• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • ARTE blog
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Beszélő képek
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Erdély blog
  • Esterházy
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fesztivál Akadémia
  • FOCUS on You
  • Hallomások
  • Hagyományok Háza
  • Haydneum
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kórusblog
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Mindent Kocsisról
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Operaház
  • Oroszlánkörmök
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • PeterPress
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў blog
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Színház Intermezzo

Itt tényleg bárki színpadra léphet

Szerző: Papp Tímea2021. augusztus 7.
Facebook Twitter E-mail
Worms, Nibelungen Festspiele - a színpad
Worms, Nibelungen Festspiele - a színpad

Hogyan csinálják a backstage-túrát egy en suite játszó szabadtéri színházi fesztiválon, Németországban? Egy magyar előadás apropóján megnéztük.

Míg a Gáspár Ildikó rendezte, jó néhány magyar közreműködővel látható wormsi Luther kulisszajárására gyülekezünk 19 társammal – 20 főben maximálják a résztvevők létszámát –, azon gondolkodom, vajon az otthon en suite játszó szabadtériken miért nincsenek rendszeresen, programszerűen ilyen események, hiszen a nyílt napokon vagy a Színházak éjszakáján az egyik legnépszerűbb program a kulisszajárás, ezekre a fél-egy órás sétákra telnek be a leghamarabb az időpontok. Nem lenne ördöglakat a szervezés, csupán némi logisztikát igényelne.

Az exkluzivitás és a beavatottság igénye miatt annyira vonzóak a backstage-túrák a világ minden pontján.

A nézőket ugyanis nagyon érdekli, mi történik a színfalak mögött. Nem akarják, hogy a csoda lelepleződjön, mégis szeretnének a kivételezettek közé kerülni, akik ugyanarra a színpadra léphetnek, ahol kedvenceik játszanak. Olyan különlegességekre, meglepő, érdekes tényekre, adatokra kíváncsiak, amit csak a beavatottak tudhatnak. Ráadásul a backstage üzemi terület, annak minden bekalkulált és váratlanul felmerülő veszélyességével, ezért oda csak korlátozott számban léphetnek be külsősök.

Megnéztük, hogyan csinálják ezt Németországban, a wormsi Nibelung Játékokon. Már csak azért is, mert a július 16. és augusztus 1. között en suite, hétfő kivételével minden nap és – szabad tér ide vagy oda – minden időjárási körülmények között eljátszott előadásnak jelentős magyar vonatkozásai voltak.

Worms, Nibelungen Festspiele - a plakát
Worms, Nibelungen Festspiele – a plakát

Ezekről a magyar vonatkozásokról idegenvezetőnk is ejtett szót – de ne szaladjunk ennyire előre, kezdjük a legelején.

A jegyellenőrzés után kedves köszöntéssel, biztonsági, egészségügyi, szerzői és személyiségi jogokat illető eligazítással indulunk a dóm egyik mellékutcájából. Belépéskor fertőtlenítjük kezeinket, és hiába a szabad tér, a maszkot hordanunk kell, hogy védjük az ún. buborékban levő előadókat és műszakot, és nem kalandozhatunk el mondjuk azért, hogy a kedves magyar olvasóknak releváns neveket keressek az öltözőkonténereken. Arra is figyelmeztetnek, hogy figyeljünk a lábunk elé, mert a színház a kábelekkel, a lépcsőkkel és egyebekkel veszélyes üzem. Végül pedig nyomatékosan jelzi, hogy a backstage-beli megállóinknál, a jelmez- meg a kelléksátornál tilos a fotózás, ellenben a színpadon szabad a vásár, azaz a kattintás. Nem ágál senki, ez a szabály, hát betartjuk.

Vezetőnk Saskia Luisa Wagner, ő és egy kollégája felváltva viszik a csoportokat. Az egyetemistának tűnő fiatal nő már többedik alkalommal dolgozik a fesztiválon, és minden megnyilvánulásából érezhető, a hiányosságok ellenére is, hogy tényleg szívügye ez a program.

A produkcióhoz köthető érdekes, de egyáltalán nem bulváros információkkal szolgál, amivel tökéletesen kielégíti a nézői bennfentességre vonatkozó igényt.

Ha már képen nem mutathatom meg, arra kérem önöket, képzeljenek el egy nagy, négyszög alakú, fehér sátrat. Ennek a behúzott „ajtaja” tárul ki először, és látjuk az egyik oldalra fölragasztva Izsák Lili összes jelmezterveit színészenként külön-külön. Ami összehajtható vagy apróság, férfi atlétától női bodyig, az mind felcímkézett átlátszó műanyag dobozokban van, a többi pedig ruhaállványon lóg. Tisztes távolságból megnézhetjük az előadásban szereplő püspöki palástot és összehasonlításképp annak próbaruha-verzióját. Eközben vezetőnk nemcsak arról beszél, milyen etapjai vannak a próbafolyamatnak a kisebbtől a nagyobb, majd szabad tér felé tartva, hanem azt is megtudhatjuk, hogy az Ildiko Gaszpar rendezésében játszó, sokfelől érkező művészek közül van, aki lakást bérel a városban, és van, aki egy lakóautóval parkolt le a közeli tó partján.

Worms, Nibelungen Festspiele - a színpad
Worms, Nibelungen Festspiele – a színpad

Valamivel 11 óra után vagyunk, a sötét szövetnadrág-vasalt ing-begombolt mellény egyenruhát hordó biztonságiakon és a műszak néhány kóbor tagján kívül senki nem jön szembe velünk, a büfé is zárva, de ez egy nyári produkciónál így normális. A kellékek közül többet is megmutat vezetőnk, és elmondja, mire használják az előadásban például az elefántormányt vagy a Barbie babákat. Természetesen mi nem vehetjük kézbe egyiket sem, ennek, teszi hozzá, a Covid az oka. Arról nem esik szó, hogy a színészek, egyébként teljes joggal, általában sem szeretik, ha kellékeiket illetéktelenek tapogatják, próbálgatják.

Gáspár Ildikó nevén kívül nem hangzik el másé, ez elég furcsa. Ha már jelmezeket, kellékeket nézegetünk, és bemehetünk a díszletbe, legalább annak az alkotónak a nevét meg kellene említeni, aki ezeket tervezte. Pláne akkor, ha ezt mindet egy ember jegyzi. Izsák Liliről van szó, de a gesztus nem magyar művész esetében is hiányozna. A színészekről egyébként annyit tudunk meg, hogy sokfelől érkeztek, és van köztük operaénekes is. A maszkom alatt mosolygok, látatlanban feltételezem, hogy Borsi-Balogh Mátéra és Szandtner Annára gondol. (Az előadás után a feltételezésem beigazolódik.) És kiemeli még az élőben közreműködő nagyszerű zenészt, aki énekel is. (Adjunk neki nevet: Matisz Flóra Lili.)

A kelléksátor közvetlenül a színpad mellett van, tehát alig néhányat kell lépni, hogy a

fejenkénti 8 euró leszurkolása után azokon a bizonyos világot jelentő deszkákon álljon az ember.

Szinte ragyog az aranyszín színpad a nap sugaraiban. Arany a padló, a méretes csúszda, a ló, az állványok. Egy bódéforma építmény titokzatosan le van takarva. A titokról igen, a díszletelemről nem hull le a lepel: egy kioszk, és nagyon fölmelegedne estére. Mögöttünk a dóm, egyik szobra jól láthatóan bele van komponálva a díszletbe. 15-20 percünk van, hogy körbejárjuk a színpadot, megéljük a teret, a méreteket, felfedezzük a részleteket. Ki megilletődött, ki pedig olyan örömmel rohangászik, mintha egy cukorkaboltba szabadult volna be. A résztvevők közül ketten az előző este már látták az előadást, nekik minden ismerős, a nyugdíjas korú házaspár tagjai a ráismerés érzetével idézik fel egymásnak, hol mi történt. Én meg szemben a még üres nézőtéri tribünnel, az Anna feliratú jelben állva, legalább olyan óriási bennem a büszkeség, mint a díszletbeli csúszda.

Worms, Nibelungen Festspiele - a nézőtér
Worms, Nibelungen Festspiele – a nézőtér

De még mielőtt elérzékenyülnék, letelik az idő, el kell tenni a telefonokat, fényképezőgépeket. Indulunk kifelé, majd szép napot kívánunk egymásnak. Este jöhet az előadás.

díszlet jelmez kulissza utazás gáspár ildikó worms izsák lili
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésÖtvös Csöpitől a Margó Fesztiválig – Papageno Klasszik
Következő bejegyzés Az aukciós rekordokat döntő magyar alkotó – Reigl Juditra emlékezünk

Ajánlott Bejegyzések

Várdai István - fotó: Nagy Attila / Müpa
Film

Rangos tokiói filmfesztivál élmezőnyébe került a Müpa kisfilmje

2022. május 27.2 perc olvasás
Geetanjali Shree - forrás: YouTube
Intermezzo

Az első hindiből fordított regény kapta a 2022-es Booker-díjat

2022. május 27.1 perc olvasás
Magyar és világirodalmi könyvbemutatókkal, beszélgetésekkel, Könyves Sétákkal és számos egyéb programmal várja a közönséget az idén 10 éves Margó Irodalmi Fesztivál és Könyvvásár, amelyet a Liszt Ünnep Nemzetközi Kulturális Fesztivál keretében, a Müpával közös szervezésben tartanak meg október 14-17. között a Várkert Bazárban.
Intermezzo

Margó-díj – Ismét a legjobb első prózakötet szerzőjét keresik 

2022. május 27.2 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Promóció

Kamarazene Ukrajnáért – segélykoncert sztárokkal a Zeneakadémián  

Szent István Filharmonikusok - fotó: Andrasovszky Péter Promóció

Trianonra emlékezve adnak hangversenyt a Szent István Filharmonikusok

József Promóció

Jelentkezz a Madách Művészeti Iskola képzéseire!

Rózsa Miklós - forrás: listal.com Promóció

A 115 éve született Rózsa Miklósra emlékeznek Debrecenben

Promóció

Bejárja a Kárpát-medencét az A38 Hajó!

Molnár Levente Promóció

Molnár Levente: „Csipike az egész világot próbálja a saját nagysága körébe emelni”

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.