Szerző: Zipernovszky Kornél

Roy Ayers és Dave Grusin már koruknál fogva is, Wynton Marsalis és Kamasi Washington pedig óriási hatásuk révén igazi legendák a jazz műfajában. Koncertjeiken kiderül, hogy a műfaj milyen változatos, és az is, hogy generációk és földrészek megidézését, intim és kozmikus pillanatok ígéretét hordozza. A cikk eredetileg a Müpa Magazinban jelent meg. A nüánszok változhatnak, a lényeg ugyanaz marad: mondhat­djuk rá, hogy a neo­soul nagypapája, vagy azt, hogy az R&B mestere, de Roy Ayers stílusa a hatvanas évek eleji pályakez­dés óta nem sokat változott: a feszes ritmusalapon az ábrán­dos melódia és a szelíd harmónia bűvöli el a hallgatót. Igazi telitalálat volt,…

Tovább

Cécile McLorin Salvant vastag keretes szemüvegében, egycentisre nyírt hajával, sárga lebernyegeiben és lobogó fülbevalóival meghökkentő jelenség. Amikor azonban felcsendül a hangja, a közönség már nem csodálkozik, csodálni kezdi. Rajongók várják a világon mindenütt – a Müpába november 18-án tér vissza. A cikk eredetileg a Müpa Magazinban jelent meg. Azt sem tudtam, mi a ritmus – ilyen olvasata is lehet Cécile McLorin Salvant egyik egyéni interpretációjának, az I Didn’t Know What time It Was című szerelmes dal megszólaltatásának. Ugyanis szándékoltan ütemen kívül énekli az ismert melódiát – és persze a time a ritmusérzékre is vonatkozhat. Egy rádióinterjúban elmondta, hogy nem akar csinosan, szépen…

Tovább

A japán csoda, Hiromi október 29-én újra eljön a Müpába, ahol három éve triójával aratott fergeteges sikert. Turnéja ezúttal a szólóban zongorázó szerzőt és rögtönzőt állítja fókuszba. Aki ott volt a híres londoni BBC Proms koncertjén, amelyen Hiromi lépett fel vendégszólistaként, hallhatott tőle egy I Got Rhythm-improvizációt – afféle prelűdként a zenekar belépése előtt. A közvetítésen jól látható, hogy a nagy létszámú zenekar tagjai a hüledezéstől a mosolyig széles érzelmi skálán fogadják az akkor már általuk is ismert zenész produkcióját: Hiromi elképesztő tehetsége, eredetisége, energiája még zenésztársait is magával ragadja. A Hamamacuból indult zongorista szinte véletlenül találkozott Chick Coreával még…

Tovább

Tíz nap alatt háromszor forrósodik fel a levegő a Jazzlegendák sorozat koncertjein, amikor a mainstream, a funky és a gospel legnagyobbjai érkeznek hozzánk. A cikk eredetileg a Müpa Magazinban jelent meg. Diana Krall már maga is jazzlegendának számít, pedig nem olyan régen még a nagybőgős Ray Brown (Ella Fitzgerald és Oscar Peterson társa) tanácsait követve kezdett el klubkoncerteket adni. Szinte egyik napról a másikra lett a kanadai énekesnőből világsztár. Krall az a fajta díva, aki közönségét nemcsak elbájolja, hanem zongorázásával magával ragadja, és meg is tudja nevettetni. Erőlködés nélküli eleganciája, szellős-tetszetős zongorázása, minden figyelmet magára vonó, intenzív színpadi jelenléte, olthatatlan zene- és…

Tovább

„A koncerten elsősorban új szerzeményeim hangzanak el, illetve olyan sztenderdek, melyeket korábban még sosem játszottam. Ahogy a legtöbb hangversenyemen, most is bármikor megtörténhet, hogy utat tör magának egy-egy spontán improvizáció.” Így foglalta össze estjének várható tartalmát a legnevesebb magyar jazz-gitárművész, aki a Budapesti Tavaszi Fesztiválon pályafutása során először lép partnerek nélkül a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem pódiumára. Április 6-án mindenképpen egyedi élményben lesz tehát részünk. Snétberger Ferenc régi vágya teljesül, a Berlinben élő magyar gitáros és zeneszerző ugyanis, bármennyire meglepő, áprilisban lép először a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem közönsége elé szólóban, társak és vendégzenészek nélkül. A cikk eredetileg a Müpa Magazinban jelent…

Tovább

Eredeti gondolkodású előadók és tudatos zenekarvezetők a hazai improvizatív zene élvonalából: a 2019-es Jazz Showcase-en a fiatalok bemutatkozását kísérő nagykoncertek művészeire egyformán illik e jellemzés. A Müpa évente ismétlődő, közkedvelt rendezvénysorozata, a Jazz Showcase tizenkét esztendeje állítja a szakma nemzetközi képviselői elé a magyar pályakezdő jazzmuzsikusok színe­javát — már régóta ez a legfontosabb magyar tehetségkutató a műfajban. A cikk eredetileg a Müpa Magazinban jelent meg. A szervezők a versengés szempontjai mellett mindig igyekeznek a közönség érdekeit is érvényesíteni a délutáni egyórás koncerteken, így nem lehet csodálkozni azon, hogy a kezdés előtt általában alig találni már ülőhelyet a Zászlótérben vagy az Átriumban. A…

Tovább

Azóta, hogy Dean Brown gitáros elvégezte a híres bostoni Berklee College of Music-ot, mindig őt hívják fel elsőnek, ha egy szupercsapatba jazz-rock szólista kell. Most saját, nemzetközi zenekarát hozza el Budapestre október 16-án. Brown apja az amerikai hadsereg katonatisztje volt, és éppen Franciaországban szolgált családjával együtt, amikor fia megszületett. Dean az iskoláit már az Egyesült Államokban kezdte, ám Chateauroux, a szülővárosa akkor vált második otthonává, amikor tíz éves korában egy ideig ismét Franciaországban éltek, ahová rendszeresen visszajár. Édesanyja Juilliardot végzett énekesnő volt, Tommy és Jimmy Dorsey swing nagyzenekaraival is fellépett. Váltsa meg jegyét a koncertre ide kattintva! Brown első közelebbi…

Tovább

Melody Gardot februárban megjelent lemezének (Live In Europe) borítóján ruhátlanul áll gitárral a kezében a kivilágított színpadon. Nagy erejű, művészi fotó. Az is jól látszik a borítón, hogy az énekesnőt üres nézőtér előtt fényképezték, antik vénuszi pózban. A kép sok mindent felfed Melody Gardot lényéből. Először is azt, hogy az énekesnőnek problematikus a viszonya saját testéhez, ha tetszik, hangszeréhez. Ez az a tény, amely személyét ezen a pályán mindenki másétól megkülönbözteti. 2003-ban elszenvedett balesete következtében ugyanis maradandó egészségkárosodást szenvedett, erős fényre és hangra érzékeny. Ha tehát azt látjuk, hogy művészete olyan helyzetbe emeli őt, amely pőrére vetkőzteti a kíváncsi szemek…

Tovább

Első tíz lemezének mindegyikére kapott Grammy-jelölést a chicagói Kurt Elling, aki néhány év alatt a jazzénekesek legnagyobbjai közé emelkedett. Együttese élén a márciusban megjelent, The Questions című lemezével látogat Budapestre. Mikor: április 21. Hol: Müpa, Hangversenyterem Mennyiért: 2900 – 7900 Ft Ötvenhez közeledve egy olyan rendkívül tudatos előadó, mint Kurt Elling, általában vállalja a számadást, mérleget készít, s ez többnyire szükséges is a művészi továbblépéshez. Feltételezhetjük, hogy Elling, aki novemberben töltötte be az ötödik ikszet, tisztában volt ezzel, és ezért is tágított a repertoárján: The Questions című lemezével olyan mélységekbe merészkedik, amelyekbe előtte talán még egyetlen jazzénekes sem, Bob Dylan,…

Tovább

A legendás énekes, Thomas Quasthoff új jazzműsora (október 13.), a szenzációs Jacob Collier debütálása (október 17.), Avishai Cohen triójának (október 11.) illetve John Patitucci formációjának (október 22.) várva várt visszatérése, és hasonló rangos események teszik a CAFe-t a jazzrajongók számára idén is kihagyhatatlanná. Keresik a bajt A világ feltehetően legnagyobb tiszteletnek örvendő veterán jazz szaxofonosa, Wayne Shorter új, korábban nem tapasztalt magasságokba ért több mint egy évtizede állandó együttesével, amelyben Danilo Pérez zongorázik, John Patitucci nagybőgőzik, Brian Blade dobol. A három „kísérő” muzsikus olykor együtt is turnézik, a triót első pillanattól kezdve izgalmas zenei kalandnak fogták fel mind a hárman.…

Tovább