Nem engedni az erőszaknak

A művésznő és rajongói (Lovas Rozi; Radnóti Színház) - fotó: Dömölky Dániel

Alekszandr Nyikolajevics Osztrovszkij: A művésznő és rajongói – Radnóti Színház, Budapest

Könnyed komédia az orosz dráma atyjától, amely azonban Morcsányi Géza fordításában, Valló Péter rendezésében a Radnóti színpadán aktuális és súlyos kérdéseket jelenít meg. Az alapkérdés a kiszolgáltatottság kezelése. Miképpen kezelheti egy művészeti intézmény az anyagi kiszolgáltatottságot, mindenekelőtt a helyi döntéshozó, műveletlen elitnek való politikai kiszolgáltatottságot, s hogyan kezelheti egy fiatal, vonzó, de szegény színésznő a hatalmi helyzetben lévő férfiakkal szembeni kiszolgáltatottságát?

A művésznő és rajongói (Börcsök Enikő, Lovas Rozi; Radnóti Színház) – fotó: Dömölky Dániel

A Lovas Rozi alakította ifjú vidéki színésznő egyszerű, tiszta lélek, aki nem fogadja el magától értetődőnek a női mivoltából fakadó áldozati szerepet, ragaszkodik saját erkölcsi értékrendjéhez, amelynek része az anyjával szembeni feltétlen tisztelet is. Márpedig az anya (Börcsök Enikő nagyszerű alakításában) azt kívánja, hogy ne szerelmi, hanem előnyös házasságot kössön egy nem mellesleg kifogástalan modorú, figyelmes és dúsgazdag ifjú üzletemberrel (Rusznák András). Nyegina, a színésznő teljesíti anyja akaratát, ami egyrészt elvei ellen való, másrészt éppen ezáltal tud kikerülni a kisváros fertőjéből.

A művésznő és rajongói (Schneider Zoltán, Bálint András; Radnóti Színház) – fotó: Dömölky Dániel

Számos aktuális áthallás van az előadásban: amikor az egykori színidirektorból lett ügyelőt játszó Bálint András arról beszél, hogy milyen érzés hátra szorulni a saját színházában vagy amikor a me too-kampányból ismerős zaklatási jeleneteket látunk, a közönség morajából érezhető az azonnali hatás. Az alkoholistává lett tragikus színész alakjában állandó humorforrást jelent a kitűnő Schneider Zoltán, de üdítően pontos karaktert hoz a személyes varázsát üzleti tőkének tekintő színésznő szerepében Martinovics Dorina, az idealista bölcsész szerepében pedig Porogi Ádám is. A mindenbe beleszóló, folyton kritikát megfogalmazó bölcsészfiú karaktere ad ürügyet a rendezőnek arra, hogy a kortárs magyar politikai közbeszéd értelmiségellenességét is megjelenítse.

 

Az előadás alkotóit és játszási időpontjait itt találja