Szerző: Várkonyi Tamás

Napjaink egyik legjelentősebb barokk zenei előadóművésze, William Christie és az általa alapított Les Arts Florissants együttes a Müpa megnyitása óta visszatérő vendég a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben. Szeptember 28-án az amerikai–francia karmester egy szellemes és üdítő Händel-operával érkezik, saját nyári akadémiájának díjnyerteseit hozva magával szólistaként.

Tovább

Vannak dolgok, amelyek állandók, amelyek már-már az életünk részévé váltak. Ilyen a 2006-ban útjára indított Budapesti Wagner-napok, amely joggal nevezhető egy-egy Müpa-évad megkoronázásának. A járványhelyzethez igazodva idén a 2019-ben rögzített felvételről láthatjuk-hallhatjuk a zenét, színpadi történést, költészetet és megannyi más műfajt ötvöző, mitológiai gyökerű csodaalkotást, A nibelung gyűrűjét, amely mellett élő koncertközvetítés is színesíti a programot a Magyar Rádió Művészeti Együtteseinek közreműködésével. A Fischer Ádám művészeti vezetésével megvalósuló Wagner-napok ma már olyan szorosan hozzátartozik a Müpa évadjaihoz, mint a Gellért-hegy Budapesthez. Az intézmény egyik legnagyobb eddigi vállalkozása ez, a Wagner-rajongók által várva várt esemény, csakúgy, mint a 145 éve éppen…

Tovább

Egyetemeknél nem ritka, hogy több száz évesek, zenekarok, társulatok működése azonban mintha jobban ki lenne szolgáltatva a történelem viharainak, politikai érdekeknek. Ennek tükrében már­már csodával határos, hogy a Drezdai Staatskapelle intézménye 1548-­as alapítása óta folyamatosan működik; választófejedelmek, királyok, hercegek, diktátorok jöttek és mentek, háborúk pusztítottak, de a hagyomány mindnél erősebbnek bizonyult. A cikk eredetileg a Müpa Magazinban jelent meg. Több évszázad alatt felhalmozott óriási kulturális értéket őriz a Móric szász választófejedelem által alapított intéz­mény, amely eredeti formájában egyházi szolgálatot ellátó énekegyüttes volt, innen a Kapelle elnevezés. Első virágkora a csodálatos zenéket alkotó Heinrich Schütz munkásságá­hoz fűződik a 17. században — ekkor már…

Tovább

Milyen fúgákat írt a zeneszerző, aki Haydn elődje volt az Esterházyak szolgálatában? Ki volt Alexandrosz Balasz, és hogyan dolgozta fel életét Händel Magyarországon eddig nem játszott oratóriuma? Hogyan hangzik Rameau világpremierként megszólaló operája, a Dardanus? Milyen az öthúros cselló? Ilyen és hasonló kérdésekre remélhet választ, aki ellátogat a Müpa Régizene Fesztiváljára. A cikk eredetileg a Müpa Magazinban jelent meg. Hatodik alkalommal rendezi meg a Müpa a Régizene Fesztivált, amelynek program­ján ezúttal is mindenki talál kedvére való koncertet, legyen szó operáról, oratórium­ról, zenekari művekről vagy intim kamara­zenéről. A bő egy hét alatt nagyszerű elő­adókat hallhatunk, jó néhány kuriózum vár bennünket, valamint magyarországi és…

Tovább

Ma már több száz régizenei együttes és kórus működik szerte a világon, a historikus játéknak kialakult a hagyománya: mit hogyan illik, sőt kell játszani. E hagyományokon belül azonban hihetetlenül változatos és árnyalatokban gazdag a skála, különböző nemzetek különböző előadói iskolái élnek egymás mellett, eltérő interpretációs dialektusokkal. Ebből kapunk izgalmasnak ígérkező ízelítőt egy francia zenekar német kórussal és brit karmesterrel közös adventi Bach-estjén, december 19-én a Müpában. A cikk eredetileg a Müpa Magazinban jelent meg. A francia irányzatot a Le Concert Lorrain képviseli, amely – mint neve is jelzi – Lotaringiában működik, de kulturálisan már ez a régió is rendkívül gazdag és sokszínű,…

Tovább

A mértékadó brit szaklap, a Gramophone időről időre megjelentet egy kritikusokból álló nemzetközi zsűri ítélete alapján összeállított listát a világ tíz legjobb zenekaráról. Talán kevésbé ismert, hogy hasonló lista készül a legjobb kórusokról is. 2011 januárjában jelent meg a rangsor, amelyen kilencedik helyen szerepelt a Rias Kammerchor. A kórus a CAFe Budapest programjának keretében október 20-án a Müpába érkezik, hogy egyedi és izgalmas műsort szólaltasson meg az Amadinda Ütőegyüttessel. A cikk eredetileg a Müpa Magazinban jelent meg. „Páratlanul homogén hangzás és lebilincselő erő jellemzi produkcióikat. Széles repertoárt tartanak kézben, hangképzésük és az a hangi koncentráció, amellyel megszólaltatják a zenetörténet különféle műveit, valósággal…

Tovább

Wagner zenéje, különösen A nibelung gyűrűje kitűnő apropó a kedves élcelődésre. A zeneszerző nevét említve szinte rögtön a művek hosszára, a teljes tetralógia tizenhat órás időtartamára terelődik a szó, és még a legendás karmester, Adrian Boult is azzal tréfálkozott, hogy a háromfelvonásos „monstrumoknak” bőven elég a két szélső felvonásukat megnézni, a középsők alatt pedig kényelmesen megvacsorázhatunk. A cikk eredetileg a Müpa Magazinban jelent meg. Akik az elmúlt tizenhárom évben nézőként részt vettek a Wagner-napokon, talán jót mosolyognak ezeken a megjegyzéseken. Tudják, hogy a műalkotás idejét nem órákban és percekben mérik – ha mérik egyáltalán –, és megtapasztalhatták azt is, hogy az emberi…

Tovább

Mikor és hol hallhat az érdeklődő olyan különlegességeket, mint Heinrich Schütz Dávid-zsoltárai, Montéclair Jephtéje vagy a középkori trubadúrok énekei, olyan jeles előadókkal, mint a világhírű berlini Akamus, a Collegium 1704 vagy a Chapelle Rhénane? Március elején, a Müpa Régizene Fesztiválján, amely a ritka csemegék mellett az alaprepertoár nagy jelentőségű alkotásaival: Bach kantátáival és Händel Izrael Egyiptomban című oratóriumával is megörvendezteti a közönséget. A cikk eredetileg a Müpa Magazinban jelent meg. A fesztivál műsora három pilléren nyugszik, a három egész estés mű más-más szempontból izgalmas. A nyitókoncertet az Akademie für Alte Musik Berlin jegyzi, amely ma a historikus előadásmód egyik legjelentősebb szereplője a…

Tovább

1985-öt írunk, több százan a szabadtéri színpadon, majdnem tízezren a nézőtéren, Mahler-mű szól, az Ezrek szimfóniája, a Los Angeles-i Filharmonikusokat Michael Tilson Thomas vezényli. A gigantikus mű egyórás második részének lehelet-halk kezdetén helikopter lehetetleníti el az előadást a Hollywood Bowlban. Az akkor negyvenegy éves dirigens pedig fogja magát, és kiviharzik a színpadról. Január 21-én, amikor a Müpában Igor Levittel vendégeskedő Bécsi Filharmonikusokat Michael Tilson Thomas vezényli, hasonlótól aligha kell tartani. Kompromisszummentes, profi előadásra számíthatunk. A fentebb említett koncert csak jó fél óra múltán folytatódott, és mint később kiderült – mert a légügyi hatóságok kénytelenek voltak reagálni –, egy rendőrségi helikopter…

Tovább

Jó humora volt az öreg Brahmsnak: nem átallotta „icipici zongoraverseny”-nek nevezni ötvenperces B-dúr zongoraversenyét. Az Óbudai Danubia Zenekar november 4-i estjén azonban egy másik szokatlan arányú remekművet is hallhatunk: Beethoven Hegedűversenyét, amelynek első tétele majdnem olyan hosszú, mint a másik kettő együtt. Az izgalmas zenei kalandokra mindig fogékony együttessel három nagyszerű fiatal művész vállalkozott a szép élményeket ígérő műsor megszólaltatására. Az est karmestere Farkas Róbert, akinek nevét az utóbbi időben gyakrabban hallhattuk. Korábban csak azért nem, mert éveken át Berlinben tanult és dolgozott, többek között a nagy hírű Berlini Állami Opera korrepetitoraként és zenei asszisztenseként. Nem éppen a legkönnyebb és…

Tovább