• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Zene Címlap

Kovács János: „Át akartam élni Mahler csodáját”

Szerző: Szatmári Róbert2022. január 13.
Facebook Twitter E-mail
Kovács János - fotó: Nagy Attila
Kovács János - fotó: Nagy Attila

Mennyire elkoptatott szó a spiritualitás? Mit használhatunk helyette? Miért fontos, hogy néha találkozzunk olyan kivételes alkotásokkal, mint Mahler IX. szimfóniája? Remekművekről és a mögöttük húzódó történetekről beszélgettünk Kovács János karmesterrel, aki január 13-án, csütörtökön a Nemzeti Filharmonikusokat vezényli a Müpában.

– Igaz, hogy ön ragaszkodott hozzá, hogy 70. születésnapja alkalmából a Nemzeti Filharmonikusokkal előadják Mahler IX. szimfóniáját?

– A helyzet az, hogy a születésnapomat el is felejthetjük, hiszen ez csupán egy ravasz fogás volt részemről azért, hogy ezt a csodálatos darabot műsorra tudjuk tűzni a zenekarral. A szimfonikus zenekarok többsége általában retteg Mahler szimfóniáinak előadásától, hiszen technikailag nagyon nehezek, és szellemi-lelki erőpróbát is jelentenek. Különösen igaz ez a IX. szimfóniára. Ugyanakkor a mű egy hatalmas csoda. Egészen kivételes mélységek mozdulnak meg benne, és engem többek között az a cél vezérelt, hogy ezt a csodát jómagam is átéljem és meg tudjam mutatni a közönségnek.

– Személyes kötődése is van a darabhoz?

– Csak annyi, amennyi a legtöbb Mahler-szimfóniához. Az európai zenetörténet tulajdonképpen a gregoriánból indult ki, így ezer szállal kötődött a keresztény eszméhez, illetve magához a hithez, az istenség valamilyen megéléséhez. Mahler, úgy gondolom, egész életében küzdött saját hitével. Ennek egyik legjobb példája a II. szimfónia, amelynek egyértelmű ihletője a „legfeljebbvaló”. A Kilencedik pedig egyértelműen olyan szférából szól hozzánk, amelyről azt mondhatjuk, nem e világi. Egy koncert akkor igazán jó, ha katartikus élményt nyújt, és fél méterrel a föld felett lebegünk a végén. Ezen mű esetében szinte a súlytalanság állapotába kerül a közönség.

Hihetetlen szélsőségek között lebegünk végig a szimfónia alatt: két lassú tétel között két gyorsabb foglal helyett. Amellett, hogy a tételek komoly hangszeres virtuozitást igényelnek, minden hangnak és motívumnak pontos helye, funkciója van. Egészen különleges a harmadik tétel triója, amelynek középpontjában, szokatlan módon Mahler egyik kedvenc hangszere, a trombita áll, méghozzá teljes pompájában és megdicsőülésében. Ezután pedig egy időtlen Adagio következik, amely már emberi mértékkel nem mérhető tartományokból szól hozzánk. Mahler valami olyasmit kereshetett, amit talán mi magunk is folyamatosan keresünk, de nem vagyunk képesek felfogni. Isten legalább annyira felfoghatatlan számunkra, mint a zene.

– Önt is foglalkoztatja a hit kérdése? Megtalálta, amit keresett?

– Nem, de van egy erős hitem, amely pont az ilyen zeneművek hatására fejlődött ki bennem. Mondok egy példát: Liszt Krisztus című oratóriumában van egy részlet, a Három királyok indulója, melynek közepén megjelenik a csillag, amely utat mutat nekik. Szerintem itt Liszt olyan zenét komponált, amelytől minden ateista hívővé válik. Számomra ilyenek Schubert művei is. Mikor hallgatjuk, megpróbáljuk elképzelni a világegyetemet, a feljebbvalót. Azt gondolom, hogy amikor ezeket a darabokat hallgatjuk, istenközeli élményt élhetünk át.

Kovács János – forrás: MTVA

– Akár nevezhetjük spirituálisnak is. Bár ezt a szót, azt hiszem, elkoptatták mostanában…

– Igen, de ha a szellemiség szót használja, már rögtön érvényes. Ennek az érzékeléséhez zenei végzettség sem szükséges. Úgy érzem, hogy az igazán nagy művek megírásánál maga az Úristen vezette a zeneszerzők kezét.

– A karmester átadhatja magát ezeknek a kivételes pillanatoknak?

– Igen, többször is van rá lehetőség. Ehhez persze az kell, hogy rendelkezésünkre álljon annyi próba, amennyi ahhoz szükséges, hogy a zenekar tökéletesen tudja, ha úgy tetszik, belakja a darabot, amikor túljutunk a technikai megvalósítás nehézségein, és képesek vagyunk a lényegre figyelni. Gondoljon bele, Mahler IX. szimfóniája közel másfél órás, és nincs benne egyetlen pillanatnyi kihagyás sem. Teljes szellemi jelenlétet követel. Ezt a hatalmas mértéket nekünk, zenészeknek is meg kell szoknunk. A mai próbán is számos olyan részlet volt, amikor szinte elolvadtam. Az előadáson azonban nekem az az elsődleges szerepem, hogy segítsem a zenészeket, hogy minél nagyobb biztonságban játszhassanak. Ha ez teljesül, akkor biztosan akad egy-két olyan önfeledt pillanat, amikor át tudom én is engedni magam a zenének, és csak gyönyörködöm abban, ahogy a Nemzeti Filharmonikusok játszanak.

– Amikor hasonló, nagy volumenű zenét hallgatok, valamilyen képsor vagy történet jelenik meg a szemeim előtt.

– Ferencsik János mondta még nekem, hogy egy igazi muzsikusnak mindig kell gondolnia valamire, miközben zenél. A szöveg nélküli legragyogóbb zenéknek is van valami belső dramaturgiájuk, amelyek mellé ugyan nem tudunk cselekményt kreálni, mégis léteznek. Egyik legnagyobb példaképem, Szvjatoszlav Richter emlékiratait olvasva csodálkoztam rá, hogy mennyi képzettársítással él, miközben koncertjeiről ír beszámolókat. Ezek az írások annyira nagy hatással voltak rám, hogy én is elkezdtem egyre jobban használni a fantáziámat, a karmesteri munka közben is. Ez pedig segít abban, hogy újra és újra rácsodálkozzak a nagy remekművekre.

interjú kovács jános mahler nemzeti filharmonikusok
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésTudásátadás mesterfokon – A Pécsi Tudományegyetem zenei képzéseiről
Következő bejegyzés Január végén kerül a hazai mozikba Pedro Almodóvar legújabb filmje 

Ajánlott Bejegyzések

A Zeneakadémia főépületének homlokzata
Intermezzo

Egyedüli magyarként a világ legjobb száz egyeteme között van a Zeneakadémia

2023. március 23.2 perc olvasás
A berlini Tempelhof repülőtér
Intermezzo

Egy repülőtér hangárjában indítja az őszi évadot a berlini Komische Oper

2023. március 23.1 perc olvasás
Eötvös Péter - fotó: Csibi Szilvia
Mozart Planet

Eötvös Péter: „Az egész program az emberi érzésvilág hangzó tükre” 

2023. március 23.6 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
A nagy Lötty Promóció

Saját mesekönyvet adott ki az idén 75 éves szegedi Kövér Béla Bábszínház

Promóció

Tavaszváró – Közös koncertet ad Reenat Pinchas és Hsin-Ni Liu

Lakatos György Promóció

Zeneszerzőként debütál Lakatos György a Festetics Palotában

Promóció

Csippanástól a szimfonikus szvitig – A videójáték-zene meghökkentő története – I.

Jelenet a Sivatag című filmből Promóció

A filmművészet áll az idei Észt Hét fókuszában

Micheller Myrtill Promóció

A Katona József Színházban mutatja be új lemezét Micheller Myrtill

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.