Szerző: Zipernovszky Kornél

Roy Ayers és Dave Grusin már koruknál fogva is, Wynton Marsalis és Kamasi Washington pedig óriási hatásuk révén igazi legendák a jazz műfajában. Koncertjeiken kiderül, hogy a műfaj milyen változatos, és az is, hogy generációk és földrészek megidézését, intim és kozmikus pillanatok ígéretét hordozza. A cikk eredetileg a Müpa Magazinban jelent meg. A nüánszok változhatnak, a lényeg ugyanaz marad: mondhat­djuk rá, hogy a neo­soul nagypapája, vagy azt, hogy az R&B mestere, de Roy Ayers stílusa a hatvanas évek eleji pályakez­dés óta nem sokat változott: a feszes ritmusalapon az ábrán­dos melódia és a szelíd harmónia bűvöli el a hallgatót. Igazi telitalálat volt,…

Tovább

Cécile McLorin Salvant vastag keretes szemüvegében, egycentisre nyírt hajával, sárga lebernyegeiben és lobogó fülbevalóival meghökkentő jelenség. Amikor azonban felcsendül a hangja, a közönség már nem csodálkozik, csodálni kezdi. Rajongók várják a világon mindenütt – a Müpába november 18-án tér vissza. A cikk eredetileg a Müpa Magazinban jelent meg. Azt sem tudtam, mi a ritmus – ilyen olvasata is lehet Cécile McLorin Salvant egyik egyéni interpretációjának, az I Didn’t Know What time It Was című szerelmes dal megszólaltatásának. Ugyanis szándékoltan ütemen kívül énekli az ismert melódiát – és persze a time a ritmusérzékre is vonatkozhat. Egy rádióinterjúban elmondta, hogy nem akar csinosan, szépen…

Tovább

A japán csoda, Hiromi október 29-én újra eljön a Müpába, ahol három éve triójával aratott fergeteges sikert. Turnéja ezúttal a szólóban zongorázó szerzőt és rögtönzőt állítja fókuszba. Aki ott volt a híres londoni BBC Proms koncertjén, amelyen Hiromi lépett fel vendégszólistaként, hallhatott tőle egy I Got Rhythm-improvizációt – afféle prelűdként a zenekar belépése előtt. A közvetítésen jól látható, hogy a nagy létszámú zenekar tagjai a hüledezéstől a mosolyig széles érzelmi skálán fogadják az akkor már általuk is ismert zenész produkcióját: Hiromi elképesztő tehetsége, eredetisége, energiája még zenésztársait is magával ragadja. A Hamamacuból indult zongorista szinte véletlenül találkozott Chick Coreával még…

Tovább

Tíz nap alatt háromszor forrósodik fel a levegő a Jazzlegendák sorozat koncertjein, amikor a mainstream, a funky és a gospel legnagyobbjai érkeznek hozzánk. A cikk eredetileg a Müpa Magazinban jelent meg. Diana Krall már maga is jazzlegendának számít, pedig nem olyan régen még a nagybőgős Ray Brown (Ella Fitzgerald és Oscar Peterson társa) tanácsait követve kezdett el klubkoncerteket adni. Szinte egyik napról a másikra lett a kanadai énekesnőből világsztár. Krall az a fajta díva, aki közönségét nemcsak elbájolja, hanem zongorázásával magával ragadja, és meg is tudja nevettetni. Erőlködés nélküli eleganciája, szellős-tetszetős zongorázása, minden figyelmet magára vonó, intenzív színpadi jelenléte, olthatatlan zene- és…

Tovább