Nem szükséges bizonygatni, hogy minden jelentős gordonkaművész életében – kinek előbb, kinek később – egyszer eljön az a bizsergető pillanat, mikor úgy érzi, lemezre kell játszania J. S. Bach monumentális, szólócsellóra komponált hat szvitjét. Várdai István (*1985) a tavalyi év márciusában szakított időt a megtisztelő feladatra és röpke két nap alatt rögzítette Bach remekeit. Az album a Gramofon szerkesztősége szerint március legjobb klasszikus zenei felvétele.
Ahogyan a Gutenberg-galaxist, a nyomtatott könyvet szerencsére nem tüntette el teljesen az internet, ugyanúgy a hangfelvétel-készítés és -kiadás online korszakában sem szűntek meg a fizikai hanghordozók. Sőt, az értékteremtő zenei műfajokban a kézbe vehető, szép grafikával és minőségi booklettel kínált hanglemez az elmúlt időszakban Európa-szerte felértékelődött.
A Gramofon havonta jelentkező összeállítása szubjektív toplista: ebben a hónapban mi ezeket a lemezeket hallgatjuk legszívesebben a szerkesztőségben. Ezúttal a klasszikus zene került terítékre.
Hálásak lehetünk, hogy talált időt a felvételre, hiszen a világ legnagyobb komolyzenei adatbázisa szerint 2016-ban ő volt a világ legfoglalkoztatottabb csellistája. A számtalan fellépés pedig sok utazással jár, talán erre is utal a lemezborító három képe. Mindhárom mozgásban mutatja Várdai Istvánt: a booklet első oldalán kiszáradt, kietlen földön sétál, láthatjuk egy pályaudvaron (utazás előtt vagy után), majd egy biciklin tekerve – mindhárom képen az elmaradhatatlan csellótokkal.
E képek szimbolikusan is értelmezhetők, mivel a Bach-művek előadójának mindenkor komoly szellemi utat kell bejárnia ahhoz, hogy legyen mondanivalója ezekről a komoly kihívásokat jelentő alkotásokról. Talán nem véletlen, hogy a művészről készült egyetlen statikus fotót éppen ott helyezték el, ahol az album két lemeze kiemelhető a tokból. Mert Várdai István átvitt értelemben is megérkezett.
Művészete felnőtt Bach remekműveihez.
Játékának egyik fontos vonása az egymás utáni tánctételek kontrasztjainak, sokszínűségének megmutatása. A Bach-muzsika gyakori ellenpontos szerkesztése Várdai vonója alatt nem küzdelem az anyaggal, hanem megmunkálandó zenei matéria, mely számos karaktert mutat meg. A különböző tánctételek egymásutánja szerves egésszé áll össze, mely Bach zenéjének súlyára, egyetemességére és transzcendens voltára egyaránt rámutat.
Cím: J. S. Bach: Csellószvitek
Kiadó: Brilliant Classics
Katalógusszám: Karsay és Társa 95392