Szerző: Ződi Anita

Káli Gábor Németországban élő fiatal karmester rövid időn belül két nemzetközi karmesterversenyen is első helyezést szerzett, amivel nemcsak a nevét ismerte meg a zenei világ, de számos komoly felkérést is kapott. Az Universität der Künste Berlin egykori ösztöndíjasát kérdeztük karmesterségről, versenyekről és a további terveiről. – Hogyan alakult a zenei pályád a diploma után? – Egy Erasmus programban vettem részt még zeneakadémista éveim alatt. Ezzel az ösztöndíjjal mentem ki egy évre Berlinbe, ahol az Universität der Künstén folytattam tanulmányokat. Lutz Köhler és Harry Curtis voltak a tanáraim, akikkel minden szempontból egymásra találtunk szakmailag. Úgy döntöttem, hogy kint folytatom, majd sikeres…

Tovább

Marsovszky Paul nevével legutóbb a Maestro Solti Nemzetközi Karmesterverseny rangos mezőnyében találkozhattunk. A fiatal karmester diplomakoncertjére május 29-én kerül sor a Zeneakadémián, aminek kapcsán munkamódszeréről, példaképeiről, versenyekről és mesterkurzusokról, valamint jövőbeni terveiről is kérdeztük. – Mért lettél karmester? – Ha az ember hangszerjátékos, akkor a nagy egésznek úgymond a részét képezi. Én is játszom hangszeren, viszont mindig szerettem volna egyben látni és értelmezni a műveket. Karmesterként erre van lehetőségem. Azért választottam ezt a pályát, hogy vezényelhessem a zeneirodalom csodálatos darabjait. Így közvetíthetek a zeneszerző és a közönség között, ez egy nagyon megtisztelő feladat. Úgy vélem, hogy ez a mesterség több…

Tovább

Debrecen beadta pályázatát az Európa kulturális fővárosa 2023 címért, és mint a napokban kiderült, a kiválasztási folyamat első fordulóján tovább is jutott. A projektet előkészítő programiroda ügyvezetője nem más, mint a Kodály Filharmónia Debrecen igazgatója és művészeti vezetője, valamint a Csokonai Színház zeneigazgatója, Somogyi-Tóth Dániel. Debrecen zenei életének alakulásáról, és saját sokszínű életpályájáról beszélgettünk a karmesterrel. –  Debrecen nem első alkalommal pályázik az Európa kulturális fővárosa címért. Milyen jelentős változások történtek a korábbi évekhez képest? – Debrecen 2010-ben adott be pályázati anyagot, amikor még a nemzeti kormányoknak nagyobb szerepük volt a döntéshozatalban – ekkor Pécs városát érte a megtiszteltetés. Jelenleg…

Tovább

Balog József nemrég jelentette meg Gershwin-lemezét, november 26-án szólókoncertet ad a Zeneakadémián, mindemellett pedig egy Lajtha Lászlóhoz köthető egyedülálló vállalkozás utómunkálatait végzi. A fiatal zongoraművészt a kortárs zenéről és a horgászatról is kérdeztük.  – Októberben jelent meg legújabb lemezed. Mi adta az ötletet, hogy Gershwin műveiből válogass? – Gyermekkorom óta szeretem a zenéjét, emellett nagyon sok jazzt hallgatok. A CD anyagának fele tulajdonképpen már régóta a repertoáromon van. Több mint száz koncerten játszottam a lemezen hallható műveket. Úgy véltem, itt az ideje annak, hogy hangfelvételt készítsek belőlük. Szerencsére a kiadó támogatott ebben az elképzelésben. https://papageno.hu/intermezzo/2017/10/gershwin-lemezzel-jelentkezik-balog-jozsef/ – Mindenképpen egy más stílus, mint…

Tovább

Szüts Apor A hallei kirurgus című kortárs operájának előadását hallhatta a közönség a Szabó Magda születésének 100. évfordulója alkalmából szervezett fesztivál nyitódarabjaként a debreceni Csokonai Színházban. A Virtuózokban ismertté vált fiatal zeneszerző, karmester két évvel ezelőtt az írónő azonos című rádiójátéka alapján a Bartók Plusz Operafesztivál operaíró versenyére alkotta a művet, amely Händel életébe enged képzeletbeli bepillantást. A fiatal művésszel október 3-án, a bemutató napján beszélgettünk. – Kihívást jelentett számodra egy ilyen nagyszabású mű megírása? – Operát írni nagyon különleges feladat. Amikor egy zeneszerző életében először operaírásra adja a fejét, nem a mű hossza és a hangok mennyisége jelentik a…

Tovább