• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • ARTE blog
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Beszélő képek
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Erdély blog
  • Esterházy
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fesztivál Akadémia
  • FOCUS on You
  • Hallomások
  • Hagyományok Háza
  • Haydneum
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kórusblog
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Mindent Kocsisról
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Operaház
  • Oroszlánkörmök
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • PeterPress
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў blog
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Minden nap színház Színház

Meglesni, amit nem lehet

Szerző: Gulyás Gábor2019. január 28.
Facebook Twitter E-mail
Illegitim (Kolozsvári Állami Magyar Színház) - fotó: Biró István

Adrian Sitaru–Alina Grigore: Illegitim – Kolozsvári Állami Magyar Színház

Egy hagyományos, úgynevezett dobozszínházi előadás abból a szempontból mindenképpen elbizonytalaníthatja a nézőt, hogy miközben egy másik, konstruált valóságot szemlél, ez a virtuális világ nagyon is valóságos, hiszen tőle néhány méterre játszódik. A személyes jelenlétnek itt meghatározó szerepe van, nem úgy, mint például a filmszínházban. A neves román filmrendező, Adrian Sitaru projektje termékeny módon ötvözi a kettőt, alapvetően megkérdőjelezve a tradicionális nézői pozíciót.

Illegitim (Kolozsvári Állami Magyar Színház) – fotó: Biró István

Amikor elfoglaljuk a helyünket, egy VR-szemüveget kapunk, benne egy okostelefonnal. A kezdés előtt részletesen elmagyarázzák, hogy itt és most mire használhatjuk ezt az eszközt: ha felvesszük, egy filmen nézzük az eseményeket, s akár a nézőpontunkat is megváltoztathatjuk, ha levesszük, akkor élőben látjuk az előadást, szinkronban a filmmel. Természetesen lehet váltogatni is a kettőt. Mindehhez a színház professzionális és tapintatos asszisztenciát biztosít: ha valakinek technikai nehézsége támad, annak azonnal segítenek, mégpedig a többi néző zavarása nélkül.

A kamaraszínházi előadás Sitaru azonos című filmjének a folytatása: egy családi ebéd köré szerveződő, nem túl mozgalmas történetet mesél el, amelyből kiderül, hogy a családfő nőgyógyászként a kommunista érában besúgó, azaz szekus volt. Itt is van még egy csavar: az áttetsző háló mögött zajló előadás a legkevésbé sem teátrális. Nincs benne semmi színházi, a szó hagyományos értelmében. Mintha ténylegesen egy „hétköznapi” család életének a kukkolói lennénk, néha a beszédet is nehezen értjük, mert van, aki természeténél fogva halkan vagy éppen másokkal párhuzamosan beszél. A főszerepet játszó Bács Miklós beszédére például nagyon kell figyelni – ám ezzel együtt az alakítása kitűnő. Ugyanezt az „életszerű” színházat művelik a családtagokat alakító színészek (Sinkó Ferenc, Pethő Anikó, Buzási András, Jerovszky Tímea, Kali Andrea, Györgyjakab Enikő, Marosán Csaba), különböző karaktereket megformálva, de egyaránt magas színvonalon. Sokan vannak, de egy valaki mégis fájóan hiányzik: az édesanya. A feltétlen anyai szeretet nélkül nem tudnak egyensúlyba kerülni a személyek, a kapcsolatok – majd’ minden apróság mögött tetten érhető valamifajta macsó elnagyoltság, darabosság és persze magabiztosság. Amikor az egyébként számos jó tulajdonsággal is rendelkező apáról kiderül, hogy aljas gazember volt, s még a lakóházukat is erkölcstelenül szerezte, nincs, aki igazi feloldozást adhatna, akinek a személye garancia lehetne a további értékes életre: az anya nélkül nem működőképes a család. Mindenki mondja a magáét, mert persze mindenki a saját szemüvegén át szemléli a történéseket.

Illegitim (Kolozsvári Állami Magyar Színház) – fotó: Biró István

A nézőnek ezúttal rendhagyó módon két nézőpont is jutott. Az előadás első felében hozzám hasonlóan sokan váltogatták a kettőt, aztán úgy vettem észre, hogy szinte mindenki végleg levette a szemüveget. Érdekes módon rivalizálni kezdett a kétféle befogadásmód, s a színház személyessége, esetlegessége, a fizikai jelenlét megtapasztalása vonzóbbnak bizonyult, mint a film zárt virtualitása. Ez az előadás erről is szól: a virtuális és a performatív valóság megtapasztalásának különbségéről. Tanulságos élmény.

Az előadás alkotóit és játszási időpontjait itt találja

film poszt kolozsvári állami magyar színház adaptáció poszt 2019 kortárs dráma
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésElhunyt Jean Guillou, Párizs orgonistalegendája
Következő bejegyzés Káel Csaba: „Érdekel az operett műfaja, amennyiben operai eszközökkel van megjelenítve”

Ajánlott Bejegyzések

Szinetár Dóra a Dunakanyar című előadásban - forrás: Városmajori Szabadtéri Színpad
Városmajori Szabadtéri Színpad

Szinetár Dóra: „Át kellett alakítanunk a családi viszonyainkat”

2022. május 27.3 perc olvasás
József
Promóció

Jelentkezz a Madách Művészeti Iskola képzéseire!

2022. május 26.3 perc olvasás
Csokonai Színház
Debrecen

Új épületben és új művészeti vezetővel kezdi meg következő évadát a Csokonai Színház

2022. május 26.5 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Promóció

Kamarazene Ukrajnáért – segélykoncert sztárokkal a Zeneakadémián  

Szent István Filharmonikusok - fotó: Andrasovszky Péter Promóció

Trianonra emlékezve adnak hangversenyt a Szent István Filharmonikusok

József Promóció

Jelentkezz a Madách Művészeti Iskola képzéseire!

Rózsa Miklós - forrás: listal.com Promóció

A 115 éve született Rózsa Miklósra emlékeznek Debrecenben

Promóció

Bejárja a Kárpát-medencét az A38 Hajó!

Molnár Levente Promóció

Molnár Levente: „Csipike az egész világot próbálja a saját nagysága körébe emelni”

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.