• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Caruso Színház Zene

Carmen, a lerágott csont

Szerző: Caruso2019. március 24.
Facebook Twitter E-mail
Középen: Zanda Švēde - fotó: Barbara Aumüller

Az utóbbi időkben mintha a kevés megmaradt valódi jelentős rendezőegyéniség igyekezne elkerülni a közönség-kedvenc operákat, érdeklődésük mindinkább az ismeretlenebb darabok felé fordul. Valószínűleg azért nem szívesen állnak neki lerágott – vagy lerágottnak vélt – csontok csócsálásának, mert egyszerűen nem érdekli őket az alaprepertoár, melyet általában a nézők is kevésbé revelatív értelmezésben szeretnek fogyasztani.

Barrie Kosky ebből a szempontból is kivétel, bátran és gyakran szemtelenül merészen esik neki az alapműveknek. Színháza, a Komische Oper nemrég mutatta be a Bohéméletet, Carmen rendezését pedig 2016 nyara óta folyamatosan, sokadik szereposztásban és igen magas előadásszámban tartja műsoron az Oper Frankfurt, miközben a produkciót tavaly a londoni Covent Garden is átvette.

Bizet operájánál kevés népszerűbb zenés színpadi mű létezik. Legismertebb dallamai alig néhány éve vidáman keltek új életre mobiltelefonok százezrein – napjainkban szerencsére már csak néhány vízvezeték szerelő és nyugalmazott operaigazgató használja e célra a Torreádor-dalt és társait. De lehet-e még bármi újat mondani éppen a Carmenről, melynek címszerepét kifogyhatatlanul sokszínűnek tartják, majd rendre felszínesen és közhelyesen ábrázolják? Kosky úgy az opera, mint a figura boncolásakor a gyökerekig nyúlt vissza. Bizet nem a meyerbeeri nagyopera hagyományai követte, hanem az opéra comique-ét, így nem átkomponált művet, hanem prózákkal megszakított zárt számokat írt. A Carmen ma ismert formáját egy Ernest Guiraud nevű komponista (maga is 11, mára elfeledett opera szerzője) által nyerte el. Ugyancsak ő készítette a Hoffmann meséi elterjedt változatát és Saint-Saëns Haláltáncának négykezes átiratát. Kosky felkutattatta az ősforrást, mely mintegy félórányi régi-új zenét tartalmaz a megszokotthoz képest.

Az ősváltozat hallatán derült csak ki, hogy Guiraud milyen elképesztő rutinnal nyesegette le a darab vadhajtásait és készítette el a mű lekerekített formáját. A kihagyott zenék jórésze (mint Morales kupléja) teljesen érdektelen, ám akadnak izgalmas momentumok is (pl. a Habanera további versszakai, a IV. felvonás kórusmegoldásai vagy a Finálé vége). A frankfurti változat már zenetörténetileg is érdekes és hasznos vállalkozás, mely közelebb visz a valódi Bizet-hez és tisztábbá teszi a Carmen francia operatörténetben elfoglalt helyét.

Míg Kosky a zene esetében az autentikusságra törekedett, az eredeti prózákat jóval nagystílűebben kezelte. A Claude De Demo színésznő által felmondott monológok hol mélyek, hol humorosak lettek. Meglehetősen szemtelen például felolvasni az I. felvonás eredeti, hosszadalmas díszletleírását, a téren álló kúttal és társaival, míg a színen az egésze előadás alatt egyetlen lépcsősor – Katrin Lea Tag igen hatásos munkája – áll. A rendezőt ugyanis egy percig sem foglalkoztatta az az operett-Spanyolország, melynek zenei világához Bizet-nek nagyjából annyi köze van, mint Verdinek az Aida Egyiptomához. Kosky a színrevitel során gondosan ügyelt arra, hogy semmilyen mellékszál se vonja el a figyelmet a mondanivalójáról.

A rendező annak tudatában látott munkához, hogy nézői tisztában vannak az opera cselekményével. Így nem is Carmen történetét állította színpadra, hanem a Carmen jelenséggel foglalkozott. Tette mindezt díszlet és kellékhegyek nélkül, olyan mesteri egyszerűséggel, ahogy csak a kevés igazi rendező képes felrakni egy produkciót. A címszereplő az Előjáték alatt rózsaszín torreádorkosztümben lassan lekúszik a lépcsőn, miközben szemérmetlenül bámulja a közönséget. Nem Bizet cigánylányával állunk szemben, hanem magával a szabad szerelemmel, a vággyal. Ez a Carmen nem hús-vér lény, inkább fogalom megtestesülése, s ehhez igazítva a cselekmény nem reális színpadon zajlik. A szereplők nem tesznek, nem tehetnek mást, mint „Carmen-galaxis” körül keringenek – többé-kevésbé tehetetlenül, kiszolgáltatva a vágyaiknak. Azon az ösztön-szinten, ahol az előadás zajlik, szinte minden megengedett. Még az a pofátlan görbe tükör is, hogy a címszereplő a Habanerára gorilla jelmezben cammogjon be, melyet a rajongó urak fokozatosan szaggatnak le róla. Egyetlen, akit mindez a zsizsgés nem érint meg, a hófehérbe öltöztetett Micaela. Ő is érzékeli a körülötte lévő tombolást és nagyon szeretne végre megszabadulni a szüzességétől. Az igazi áldozat persze Don José, akinek végzete – megdöbbentően korán – a Seguidilla alatt eldől, Carmen már ekkor biztos lesz a győzelmében és innentől kezdve érdektelenné válik számára a tizedes.  Ebben a rendszerben Escamillo, csempészek és az egész énekkar nem több mint a show-műsor ügyes statisztái. Ám maga a felépített show – az opéra comique legnemesebb hagyományait követve – mindvégig szellemes, szórakoztató, eszköztelenségében is nagystílű és vérprofi. Otto Pichler – Kosky állandó „revü koreográfusa” – nemcsak a hat ragyogó táncost mozgatja végig, hanem velük dolgoznak a szólisták is, elképesztő koncentrációról és mozgáskészségről téve tanúbizonyságot.

A produkció sokadik szereposztása vélhetőleg már nem találkozott a rendezővel, mégis úgy tűnik, a hároméves instrukciók ma is élnek, a karakterek és a szituációk olyan pontosak, mint a premier környékén lehettek. A Carmen szerepét éneklő Zanda Švēde az első perctől fogva tartja a nézőt. Ezer arca és tekintete van, érzi, hogy övé az este és élvezettel viseli is az édes terhet. Hogy a világ hallott már izgalmasabb és árnyaltabban éneklő cigánylányt? Bizonyára. De ebben a produkcióban a hangi teljesítmények helyett a komplex alakítások kerülnek előtérbe, ebben a viszonyaltban pedig Švēde tökéletes Carmen. Mellette Evan LeRoy Johnson Don Joséja nem több az elvárható papírformánál. Az amerikai tenor úgy énekel, mintha az tanára ott ülne a nézőtéren és neki kéne mutatni, hogy mindig kulturáltan, pozícióban szól a hang. Még ma is sok sztereotípia él a távol-keleti magánénekesekkel szemben. A frankfurti opera szólistái mindezt cáfolták.

Kihwan Sim (néhány éve Figaro volt Pesten) szemtelenül szórakoztató Escamillója, illetve az időnként levegőproblémákkal küzdő Karen Vuong vágy-teli Micaelája bármelyik európai művész előtt példaértékű alakítás. A négy csempész, Sydney Mancasola, Judita Nagyová, Sebastian Geyer és Jaeil Kim a pontos éneklésen túl azzal, amit produkáltak, bármelyik musicalben megállnák a helyüket. Ahogy a ragyogóan képzett frankfurti énekkar is úgy tűnik, bármit képes hitelesen megcsinálni a színpadon. Az előadást nemcsak összefogta, hanem igen eredeti tempókkal és színekkel is színesítette Leo Hussein. Az ő érdeme, hogy a remekmű egy percre sem süllyed az annyiszor tapasztalt és rettegett közhelyes előadás szintjére.

Mint minden közönség, a frankfurti is vidáman csevegett a kezdés előtti percekben. Barrie Kosky – a rá jellemző szellemességgel vegyes mély színházismerettel – abban a pillanatban oltatta le a nézőtéri világítást, ahogy a zenekar belevágott az Előjátékba. A váratlan momentum azonnal összezárta a nézőtér és a színpadi közti áramkört, megy egy percre sem engedett fel a hosszú este alatt. Az efféle cinkossághoz természetesen szükséges a frankfurtihoz hasonló színházra nyitott közönség is, mely minden játékban részt vesz, aztán eldönti, hogy elismeri vagy elutasítja a rendező világát. Ez esetben a közönség feltűnően hosszan ünnepelte a résztvevőket. Egyetlen kérdés maradt nyitva: mit kezdett a rendező ezzel a Carmennel, a szabad szerelem megtestesítőjével? Nos, miután a gyilkos Don José elmenekült, a cigánylány felállt és a közönség képébe nevetett: hiszen „a szerelem szabad madár, mit nem szelídíthet meg senki sem.”

opera bizet carmen
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésVele örökre
Következő bejegyzés Így találta ki Louis Armstrong a scat műfaját

Ajánlott Bejegyzések

Bakos-Kiss Gábor
Intermezzo

Bakos-Kiss Gábor marad a Győri Nemzeti Színház igazgatója

2023. március 29.2 perc olvasás
Kurt Elling - forrás: BJC
Promóció

Kurt Elling klubkoncert és további százötven program a Budapest Jazz Clubban tavasszal

2023. március 29.3 perc olvasás
Bartók Béla
Etno magazin

Hallgasd meg Bartók Béla fonográfhengereit a Néprajzi Múzeumban!

2023. március 29.3 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Kurt Elling - forrás: BJC Promóció

Kurt Elling klubkoncert és további százötven program a Budapest Jazz Clubban tavasszal

Kemény Zsófi - fotó: Gálos Mihály Samu Promóció

Kávékantáta a Három Hollóban

Shirley Valentine - Balsai Móni - forrás: Centrál Színház Promóció

Ők a 2023-as MOST FESZT díjazottjai

Promóció

Új szakma született – A videójáték-zene meghökkentő története – II.

Káel Csaba, Herboly Domonkos, Zsoldos Dávid és Kovács Géza NFZ 100

100 éves a Nemzeti Filharmonikus Zenekar – Új sorozat indul a Papagenón

Budapesti Strauss Zenekar Promóció

Tavaszi keringővarázs – A Budapesti Strauss Zenekar koncertje a MOMkultban

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.