Az MMA Művészetelméleti és Módszertani Kutatóintézet (MMA MMKI) égisze alatt három évre tervezett kutatás- és konferenciasorozatra zenetörténészek, elméleti felkészültségű egyházzenészek és aktív zeneszerzők kapnak meghívást, akik egy-egy témát elemeznek végig.
A konferencia célja, hogy a kutatókkal felvázolja a magyar egyházzene-történet korszerű eredményeit. Négy alapvető kutatási terület kap kiemelt hangsúlyt: a magyar egyházzene-történet historiográfiája (pl. Dobszay László munkássága); a liturgiai változások eszmetörténete (pl. az új református énekeskönyv elméleti vitái); az 1949 előtt virágzó magyar egyházzenei alkotói életutak rekonstrukciója (pl. Bräuer Ferenc, Buchner Antal, Gárdonyi Zoltán); valamint a kortárs egyházzenei életutak (pl. Szokolay Sándor, Csemizcky Miklós, Gyöngyösi Levente).
A négy kiemelt terület jelentőségét az adja, hogy először indul összehangolt kutatás az egyházzene négy szférájában és a teljes Kárpát-medencére kiterjesztve, ezáltal pedig kialakítható egy korábban csak részleteiben ismerhető teljesértékű egyházzene-történeti térkép.
A kutatás jellegét végig ökumenikus és a felekezetek zenei szokásrendjéről elinduló párbeszéd jellemzi. Így sikerülhet összeállítani a magyar zene történetében első ízben a felekezeteken átívelő egyházzenei kánont, amelyben többek között Kodály Zoltán, Árokháty Béla és Lisznyai Szabó Gábor művei együtt szerepelnek.
Az egyházzene-történet korszerű áttekintése érdekében a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Egyházzene Tanszéke és a Magyar Református Egyház Egyházzene Bizottsága, valamint a Pécsi Tudományegyetem, a Széchenyi István Egyetem, a Debreceni Egyetem és az erdélyi magyar egyetemek több oktatója az MMA MMKI-val közösen lát neki a feladatnak.
Az első konferenciára november 8-án, Az egyházzene történetei I. címmel került sor a Pesti Vigadóban.