Az elmúlt hetekben parázs társadalmi vita körvonalazódott a színház és a szexuális erőszak témakörében. Az elmúlt évszázadokban nemcsak a színjátszás történetét kísérték végig különböző esetek, hanem természetes módon magán a színpadon is megjelentek a csábító, erőszakoskodó, elcsábított, megejtett, elbukott és felmagasztalt hősök. Hogy az operákban mennyire foglalnak el központi helyet ezek a történetek, azt az alábbi negyven esetből álló válogatás bizonyítja.
- hirdetés -

A gyámoltalan, anyja által elnyomott egyke kamasz Albert Herring ráeszmél, hogy szűzen nem teljes az élete. Sok ötlete azonban nincs, hogyan szabadulhatna meg ártatlanságától. Amikor barátai, Sid és Nancy alkoholt csempésznek az italába, bátorsága megnő, és ott köt ki, ahol a korabeli fiúk oly gyakran az első szexuális tapasztalatukat megszerezték: egy nyilvánosházban.
Amira az esküvője reggelén Rodolfo gróf ágyában ébred. Egy a probléma, nem ő a vőlegény, hanem Elviro, aki az esetet látva joggal háborodik fel választottja erkölcsein. Az ügy végül szerencsés fordulat vesz: a menyasszony mégsem céda, ahogy azt a látottak alapján feltételezték róla, hanem Alvajáró, így mindenki szemet huny a lányka éjszakai látogatásai felett.

A gróf szobájába tévedő Amina
Miután Ottó herceg elcsábította Melindát, Bánk bán hű felesége beleőrül fájdalmába.
Neddát szinte még gyermekként szedte fel az öregedő Canio. Nem csoda, hogy a bajazzo mellett vágyik egy igazi testi-lelki társra. Amikor Tonio, a színtársulat gnóm komédiása mindezt megneszeli, megzsarolja és megpróbálja megerőszakolni az asszonyt, aki végül kimenekül támadója karjaiból.
A bűvös szekrény Zulejkája, hogy férjét kiszabadítsa a börtönből, addig hergeli a város hatalmasságait, míg azok sorra meglátogatják a szépasszonyt otthonában. A felhergelt urak végül pórul járnak, a nép nevetésétől kísérve, dolgavégezetlenül másznak ki Zulejka szekrényéből.
A Pásztoróra Concepcionja hasonlóképp nagy állóórákba rejti rajongóit, akik képtelenek kielégíteni az asszony igényeit. A széptevőket a hazatérő férj szabadítja ki, aki el is ad egy-egy órát a szerkezetet belül is olya alaposan megvizsgáló uraknak.

Don José elcsábítása (Roberto Alagna és Elina Garanca a Metben)
Carmen, a csillapíthatatlan étvágyú cigánylány elcsábítja a lányokkal valószínűleg tapasztalatlan tizedest, Don Josét. A menyasszonyát, anyját elhagyó, nincstelenné lett baszk fiú végül leszúrja az őt immáron megvető lányt.
A Habsburgok legalább annyira híresek kiapadhatatlan szexuális étvágyukról, mint egész Európát behálózó dinasztikus házasságaikról. II. Fülöp, a spanyol trón ura még azt sem szégyellte, hogy fia, Don Carlos korban hozzá illő menyasszonyát, Valois Erzsébetet ő maga vezesse az oltárhoz.
Kötetnyi könyv született arról, hogy Don Giovanni, a gaz csábító nem áldozat-e maga is. Mozart 230 éve zseniálisan tárta elénk azt a problémakört, mellyel napjainkban ismét szembesült a világ.
Az eladott menyasszony. Már a cím is a férfitársadalom szégyene. Szegény Masenykát szülei akarata ellenére a lüke Vasekhez akarják adni, noha a kedves Jenikkel szeretik egymást. A lányka azt hiszi, még szerelmese is elárulta, amikor némi készpénzért lemond róla, ám mindez csak trükk volt részéről, Masenykának nem kell a Moldvának menni, vígoperához méltóan tisztázódik minden.
Az ártatlan Margit Mefisztó segítségével Faust karjaiba sodródik, majd amikor közös gyermeküket tébolyában megfojtja, börtönbe kerül.

Almaviva gróf mégiscsak élne az első éjszaka jogával
Almaviva gróf hozzá van szokva, hogy kastélyában élhet az ősi joggal, miszerint ő avathatja fel az összes, kedvére való lányt. Susanna, a cserfes komorna mindent elkövet, hogy ő lehessen az első, aki szűzen kerül a nászi ágyba. Miközben a grófot igyekszik lóvá tenni, próbálja megmenteni a Grófné és férje házasságát, és a saját vőlegényét, Figarót is féken kell tartania.
Aschenbach professzor azon kapja magát, hogy egyre mániákusabban követ egy lengyel családot. A kukkolót elsősorban a tízes évei közepén járó Tadziu nyűgözi le. A Halál Velencében írója döbbenten figyeli saját lelkének változását, nem képes semmit tenni, élete utolsó pillanatáig a fiúcska mosolyának rabja marad.
A hegyek alján szépséges Mártáját szexuális rabságban tartja ura, Sebastiano. Amikor a földesúr ráun, hozzáadja együgyű pásztorához, Pedróhoz. Amikor a fiú rádöbben, milyen játszmában nyerte asszonyát, puszta kézzel megfojtja gazdáját.
A Hoffmann meséi is a mélylélektan felé mutat: a Gonosz férfi, aki babát gyárt, halálba énekeltet lányokat, kitart kurtizánokat, azt a macsó erőt testesíti meg, amitől a romantikus költő retteg, lévén teljesen hiányzik belőle.

Andrej és Iván Hovanszkij torzsalkodik Emma felett
Miközben ólomsúlyosan konganak Moszkva harangjai, egy sztrelic álmában beszél az előző éjjel megerőszakoltról: „Lyányt leltem… Szép karcsút… Átölel szívesen…” Muszorgszkij sokatmondó nyitójelenete előre vetíti a Hovanscsina egyik alapmotívumát: két despota, apa és fia az egész nép előtt hajba kap egy fiatal lányon, akin úgy marakodnak, mintha bármiféle hadizsákmány lenne, nem emberi lény.
Mittenhofer nehezen viseli el, hogy fiatal barátnője el akarja hagyni egy fiatal fiú kedvéért. A végtelenül hiú és egoista író látszólag elengedi Elisabethet, csak arra kéri, menjenek fel az Alpokba ihletet adó havasi gyopárt szedni búcsúajándékul. A Mittenhofer nyomasztó hatása alól kiszabaduló fiatalok neki is vágnak az útnak, ám egy lavina maga alá temeti őket. Az írót a várt sokk élete nagy műve, Az ifjú szerelmesek elégiája megírására ihleti.
Az Igor herceg Galickija igazi szláv despota. Miután húga egy lány megerőszakolását számon kéri rajta, ekképp felel: „Megszerzem azt, ki kell, / S megtartom, hogyha szép. / Hol van, ki a sok némbert / Mind fejében tartaná?! / A földön annyi nő van, / Ki emlékeznék rá?!”
Abba, hogy a Jancsi és Juliska Boszorkánya mit csinál házikójában a betévedt gyerkőcökkel, jobb bele sem gondolni…
A kékszakállú herceg félelmetes híre ellenére minden asszonyt levesz a lábáról. Ám a férfilélek összes rejtelmeit tudni vágyó lányok sorsa a beteljesedés helyett a feledés.
Szergej, a jóképű, ám rosszhírű munkás magába bolondíja ura feleségét, Katyerina Izmajlovát, aki apósát és férjét is elpakolja szerelme útjából. A kisvárosi Lady Macbeth Szibériában végzi, ahol Szergej megalázza az érte-általa elbukott hősnőt.

Marlis Petersen a New York-i Lulu előadásában
Lulu minden férfit magába bolondít. Az ellenállhatatlan szexuális energiával megvert lány férje, doktor Goll infarktust kap, a Festő öngyilkos lesz, dr. Schönt lelövik, az Akrobatát elhagyja, az érte börtönbe vonuló leszbikus Grófnőt megcsalja, Alwát agyonverik miatta – míg végül Hasfelmetsző Jack megváltja Lulutól a világot.
Mahagonny városában minden megvásárolható. A lányok teste éppúgy, mint a whiskey. A csapdaváros végül összedől, a lányok kénytelenek új munkahely után nézni.
Manon Lescaut – Luluhoz hasonlóan – nem tehet arról, hogy a férfiak bomlanak utána. Des Grieux szereti, Geronte de Ravoire (Massenet operájában Guillot de Morfontaine) kitartja. Sajnos a lánynak a lángoló fiatal testre éppúgy igénye van, mint a teli erszényre, próbálja is ösztönei szerint kihasználni mindkét férfit, ami a száműzetéséhez, majd halálához vezet.
Miközben az erényes Marianne grófné hazavárja férjét a keresztes háborúból, sikeresen áll ellen a hozzá ravasz módokon közeledni próbáló Ory grófján, hevesen flörtöl a kis apróddal.
Kundry azt gondolja, Parsifal is olyan, mint a többi férfi, aki nem tudott ellenállni asszonyi csáberejének. Ám a balga fiú az első csók után nem fejvesztve leteperte a varázsnőt, hanem helyette megvilágosott: Kundry testét ugyanúgy csókolhatta az élőhalott Amfortas. Így a deflorálás helyett inkább távozik, romba döntve Klingsor varázskertjét.
Cso-cso-szán abban különbözik sokezer gésa társától, hogy megpróbál kilépni ősei világából, hogy hátha a nagy és erős amerikai férfi magával viszi az új világba. A Pillangókisasszonynak azonban csalatkoznia kell Pinkertonban, s amikor rádöbben vakságára, ősei kardjával végez magával.

Bess, aki a kokainért odaadja a testét is – fotó: Michael J. Lutsch
Bess nem tud szabadulni sem erőszakos barátjától, Crowntól, sem a kokaintól. Az előbbit megöli a béna Porgy, de az utóbbi felett már nincs hatalma, Bess New Yorkba szökik, ahol valószínűleg gyorsan beteljesedik a végzete.
A férjezett Poppea császárné szeretne lenne. Ehhez azonban az asszonyba csavarodott Nérónak el kell pusztítania nevelőjét, Senecát, száműzni az összeesküvéssel vádolt hitvesét, Octaviát és Poppea férjét, Othót. Monterverdi már a Prológusban állást foglal: az Erény és a Szerencse is bukásra van ítélve a Szerelemmel szemben.
A 19. századi operairodalom legszexmániásabb figurája a Rigoletto Mantuai hercege, aki környezete összes asszonyára ráröppen – a felesége kivételével.

Denyce Graves, a 90-es évek csábos Delilája
A bibliai idők legigézőbb uralkodónője Sába királynője volt. Miközben titokban forró szerelmi ajánlatokkal halmozza el Asszádot, nyíltan rendre megtagadja a hadvezért. A férfit a sivatagba száműzik, ahol a szeszélyes királynő utoljára megkísérti.
A szexi tini Salome sztiptíz show-t lejt kéjenc mostohaapjának, hogy perverz vágyát kielégítse, csókolózhasson a próféta levágott fejével.
Egyetlen asszony van, aki megtörheti Sámson erejét, Delila, aki szerelmet hazudva házába csalja a hőst, hogy amikor az elgyengülve az ágyába hanyatlik, a filiszteus katonák rárontsanak és megfosszák ereje forrásától, a hajától.
Szegény Nemorinón a falu összes lánya keresztülnéz. Mindez akkor változik meg, amikor elterjed a pletyka, hogy a fiú dúsgazdag bácsikája meghalt, és ő örökölt mindent. Ekkor Nemorinónak esnek a lányok, aki semmit sem tud a családi tragédiáról, helyette azt hiszi, a szerelmi bájitalnak köszönheti megnövekedett vonzerejét.

Jelenet a Tosca londoni előadásából
Scarpia báró megszokott vacsoráját Floria Toscával egészítené ki. Miután a művésznő az udvarlást visszautasítja, Róma rettegett rendőrkapitánya elfogatja és megkínoztatja Cavaradossit, a díva szerelmesét. A festő életéért cserébe Tosca felajánlja a testét, de egy váratlanul megpillantott levélbontó-kés más megoldásra sarkallja. A méltatlan körülmények között elvérzett báró halálában is bosszút áll: ígéretével ellentétben mégis szitává löveti Cavaradossit. A gyilkossá lett Tosca számára csak az öngyilkosság marad.
Nem túl dicsőséges szakmája áldozata lett Valery Violetta, a Traviata tbc-s, megtisztulni vágyó, egykor tisztességes, párizsi palotát összeszeretkező kurtizánja.
A trubadúr Leonórája, hogy kiszabadítsa szerelmesét, Manricót a börtönből, felajánlja Luna gróf számára azt, amire a várúr a legjobban vágyik: a testét. A főhősnő ígérete azonban csalfa, mérget vesz be, mielőtt Luna megkaphatná.
Egy gonosz szolgalelkű szerecsen meg akar erőszakolni egy hófehér liliomot. Vajon mikor vonja fel a szemöldökét a nyugati világ A varázsfuvola rasszista cselekményszála miatt?!
A Vérnász Leonardója az esküvőjéről szökteti meg a Menyasszonyt, csak hogy törvénytelen viszonyukat folytathassák.
A forróvérű Marie elcsábítja a délceg Tamburmajort. Amikor párja, a zilált lelkű Wozzeck rájön erre, vízbe fojtja a proli asszonyt.