• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Színház Kiállítás

Az ifjú Bertolt Brecht nyomában Augsburgban

Szerző: Papp Tímea2021. október 24.
Facebook Twitter E-mail
Paul Hamann Brecht-büsztje, háttérben a híres fotósorozat - fotó: Brechthaus, Felix Weinold
Paul Hamann Brecht-büsztje, háttérben a híres fotósorozat - fotó: Brechthaus, Felix Weinold

Alig három kilométeres sétával kényelmes tempóban bejárhatjuk Bertolt Brecht ifjúkorának helyszíneit.

Eugen Berthold Friedrich Brecht 1898. február 10-én született Augsburgban, az Auf dem Rain 7. számú házban. A ház a város közepén áll. Néhány száz méterre a városházától, a Lechviertel egyik mellékutcájában, egy olyan csatorna partján, amitől Augsburgot kis Amszterdamnak érezzük. A környéken leginkább kézművesek laktak, a Brecht család házában például reszelő- és ráspolykészítők.

A 18. századra datálható épület ma múzeum, annak ellenére is, hogy túl sok emléke a kis Bertoltnak (használjuk a nevet ebben az ismert formájában) ide nem fűződött, hiszen az év szeptemberében innen elköltöztek a Bei den sieben Kindeln 1. alá. A ház egyébként arról a római kori reliefről kapta a nevét, amely a falban található, rajta hét gyerek játszik. Úgy saccolhatjuk, első lépéseit itt tette meg, mert 1900 szeptemberében továbbköltözött a család.

Brecht szülőháza, ma múzeum
Brecht szülőháza, ma múzeum

Az akkori Bleichstrasse, ma Bert-Brecht-Strasse 2. alatti házat a Haindl papírgyár (ahol Brecht apja vezetői pozícióban dolgozott) építtette alkalmazottainak. Az itteni padlásszobában készült el a Baal és az I. világháborúból hazatérő katonákról szóló Dobszó az éjszakában. Ezt a házat is emléktáblával jelölték meg. A kerület csöndes, a régi városfalon kívül található.

Brecht és barátai egymásnál rendszeresen önképzőköri jelleggel összejöttek, házimuzsikáltak, megosztották egymással az írásaikat, amelyek nem ritkán igen provokatívak voltak.

És miután a négy fal és egymás közt elég intelligensnek bizonyultak, elindultak a városba, hogy ott a különböző kocsmákban is felhívják magukra a figyelmet, már ha szabad ilyen eufemisztikusan fogalmazni. A közeli, csónakázásra alkalmas kanálisokon sok víz lefolyt, az árnyas gesztenyefasorok azóta csak nőttek, az Augsburger Kahnfart nevű lokál asztalait is kicserélték, de ha ezek mind mesélni tudnának…!

Ahol Brecht a Baalt és a Dobszó az éjszakában-t írta
Ahol Brecht a Baalt és a Dobszó az éjszakában-t írta

Miután befejezte a reálgimnáziumot, Bertolt Brecht 1917-ben a müncheni orvosi egyetemen folytatta tanulmányait. Az augsburgi szálak azonban nem szakadtak meg, 1918 novemberében a helyi munkás- és katonatanács tagja lett. 1920-ban elhunyt az édesanyja, apja nyolc évvel később néhány házzal arrébb költözött. Ott egy manzárdot bérelt, fia többször meglátogatta.

A szülőház ma múzeum, aki ide tart, biztosan megtalálja: a bejárat előtt, az utcán egy görnyedt hátú fiatalember piros sziluettje áll, a falon pedig egy 1960-ban, magánkezdeményezésből készített emléktábla jelzi, hol járunk. A homlokzaton nagy betűkkel ez olvasható: Brechthaus. 1985-ben nyílt itt az első tárlat, 1998-ban pedig a ma is látható állandó kiállítás. Vannak tárlók, s bennük értékes tárgyak, sőt berendezték Brecht édesanyjának a hálószobáját is.

Brecht anyjának hálószóbája - fotó: Brechthaus, Felix Weinhold
Brecht anyjának hálószóbája – fotó: Brechthaus, Felix Weinhold

Az előszobaszerű helyiségben, a lounge-ban látni a megannyi Brecht-büsztöt, -szobrot és -festményt. Némelyiken árcédula is lóg, semmi akadálya, hogy a hardcore rajongók akár otthon is adózzanak rajongásuk tárgyának.

Bár Brecht életvitelszerűen csak 1920-ig élt a városban, talán

leghíresebb, a Koldusopera premierjét követő, bőrkabátos, szivarkás képei Augsburgban, egy itteni udvari fotográfusnál készültek.

Ennek a sorozatnak minden kockája megnézhető, de családi és személyes relikviákat is közszemlére tettek, köztük a Paula Banholzer 18. születésnapjára küldött ezüst karkötőt. Ő volt első szerelme, első gyermeke, Frank tőle született 1919-ben. Rosa Maria Amann-nak küldött ajándékot nem látunk itt, róla egy későbbi novellájában emlékezett meg, de a 15 éves lány iránt is erős érzelmeket táplált a 18 éves fiatalember.

A Kurázsi mama és gyermekei ősbemutatójához készült makett - fotó: Brechthaus, Felix Weinold
A Kurázsi mama és gyermekei ősbemutatójához készült makett – fotó: Brechthaus, Felix Weinold

Látható az iskolaújság, amelyben első írásai olvashatók, a lapszerkesztés ellenére azonban az iskolában nem tartozott a legjobb tanulók közé. Első versei a helyi lapban jelentek meg az első világháború alatt – manapság szinte nacionalistának hat az akkori patrióta hangnem –, első kötetét pedig tizenhat éves korában publikálta.

A színház is itt keltette fel az érdeklődését: írt kritikákat, rendezett előadást. Ebből az időszakból származik barátsága Caspar Neher díszlettervezővel, akivel iskolatársak voltak.

Bár Neher 1914-ben Münchenben folytatta tanulmányait egy művészeti középiskolában, 1915-ben pedig önkéntesként került a frontra, kapcsolatuk nem szakadt meg, lehetőségeikhez mérten sűrűn leveleztek. Nehernek több rajza is látható a tárlaton. Az egyik a gitározó Baalt ábrázolja, aki éppen olyan, szokványosnak nem nevezhető módon tartja a hangszert, ahogy Brecht is tartotta a gitárt.

A Koldusopera 1928-as első kiadása és Elisabeth Hauptmann fotója 1925 környékéről - - fotó: Brechthaus, Felix Weinold
A Koldusopera 1928-as első kiadása és Elisabeth Hauptmann fotója 1925 környékéről – – fotó: Brechthaus, Felix Weinold

A tárlat egyébként nem szakad meg azok után sem, hogy Brecht elhagyta Augsburgot. Tematizálják legsikeresebb darabjait, a Koldusoperát, a Kurázsi mama és gyermekeit – a városfal mentén áll a Stoinerna Ma’ nevű szobor, ami a harmincéves háborúra emlékezik, valószínűleg ez inspirálta a dráma megírására évtizedekkel később –, A szecsuáni jóléleket, a száműzetés éveit, hazatérését, politikai nézeteit.

A Brechthaus nem akar fölöslegesen sokat markolni, épp ezért tud eleget markolni. A tárlókban elhelyezett részletes feliratok mellett extra információkat kapunk, ha előkapjuk okostelefonunkat, beolvassuk minden szobában a QR-kódot, és megnyitjuk a YouTube-videókat, amelyek segítségével közelebbi ismeretségben kerülhetünk az epikus színház és a V-Effekt atyjával. A videókért pedig nem kell elmenni Augsburgig, a múzeum honlapján is megnézhető mindegyik.

A Mozart család augsburgi emlékeit ebből a cikkünkből ismerhetik meg.

németország író bertolt brecht drámaíró augsburg
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésKurt Vonnegutról szóló dokumentumfilmet mutatnak be – Videó
Következő bejegyzés Két új operaritkaság érhető el az ARTE kínálatában

Ajánlott Bejegyzések

Bakos-Kiss Gábor
Intermezzo

Bakos-Kiss Gábor marad a Győri Nemzeti Színház igazgatója

2023. március 29.2 perc olvasás
Bartók Béla
Etno magazin

Hallgasd meg Bartók Béla fonográfhengereit a Néprajzi Múzeumban!

2023. március 29.3 perc olvasás
Sándor Csaba
Intermezzo

A Bajor Állami Operaházban mutatkozik be Sándor Csaba

2023. március 28.2 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Kurt Elling - forrás: BJC Promóció

Kurt Elling klubkoncert és további százötven program a Budapest Jazz Clubban tavasszal

Kemény Zsófi - fotó: Gálos Mihály Samu Promóció

Kávékantáta a Három Hollóban

Shirley Valentine - Balsai Móni - forrás: Centrál Színház Promóció

Ők a 2023-as MOST FESZT díjazottjai

Promóció

Új szakma született – A videójáték-zene meghökkentő története – II.

Káel Csaba, Herboly Domonkos, Zsoldos Dávid és Kovács Géza NFZ 100

100 éves a Nemzeti Filharmonikus Zenekar – Új sorozat indul a Papagenón

Budapesti Strauss Zenekar Promóció

Tavaszi keringővarázs – A Budapesti Strauss Zenekar koncertje a MOMkultban

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.