Szerző: Zay Balázs / Gramofon

Rachmaninov két legismertebb zongoraversenyét a múlt század első évtizedében írta még otthon, Oroszországban. De mi volt ugyanott száz évvel korábban? Ezt, s a két Rachmaninov-műig vezető utat jól reprezentálja két lemez, amely egyidejűleg jelent meg a népszerű Rachmaninov-zongoraversenyekkel.  Ajánlatos óvatosnak lenni a Casal Kvartettel, mivel nevük könnyen összetéveszthető egy másik vonósnégyesével, mely a XX. század nagy spanyol csellistájáról kapta nevét. A Casal név az együttes második hegedűse, Rachel Späth családjából ered. Az 1996 óta működő kvartett állandó tagja még Andreas Fleck csellista és Markus Fleck, aki előbb hegedűs volt, majd brácsás lett. A Carmina Kvartett és az Alban Berg Kvartett…

Tovább

Sol Gabettát eddig jó csellistának tartottam, mostantól nagynak. Az Elgar-koncertelőadása remek. Hét éve megjelent stúdiófelvétele Mario Venzago és a Dán Nemzeti Szimfonikus Zenekar kíséretével is jó volt, ám ez: váratlan módon rendkívüli. Az album a Gramofon szerkesztősége szerint április legjobb klasszikus zenei felvétele. Ahogyan a Gutenberg-galaxist, a nyomtatott könyvet szerencsére nem tüntette el teljesen az internet, ugyanúgy a hangfelvétel-készítés és -kiadás online korszakában sem szűntek meg a fizikai hanghordozók. Sőt, az értékteremtő zenei műfajokban a kézbe vehető, szép grafikával és minőségi booklettel kínált hanglemez az elmúlt időszakban Európa-szerte felértékelődött. A Gramofon havonta jelentkező összeállítása szubjektív toplista: ebben a hónapban mi…

Tovább

Barenboim 2011-ben Sienában játszott Liszt felújított hangversenyzongoráján, s megkívánta hangzását. Chris Maene zongorakészítő közreműködésével, s hosszú, szorgos kísérletezéssel új, a Barenboim nevet viselő hangszert készítettek. Új lemezén – amely március listánk harmadik helyezettje – a művész ezen játszik, okosan több szerzőtől és több korszakból. Ahogyan a Gutenberg-galaxist, a nyomtatott könyvet szerencsére nem tüntette el teljesen az internet, ugyanúgy a hangfelvétel-készítés és -kiadás online korszakában sem szűntek meg a fizikai hanghordozók. Sőt, az értékteremtő zenei műfajokban a kézbe vehető, szép grafikával és minőségi booklettel kínált hanglemez az elmúlt időszakban Európa-szerte felértékelődött. A Gramofon havonta jelentkező összeállítása szubjektív toplista: ebben a hónapban…

Tovább

Röviddel egymás után két operafelvételt is készített az EMI Londonban 1980 nyarának utolsó két hónapjában. A három főszereplőből kettő azonos bennük, Renata Scotto és Renato Bruson. Ugyanaz a zenekar és az énekkar – Philharmonia Zenekar, Ambrosian Opera Chorus -, megegyezik a felvételek helyszíne – Kingsway Hall -, sőt a hangmérnök is, Peter Bown személyében. A Warner Classics kínálatában most mindkét felvétel újra megjelent. A Traviata az elegáns Legendary Opera Recordings, a Tosca a The House of Opera sorozatban. Először a Traviata felvétele készült el. Karmestere a fiatal Riccardo Muti. Legjobb korszaka volt ez, inspirált és felettébb kontrollált előadások, nagyon precíz…

Tovább

Sok év után is emlékszem Csajkovszkij IV. szimfóniájának dinamikus előadására Fischer Ivánnal és a Fesztiválzenekarral az Olasz Intézetben. Új lemeze a VI. szimfóniáról más. Ahogyan a Gutenberg-galaxist, a nyomtatott könyvet szerencsére nem tüntette el teljesen az internet, ugyanúgy a hangfelvétel-készítés és -kiadás online korszakában sem szűntek meg a fizikai hanghordozók. Sőt, az értékteremtő zenei műfajokban a kézbe vehető, szép grafikával és minőségi booklettel kínált hanglemez az elmúlt időszakban Európa-szerte felértékelődött. A Gramofon havonta jelentkező összeállítása szubjektív toplista: ebben a hónapban mi ezeket a lemezeket hallgatjuk legszívesebben a szerkesztőségben. Ezúttal a klasszikus zene került terítékre. No. 2. No. 3. Mintha új…

Tovább