Szerző: Ur Máté

Hamarosan újra rajthoz állnak a művészek a Papageno Varázsfutoda Kupáért. A tavalyi megmérettetés harmadik helyezett csapatának egyik tagjával, Fervágner Csaba bőgőművésszel beszélgettünk, aki Frittmann Zsombor és Nahaj Gábor mellett indult a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának színeiben. – Hogyan lépett az életedbe a rendszeres sport? – Gyerekkoromban jól és gyorsan futottam, de később a hangszeres gyakorlás, a sűrű zenekari munka kiszorították az életemből a sportot. Mikor a párommal a Városliget közelébe költöztünk, nem is sejtettük, hogy milyen nagyszerű döntést hoztunk. Évek múltán egyik este a feleségem megkért, hogy menjek el vele futni. Először, szégyellem ugyan, de be kell, hogy valljam, kerékpárral…

Tovább

Vác és vonzáskörzetében augusztus 4-én indul a Duna Corda Hetek, amely kezdeményezés középpontjában egy új fejlesztésű zongora áll. Az érdeklődök a koncertek mellett az ötletgazda, a hazánkban élő és alkotó lett származású hangszerépítő mesterrel, David Klavinsszel is találkozhatnak. Az egy húrhoz egy hang elvén működő zongora megálmodóját mi is megkérdeztük. – Hogyan került Magyarországra? – Még 2015-ben kaptam felkérést a Vácon élő Bogányi Gergelytől, hogy vegyek részt abban a kreatív csapatban, ami az ő saját fejlesztésű zongoráján dolgozik. Örömmel fogadtam el a meghívást, majd a több mint egy éves együttműködés után olyan kapcsolatrendszer, szakmai és baráti kör alakult ki, ami…

Tovább

Megjelent a Papageno magazin legújabb különszáma a Kerekdomb Fesztivál őszi programjaival! Minőségi kulturális, zenei, turisztikai és borélményt jelentő ősszművészeti programsorozat Tállya templomaiban, udvarain, nemesi kúriáin, dűlőin és parasztházaiban. A megszokott terjesztési pontok mellett keresse a Papageno magazint a gyermekbarát Kerekdomb Fesztivál programjaival a Libri országos hálózatának 57 üzletében is!

Tovább

A Solti György Zeneiskola, amely élen jár a legfiatalabb korban elkezdett képességfejlesztés, az érzelmi intelligencia és az igényes művészi munkára való fogékonyság kialakításában, a következő évadban ünnepli fennállásának fél évszázados jubileumát. Az elmúlt évek eredményeiről, a tervekről és a zenei nevelés fontosságáról Dióssy Krisztina igazgatót kérdeztük. – Miben látja az iskola sikerét, vonzerejét? – Az alapítás harmincadik évfordulóján vettük fel Solti György nevét, ami azóta alapvetően meghatározza az intézmény szellemiségét. A karmester egész életében a fiatal tehetségek felkutatásán fáradozott, a zene közösségteremtő erejét pedig elsődlegesnek tartotta. Büszke vagyok arra, hogy a hetventagú tantestületben egytől egyig olyan művész- és pedagógustársak dolgoznak,…

Tovább

Július 23-án kezdődik a Fesztiválakadémia, amelyen hét esti hangverseny, matinékoncertek, mesterkurzusok és előadások is várják a közönséget július 29-ig a budapesti Zeneakadémián. A rendezvény vendége lesz Shlomo Mintz hegedűművész, Natalie Clein és Danjulo Ishizaka csellóművész, az Infusion Trio, valamint Sárközi Lajos prímás és zenekara, a fellépők között szerepel még mások mellett Yuri Zhislin (hegedű, brácsa), Kokas Katalin (hegedű, brácsa), Kelemen Barnabás (hegedű), Natalia Lomeiko (hegedű), a Kelemen Kvartett, Razvan Popovici (brácsa), José Gallardo (zongora), Diana Ketler (zongora), Philippe Tondre (oboa), Lakatos György (fagott), Nemes Balázs (trombita), Klenyán Csaba (klarinét) és Horti Lilla (ének). A részletes programokért keresse a Papageno…

Tovább

Nagyszabású belföldi turnéra indul az Opera, hogy a dalszínház művészei szinte minden oldalukról bemutatkozhassanak a vidéki nagyvárosokban élő operakedvelő közönségnek Az Operát az Operából! elnevezésű bérlet a Magyar Állami Operaház és a Filharmónia Magyarország több éves együttműködésének új elemeként valósul meg, aminek kettős oka van: az egyik, hogy az Andrássy úti épület felújítása a legkevésbé se befolyásolja az együttesek kapacitásainak egyenletes kihasználását, a másik cél pedig az, hogy a következő évadban minden megyeszékhelyen képviseltethesse magát az opera és balett műfaja. Szamosi Szabolcs, a Filharmónia Magyarország ügyvezető igazgatója a vidéki zenés színház helyzetéről szólva kiemelte, hogy a megvalósuló előadások mennyisége és…

Tovább

Három alkalommal, új rendezésben tér vissza a Budapesti Wagner-napokra a Trisztán és Izolda. A művet a Fischer Ádám vezette Nemzeti Filharmonikusokkal hallhatjuk, az olasz, de német nyelvterületen is otthonosan mozgó Cesare Lievi elképzelései mentén. A rendezőt a Trisztánhoz fűződő viszonyáról, és a különböző befogadói nézőpontokról is kérdeztük. Szereplőváltozás a Trisztán és Izoldában Anja Kampe betegsége miatt a Budapesti Wagner-napok Trisztán és Izolda című előadásában – június 7-én, 13-án és 16-án – Izolda szerepében Allison Oakes lép színpadra. A kiváló, brit származású szoprán nevét akkor ismerhette meg a világ, amikor a berlini Deutsche Operben egy beugrással vállalt címszerepben hatalmas sikert aratott…

Tovább

A Zeneakadémia elsőéves hallgatójaként Oláh Patrik Gergő megosztott első helyen végzett az I. Budavári Beethoven Zeneszerzőversenyen. A fiatal komponistát, aki koncertszervezőként is szívesen kipróbálná magát, a díjról, az alkotás folyamatáról, a hazai kortárs zene helyzetéről és a terveiről kérdeztük. Oláh Patrik Gergő zeneszerzéshez kapcsolódó tudását mindeddig autodidakta módon szerezte meg. Az I. Budavári Beethoven Zeneszerzőversenyre a német mester An die ferne Geliebte (A távoli kedveshez) című dalciklusát dolgozta fel. – A hegedű volt az első hangszered, ami azóta is jelen van az életedben. – Salgótarjánban születtem, kiskoromban zongorát szerettem volna tanulni, de a helyi zeneiskolában éppen nem tudtak több növendéket…

Tovább

Második alkalommal kerül sor május 26-28. között a Budapesti Fuvola Akadémiára. Az eseménysorozat egykori megálmodóját, a Concerto Budapest fuvolaművészét, Szilágyi Szabolcsot a kezdeményezés nemzetközi jelentőségéről, a hazai fuvolaoktatás helyzetéről, a hangszer presztízséről és a jövőbeni tervekről kérdeztük. – Milyen megfontolásból hoztad létre a Budapesti Fuvola Akadémiát? – Nagyjából a pályám derekán járok, ami azt jelenti, hogy több évtized áll mögöttem zenekari művészként és tanárként is ahhoz, hogy pontos megfigyeléseim és kellő rálátásom legyen a fuvola magyarországi és nemzetközi helyzetére. Nem egyszer kaptam meg a kérdést, hogy miért látszik olyan nehézkesnek az átmenet az iskolapadból a valódi művészi életbe. Ez az…

Tovább

Meghirdette 2018/19-es évadát a Concerto Budapest. Az együttes programjában régi ismerősökkel, változatos programmal és az újonnan alakult Ligeti Ensemble koncertjeivel is találkozhatunk. Keller András művészeti vezetőt a műsorszerkesztésről, az közönségépítésről, a karmester szerepéről és zenekari finanszírozásról is kérdeztük. – Milyen elképzelések mentén alakította ki az új évadot? – A korábbi években elindított sorozataink egyre inkább válnak missziós tevékenységgé, ezért tavalyhoz képest nem szerettem volna változtatni a struktúrán, ugyanakkor a tartalom tovább színesedik és mélyül. Az elsődleges törekvésem az, hogy az elmúlt időszakban felmerült nagyon sok ötlet és irányok még inkább megszilárduljanak. A fő profilunk a nagy szimfonikus repertoár tolmácsolása, ugyanakkor…

Tovább