• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Minden nap színház Színház

Csodás kékségben

Szerző: Gulyás Gábor2019. február 27.
Facebook Twitter E-mail
Baal (Kocsis Pál; Kecskeméti Katona József Színház)

Bertolt Brecht: Baal – Katona József Színház, Kecskemét

Az úgynevezett rendezői színház bevett gyakorlata, hogy a színre vitt dráma szövegét olyan szabadsággal kezeli, amely magától értetődő módon teszi lehetővé az át- és hozzáírásokat. Néhány évvel ezelőtt Bertolt Brecht jogörököse a Baal müncheni előadása miatt bírósági eljárást indított a színház ellen, arra hivatkozva, hogy a neves rendező, Frank Castorf meghamisította a drámaíró intencióit (a per végül közös megegyezéssel zárult – az előadást levették műsorról). Bár Magyarországon eddig nem volt ilyen nagy nyilvánosságot kapó jogi ügy, a kérdés egyáltalán nem érdektelen: meddig terjed a színre vitt darab interpretációjában a rendezői szabadság? A Baal esetében ez azért sem egyszerű kérdés, mert öt (!) különböző verziója maradt fenn – a kecskeméti előadás első felvonása a negyedik, a második felvonása az első változatot követi.

Baal (Konfár Erik, Szegvári Juli; Kecskeméti Katona József Színház)

A rendező Zsótér Sándor az egyik leginkább avatott hazai ismerője Brecht drámáinak – húsznál is több alkalommal rendezte meg valamelyiket különböző színházakban. Itt most nem a történetre fókuszál – a világtól megcsömörlött, a természetbe kivonuló költő narratívája ez esetben másodlagos –, hanem arra: lehet-e pusztán azáltal szabad az ember, hogy semmibe veszi a polgári élet kötöttségeit, s miképpen birkózhat meg így a legnagyobb érzelmi kötöttséggel, a szerelemmel. A két felvonás két verzióját érdekesen játszatja össze – megesik, hogy egy-egy alak önmaga másikjával kerül dialógusba. A címszerepben Kocsis Pál olyan öntörvényű alakként jelenik meg, aki magától értetődő módon lép túl a társadalmi konvenciókon, mert számára az a természetes, hogy saját boldogságát keresi. Zsótér rendezésében ez egy rendkívül nagy szerep, rengeteg árnyalattal – és Kocsis kitűnő alakítása a karakternek ezt az összetettségét helyenként bravúros könnyedséggel képes érzékeltetni. Emlékezetes alakítást nyújt Eckartként Orth Péter, az anya szerepében pedig Danyi Judit. Mindazonáltal egyetlen nő sem jön ki igazán jól ebből a történetből – az előadás (némi antik áthallással) azt sejteti, hogy valódi mély, szerelmi kapcsolat csak férfi és férfi között lehetséges. Ha egyáltalán lehetséges.

Ambrus Mária díszlete szimbolikus többletet hordozó elemekből építkezik. Az előadás egyik különlegessége, hogy a második felvonás nem pusztán folytatja, de értelmezi, pontosabban át is értelmezi az első részt. Ilyen módon párhuzamosan futó utakat jelenít meg, amelyek mindegyike egyirányú: kifelé vezet a társadalomból.

Baal (Kocsis Pál, Danyi Judit, Magyar Éva; Kecskeméti Katona József Színház)

„Költőien lakozik az ember” – idézi Martin Heidegger egy nagy német költő, Hölderlin Csodás kékségben című versének egyik sorát, de a leírás a Brecht és Zsótér által megjelenített Baal otthonkeresésének ambícióját is pontosan kifejezi. Ösztön, érzelem és líra a polgári társadalom és erkölcs ellen. Egy régi, archaikus világ a kimódolt korszerű világgal szemben. Baal szükségképpen elbukik, de a kecskeméti előadásban  ez a bukás felemelő tud lenni. Különleges, csontig hatoló élmény.

Az előadás alkotóit és játszási időpontjait itt találja

rendezői színház kecskeméti katona józsef színház bertolt brecht zsótér sándor ambrus mária
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésMegjelent Pátkai Rozina Taladim című albuma
Következő bejegyzés Elhunyt Dominick Argento zeneszerző

Ajánlott Bejegyzések

Elmārs Seņkovs - fotó: Ilja Smirnov
Budaörsi Latinovits Színház

Apák, akik sörösdobozokból építenek robotokat – Interjú Elmārs Seņkovsszal

2023. március 31.2 perc olvasás
Zalán János - fotó: Juhász Éva
Intermezzo

Babáknak szóló előadásokkal készül a Magyar Színház – Interjú Zalán Jánossal és Nagy Petrával

2023. március 31.7 perc olvasás
Societas: BROS - fotó: Giulia Colla
10. Színházi Olimpia

Legyél főszereplője Castellucci BROS című darabjának a Színházi Olimpián!

2023. március 31.2 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Magyar Nemzeti Táncegyüttes Promóció

Miért megint a Várkert Bazár? – Íme, az áprilisi programok

VEB 2023

Még lehet jelentkezni a Hungarian Balett Grand Prix nemzetközi balettversenyre 

Kis Domonkos Márk Színház mindenkinek

Szakmai konferenciát tartott Lakitelken a Déryné Program

Jelenet az Érintés Paradoxon c. előadásból Promóció

Utoljára látható az évadban az Érintés Paradoxon című előadás

Fotó: Gödöllő Sisi gödöllői kastélya

Ibolyanap és húsvét a Gödöllői Királyi Kastélyban

Kurt Elling - forrás: BJC Promóció

Kurt Elling klubkoncert és további százötven program a Budapest Jazz Clubban tavasszal

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.