást a Színház- és Filmművészeti Egyetemen, vizsgaelőadásként mutatták be: a Liliomban Julikát, az Alkésztiszben pedig osztálytársaihoz hasonlóan ő is több szerepet alakított. „Hámori Gabriella a tritagónisztész: a harmadik színész. Neki jutottak a kevésbé hálás feladatok, de azért szolgálólányként ő is megmutathatja,…

Tovább

A Színikritikusok díját idén 40. alkalommal adják át. Ennek alkalmából beszélgetéssorozat indult, amelynek keretében kritikusok és a négy évtized alatt díjazott alkotók személyes történetein keresztül dolgozzák fel a magyar színháztörténetnek ezt az eddig feltáratlan területét.  Az első vendégek Csákányi Eszter és Nánay István voltak, akiket Kovács Natália és Turbuly Lilla kérdezett. Első alkalommal az 1979/1980-as évad végén adták át a Színikritikusok díját, nyolc kategóriában, 32 kritikus szavazatainak összesítése alapján. A díjhoz a mintát két szaklap, az angol Play and Players, illetve a német Theater heute jelentette, előzményének pedig az tekinthető, mondta el Nánay, hogy elindult a Színház című folyóirat, és…

Tovább

A Színházi Kritikusok Céhe első alkalommal az 1979/1980-as évad végén adta át a Színikritikusok díját. A 40. évforduló kapcsán induló beszélgetéssorozatban meghívott kritikusokkal és díjazott alkotókkal járjuk körül, mit jelentett a díj egykor, mit jelent most, mi változott az elmúlt évtizedekben a kritika és a díjak jelentőségében. A háttér „A Színikritikusok díjának létrehozását régóta szorgalmazzák, mégis csak nehezen valósulhatott meg. Kétségtelenül ellene szól néhány körülmény. Először: a színházművészet eredményeit önkényesen évadokban regisztrálja, noha a színházművészet folyamat. Másodszor: a „leg”-ek mércéjét alkalmazza, noha a művészi teljesítmények mérésére nem áll rendelkezésre olyan hitelesített mérce, mint a Párizsban őrzött méterrúd; ennélfogva nem ítélhetők…

Tovább