Szerző: Tóth Anna

„Minden zenét kortárs muzsikaként értelmezek, nem teszek köztük különbséget” – nyilatkozta a fiatal, Gramophone-­díjas izlandi zongoristafenomén Rameau–Debussy albumának megjelenésekor. E kijelentését Mozart és kortársai címmel összeállított programja kapcsán is megerősítette, amellyel szeptember 22-én lép fel a Müpában. – Az Ön hangversenyprogramjai mindig egy meghatározott logika mentén állnak össze. Ez a koncert a bécsi klasszikához kötődik: Mozart és kortársai. Miért éppen Carl Philipp Emanuel Bachra és Domenico Cimarosára esett a választása? – Friss, „kívülálló” füllel kezdtem el hallgatni Mozartot, akinek műveit hat-­hét éves korom óta játszom. Tanárom sokat tudott és mesélt Mozart zsenialitásáról. Meggyőződésem, hogy ezt csak úgy lehet megérteni, átérezni,…

Tovább

Október 11-én, a CAFe Budapest keretébe kerül sor az UMZF zeneszerzőversenye nagyzenekari kategóriájának döntőjére, a díjkiosztóra és gálakoncertre. A Müpában rendezett eseményen a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara közreműködik Vajda Gergely vezényletével. Sapienti sat — „a bölcsnek [ennyi is] elég”, hirdeti sok Haydn-kézirat, jelezvén: a mű eladásához  nem kell több információ, csak amennyit szerzője a kottában megadott. Bartók más volt: minden szándékát aprólékosan lejegyezte partitúráiban. Ha a Müpa Magazin közölne kottapéldákat,  most itt állhatna a Zene húros hangszerekre, ütőkre és cselesztára (Sz. 106, BB 114) I. tételének (Andante tranquillo) fúgatémája, a 2020-ban meghirdetett Új Magyar Zenei Fórum zeneszerzőverseny nagyzenekari kategóriájában ugyanis…

Tovább

Waltraud Meier Wagner erős és érzéki nőalakjainak korszakos megtestesítője, aki huszonhét évesen hódította meg a bayreuthi Zöld Dombot Kundry szerepében, majd harmincöt éven át ünnepelhette a közönség Ortrudként, Sieglindeként és az élete szerepének tartott Izoldaként is.  A cikk eredetileg a Müpa Magazinban jelent meg. A legendás énekesnő minden olyan zenei eszközt felsorakoztat, amelynek elsajátítása a Trisztán és Izolda szerelmi és halálvágyá­nak tökéletes, generációk számára etalont jelentő kifejezéséhez is vezetett. Az operától való visszalépés egy tudatosan felépített életpálya­terv előre elhatározott mozzanata volt. Waltraud Meier négy fá­zist tart számon egy énekeskarrierben. „Először az ember igyekszik a csúcsra törni pályája elején, aztán arra koncentrál,…

Tovább

2020. február 9-én és 11-én kerül a Müpa színpadára a bel canto mester, Bellini Az alvajáró című operája. A darabot Némedi Csaba rendezi, a karmester Riccardo Frizza lesz. „Maria, most állj fel, menj három lépést jobbra, és nyisd ki a kezedben lévő ernyőt… Nem, nem így: egy kicsit lassabban. Most úgy kell lépdelned, mint egy balerina. Úgy csináld, mintha egy holdsugáron mennél” – olvashatók a diva assoluta, Maria Callas emlékei között az utasítások, amelyeket a görög szoprán a legendás rendezőtől, Luchino Viscontitól kapott Az alvajáró történelmi jelentőségű, 1955-ös Scala-beli felújításakor. A hisztériát a 17. századtól drámai eszköznek tekinti a szakirodalom…

Tovább

Annelien Van Wauwe belga klarinétművésznő és a húszas éveinek elején járó dirigens, Rajna Martin közös koncertjén nem csak ismert zeneműveket hallhat a közönség november 24-én a Müpában, hiszen Brahms f-moll klarinét–zongora szonátájának Berio készítette zenekari adaptációja igazi ritkaság. A cikk eredetileg a Müpa Magazinban jelent meg. Régi szép idők a címe Annelien Van Wauwe első CD­-jének, amelyen eljátssza a Budafoki Dohnányi Zenekar koncertjén is megszólaló Debussy-­rapszódiát és Brahms–Berio­szonátát. „Kifejező előadásokra törekszem a legmagasabb művészi színvonalon, hogy megtapasztaljam a zenében megbúvó intenzív érzelmeket, és megosszam ezeket a közönséggel. Szükségem van arra, hogy megtestesítsem a zene energiáját, hogy magamhoz öleljem erejét, és szabadon lélegezzem…

Tovább

Vajon hányan lesznek világhírű énekesek azok közül, akik fantasztikusan áriáznak a zuhany alatt? Rolando Villazón az lett. Igaz, némi szerencsével, mert meghallotta egy, éppen a szomszédjában vendégeskedő, jó nevű bariton. De lehetett volna neves képregényszerző vagy rajzfilmkészítő is – aki nem hiszi, nézze meg a honlapján publikált, saját kezűleg rajzolt és animált rajzfilmeket. Elismert rendező, megjelentette első regényét, saját televíziós sorozatot jegyez, négy nyelven beszél, kedvenc meséje a Pinokkió és a Pán Péter. És mindenki tanúja lehetett egy súlyos gégeműtétet követő szakmai feltámadásának. A cikk eredetileg a Müpa Magazinban jelent meg. Egyedülállóan szép hangja és elragadó színpadi jelenléte a mexikói tenort már…

Tovább

„Ezek után mit mondjak én neki?” – ezt a kérdést tette fel az óráját látogató vendégnek az ifjú tehetségek legendás tanára, Máthé Klára a kiskamasz Ránki Dezső játékára reagálva. A művész 1951. szeptember 8-án született. A 17 évesen mindjárt a Zeneakadémia második évfolyamára felvett Ránki Dezső startját első nemzetközi versenysikere koronázta és meg is nehezítette a rangos Schumann-versenyen, Zwickauban. A nemzetközi hangversenyéletbe is belépőt jelentő versenygyőzelemmel zsebében Ránki folytatta tanulmányait Kadosa Pál osztályában. Emlékei szerint a mester ekkor már keveset játszott elő, ám olykor apróságoknak tűnő megjegyzéseiből egyenesen a lényegre következtethettek kiváló pianista növendékei – Ránki mellett például Kocsis Zoltán…

Tovább

Leggenda drammatica in due quadri – áll az első Puccini-opera, A lidércek (Le villi) címe alatt. A két képben közreadott drámai legenda azonban hosszú utat tett meg addig, amíg a darabot 1884-ben először bemutatták a milánói Teatro dal Vermében. Március 31-én a Müpa tűzi műsorára a darabot. A művet tulajdonképpen a zeneműkiadók 19. század végi rivalizálása segítette a világra. Az 1880-as évekre a Lucca-örökösök és Ricordiék versengtek egymással a legjobbnak, leginkább eladhatónak ítélt itáliai és külföldi zeneművek jogaiért. Aki tehát be akart törni a zeneműpiacra, annak nem is az impresszáriókat, hanem a kiadókat kellett megnyernie. Volt egy harmadik cég is,…

Tovább

A Müpa Sanghajban és Budapesten is színre kerülő előadásának, Lehár Ferenc kései művének, A mosoly országának női főszerepét Karine Babajanyan énekli. A nagyoperett az egyik legnehezebb zenés színpadi mű. A szerep megformálásáról beszélgettünk az örmény származású, kiváló szopránnal. A cikk eredetileg a Müpa Magazinban jelent meg. Lisának, a női főhősnek szoprán-szemszögből nézve nagyon figyelemreméltó énekelnivaló jut. Ebbe a koncepcióba simul a szerepet megformáló Karine Babajanyan felkérése is, hiszen repertoárjában elvétve találni operettszerepet is. – Sokan lenézik az operettet, mivel túl egyszerűnek, túl könnyednek tartják. Mi erről a véleménye? – Szó sincs ilyesmiről! Ez sokkal nehezebb feladat, mint ahogyan általában képzelik: nagyon sok tapasztalatot feltételez mind…

Tovább