• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Beszélő képek
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Erdély blog
  • Esterházy
  • eSzínház Fesztivál
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fesztivál Akadémia
  • FOCUS on You
  • Hallomások
  • Hagyományok Háza
  • Haydneum
  • ICMA blog
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Mindent Kocsisról
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Operaház
  • Oroszlánkörmök
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • PeterPress
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў blog
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Live Zene

Közvetítés – Dinyés Dániel új művét játssza az UMZE Kamaraegyüttes

Szerző: Papageno2021. január 8.
Facebook Twitter E-mail
Dinyés Dániel - forrás: szinhaz.org

Az Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál programjaként, január 16-án este 19:30-tól Dinyés Dániel Parti Nagy Lajos szövegeire írt művének ősbemutatóját közvetítjük a BMC-ből az UMZE Kamaraegyüttes előadásában. Az ingyenes élő közvetítést a Papageno, a BMC és az UMZE Facebook-oldalán is lehet majd követni.

Schönberg Pierrot lunaire című darabja egy új fejezetet nyitott a zene történetében. Mondanivalójában ugyan összegezte a századforduló művész toposzának minden közhelyét, ám zenei megvalósításában teljesen új utakat tört a jövőnek. És itt nem csak a „sprechgesang” előadói technika zenébe integrálására gondolunk, hanem a zenei kifejező eszköztár végletekig szélesítésére.

A mára klasszikussá vált Holdbűvölte Pierrot szövegét akár Parti Nagy Lajos is költhette volna – és most, az UMZE Kamaraegyüttes felkérésére költi is, legalábbis a „folytatásét”. Dinyés Dániel népszerű operabeavató sorozatának különkiadásaként ezúttal a Pierrot lunaire-ről mesél majd, és zeneszerzőként hozzáteszi ehhez saját Pierrot–variációk című művét is, melyet Parti Nagy Lajos szövegeire írt.

Ide kapcsolódik:
Élő közvetítések a 2021-es Átlátszó Hang Újzenei Fesztiválról

A darabot 1912-ben mutatták be, és ha az 1910-es évek elején íródott híres darabokat tesszük a Pierrot mellé, akkor még inkább kiugrik egyéni íze és semmi máshoz nem hasonlítható expresszivitása. Ekkor születtek Debussy zongora prelüdjei, Ravel Daphnis és Chloé-ja, Richard Strauss Rózsalovagját ekkor mutatták be, Puccini a Triptichonon kezdett el épp dolgozni, Lehár pedig csak pár éve mutatta be A víg özvegy című operettjét. A modern kor zenéje két szerzőnél kezdett már megmutatkozni: Stravinsky ekkor mutatta be Petruskáját és már dolgozott a Tavaszi áldozat balettjén, Bartók pedig megírta már a Kékszakállú herceg várát – ugyan 6 évet még várnia kellett a bemutatóig.

A Pierrot három ciklusból áll, mindegyik ciklus hét dalt tartalmaz Otto Erich Hartleben verseire, melyek már átköltések, eredetileg ezeket a szövegeket a belga Albert Giraud írta franciául. Itt kapcsolódunk az UMZE január 16-i új bemutatójához, hiszen Dinyés Dániel a BMC közvetítésében elhangzó Pierrot–variációk című műve Hartleben verseinek mai, Parti Nagy Lajos által írt fordításait tartalmazza, melyről ő maga így mesél:

„Kedvem nagyon is volt ehhez munkához, már csak stílusgyakorlatként is. Megtisztelő volt a felkérés. A legfőbb problémámnak azt éreztem, hogy mit keresek én, pont én ebben a projektben, illetve

kicsoda és „mit mond” ma, illetve a mának ez a Pierrot,

miért is kell ezt nekem újraírni. Keresgéltem tehát a kedvem mögöttesét. Eközben folyton a 2017-es Létbüfé című kötetem felé indultam el, minden, amin Pierrot-ügyben gondolkodtam, kényszeresen ide vezetett vissza. S egyszercsak rájöttem, úgy is mondhatnám, épp a szemem ki nem bökte, hogy a figurát tulajdonképpen megírtam előre, csak adaptálni kell ahhoz a formához, érzethez, ami a Giraud-, illetve a Hartleben-szövegek nyomán az eredeti Schönberg-darabban testet, hangot ölt. Így az előzetes problémám megoldódott: bármit is csinálok, az én Pierrot-m megfelelője a Létbüfé hőse/médiuma/beszélője, Dumpf Endre.

A schönbergi melodráma-tér nálam a Létbüfé kórházkertje, s bizonyos Hold Ödönné a múzsa, az én Pierrot-mnak ő a Colombinája. Groteszkség, szépségvágy, és irónia, minden, ami ott van ennek a holdbolondnak az epekiádáiban, ott van Dumpf Endrében is. Ott van –mutatis mutandis – a köpet, a kötőtű, a véres mise, a test mosdása-mosdatása, a dandység, a honvágy, az őrület, és leginkább az elmúlás holdfénye – egy csomó elszenesedett, nem parázsló, de újra és újra felcsillanó romantika-toposz.

S akkor már csak meg kellett írnom a textust. Át-, szét- és újraírnom, hogy pontos legyek. Vagyis parafrazeálnom a létező giraud-i, hartlebeni és dumpfendrei, saját motívumokból ezeket a verseket. Mondanám, hogy a „történetet”, de története ennek a ciklusnak sincs, miként az eredetinek sem, menete van, ez viszont, ahogy Schönbergen anno, most Dinyésen múlik.”

Program:

 

Arnold Schönberg: Pierrot Lunaire (1912)

Dinyés Dániel: Pierrot hongroise – Parti Nagy Lajos szövegére (2020) ősbemutató

 

Előadók:

 

UMZE Kamaraegyüttes
Kolonits Klára – szoprán
Molnár Anna – mezzoszoprán
Erdős Attila – bariton

arnold schönberg dinyés dániel parti nagy lajos közvetítés umze pierrot lunaire
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésElhunyt Szabó Ildikó színésznő
Következő bejegyzés Egy amerikai magazin szerint a pandémia ellenére is jól működik a magyar filmgyártás

Ajánlott Bejegyzések

Vukán György zongoraművész, zeneszerző, 1983-ban, - forrás: Fortepan / Szalay Zoltán
Intermezzo

Vukán György, a fogorvos, akinek dallamait minden második csütörtökön meghallgatta az ország

2022. augusztus 12.4 perc olvasás
Papageno Klasszik

TE!Feszt, Altalena és a Negyszögletű Kerekerdő a Papageno Klasszikban

2022. augusztus 12.5 perc olvasás
Nyitókép – Boross Csilla portréja
Intermezzo

„Mitől olyan édes a narancs?” – Boross Csilla diadala az Orange-i Operafesztiválon

2022. augusztus 12.6 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Zsámbéki Opera Fest Promóció

A klasszikus zene is beköltözik Zsámbékra

Jelenet a Szia Életem című filmből - fotó: Gordon Eszter Promóció

Szia Életem! – Íme, Thúróczy Szabolcs új filmjének előzetese

Koronázási Szertartásjáték - fotó: Kiss László Promóció

Történelmi időutazás Székesfehérváron

Benkó Dixieland Band & Szulák Andrea Promóció

Nyereményjáték – Benkó Dixieland Band-koncert, Zempléni Fesztivál, augusztus 15.

Pálinkás Szilvia Promóció

Pálinkás Szilvia: „A génjeimben lapult ez a nem mindennapi történet”

Chicago - fotó: Éder Vera Promóció

Bűn, csillogás, jazz – Chicago a Szegedi Szabadtéri Játékokon

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.