• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így készül: Lót – Szodomában kövérebb a fű
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Minden nap színház Színház

Erkölcs vagy etika?

Szerző: Gulyás Gábor2019. február 23.
Facebook Twitter E-mail
Terror (Kiss Mari; Weöres Sándor Színház) - fotó: Mészáros Zsolt

Ferdinand von Schirach: Terror – Weöres Sándor Színház, Szombathely

Néhány évvel ezelőtt nagy szenzáció volt a német sztárügyvédből sztáríróvá váló szerző darabjának bemutatása a berlini Deutsches Theaterben – nem csodálkozhatunk rajta, hogy rövid időn belül meghódította a világ színpadait Venezuelától Dél-Afrikán át Ausztráliáig. Magyarországon Tatabányán és a budapesti Katonában játszották, most pedig Szombathelyen tűzték műsorra. Nem gyakori, hogy klasszikus morálfilozófiai kérdéseket vigyenek színre, bár a rendező Jordán Tamás színészként már megjelenítette a napnyugati történelem első nagy moralista gondolkodóját Platón: Szókratész védőbeszéde című művének adaptációjában.

Terror (Kelemen Zoltán, Kálmánchelyi Zoltán; Weöres Sándor Színház) – fotó: Mészáros Zsolt

Ez a darab a kanti etika közismert ellentmondására, morál és etika ellentétének problémájára épül, mégpedig oly módon, hogy a döntés felelősségét a nézőkre hárítja, akik itt most az esküdtek szerepét töltik be. A történet röviden: egy terrorista megszerzi az irányítást a Berlinből Münchenbe tartó utasszállító repülőgépen, azzal a bejelentett céllal, hogy egy futballstadionba irányítja, ahol a Németország–Anglia válogatott mérkőzés miatt éppen hetvenezer szurkoló tartózkodik. A német légierő gépe beéri az eltérített repülőt, de nem tudja irányváltásra kényszeríteni. A pilóta – annak ellenére, hogy felettesétől erre kifejezett tiltást kap – az utolsó pillanatban úgy dönt, hogy levegő-levegő rakétával lelövi a gépet, fedélzetén 164 utassal, s ezzel megmenti hetvenezer ember életét. Ezt követően a pilótát vád alá helyezik – az előadás az ő tárgyalása. A kérdés tehát az: jogunkban áll-e elvenni 164 ember életét, ha ezzel megmentünk hetvenezer embert? (S tegyük hozzá: a repülő utasai egyébként is meghaltak volna a becsapódáskor.)

A német alkotmánybíróság állásfoglalása szerint semmilyen esetben nem lehet mérlegelés tárgya az emberélet, mert az szent és sérthetetlen. Ezt az álláspontot képviseli a Kiss Mari által hitelesen megformált szigorú államügyész, szemben a védővel (Kálmánchelyi Zoltán), aki a „természetes” erkölcsi érzék és a „józan ész” belátásaira apellál. Mivel a vád alá helyezett pilóta (Balogh János) nem pillanatnyi felindultságában, hanem nagyon is tudatosan hozta meg a döntését, ő ennek megfelelően érvel. A jogászok tankönyvízű példái mellett neki van egy további érve is: ha a terrorizmus elleni küzdelmet valóban háborúként gondoljuk el, nem engedhetjük meg magunknak, hogy egy ilyen ügyben „gyengék” legyünk, mert ez esetben újabb és újabb gépeket térítenek majd el, mondván, hogy a moralizáló nyugatiak úgysem merik a becsapódás előtt lelőni.

Terror (Kiss Mari, Kelemen Zoltán, Kálmánchelyi Zoltán, Balogh János; Weöres Sándor Színház) – fotó: Mészáros Zsolt

A díszlet sterilen visszafogott (díszlettervező: Takács Lilla), kevés a mozgás, ennek ellenére Jordán rendezésében az előadás kifejezetten dinamikus, egyetlen pillanatra sem ül le. A másfél órányi tárgyalást követően a bíróság elnöke (Kelemen Zoltán) rövid szünetet rendel el, hogy az esküdtek (azaz a nézők) dönthessenek. Ez az előtérben egy-egy automata segítségével gyorsan megtörténik. A végeredmény aligha lep meg bárkit: a „józan ész” győzedelmeskedik a jog fölött, vagyis az erkölcs győz az etikával szemben. A gépet lelövő pilóta e szerint nem érdemel büntetést. Egy internetes honlapon megnézhetjük, hogy miképpen döntöttek a korábbi előadások nézői. Azt látjuk, hogy mindenhol többségben vannak a szombathelyihez hasonló, felmentő ítéletek – kivéve Japánt, ahol a nézők többsége börtönbe juttatta volna a pilótát.

Az előadás alkotóit és játszási időpontjait itt találja

weöres sándor színház poszt jordán tamás poszt 2019 terror
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésPauk György kamarazene mesterkurzust tart a Zeneakadémián
Következő bejegyzés Tűz ütött ki a moszkvai Csajkovszkij Konzervatóriumban

Ajánlott Bejegyzések

Kern András - fotó: Emmer László
Intermezzo

Kern András: „Amikor a többiek koncertre jártak, én inkább moziba mentem”

2023. január 28.7 perc olvasás
Intermezzo

Elhunyt Georges Banu színháztudós

2023. január 27.1 perc olvasás
Mentorok - forrás: Déryné Program
Színház mindenkinek

„Meglepő volt, milyen sokan akarnak drámát írni Magyarországon!”

2023. január 27.11 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Mentorok - forrás: Déryné Program Színház mindenkinek

„Meglepő volt, milyen sokan akarnak drámát írni Magyarországon!”

Szent István Filharmonikusokat Záborszky Kálmán vezényli - forrás: Szent István Filharmonikusok Promóció

Petőfi, Kacsóh Pongrác és Lajtha László előtt tiszteleg a Szent István Filharmonikusok koncertje

Keller András - fotó: Emmer László Promóció

Hallgassunk Schubertet! – Tematikus nappal kezdi az évet a Concerto Budapest

Promóció

Sok hűhó semmiért – A BDZ-műhely újabb összművészeti produkciója

Balog József - fotó: Csendes Krisztina Promóció

Lemezbemutató koncertet ad Balog József a Zeneakadémián

Olli Mustonen - fotó: Outi-TÂrmñlñ Promóció

A szívbetegséggel élő gyermekekért koncertezik a PFZ 

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.