• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • Papageno Rádió
Blogok
  • ARTE blog
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Beszélő képek
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Esterházy
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fesztivál Akadémia
  • FOCUS on You
  • Hallomások
  • Hagyományok Háza
  • Haydneum
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kórusblog
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Mindent Kocsisról
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Operaház
  • Oroszlánkörmök
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • PeterPress
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Ў blog
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Zene Címlap

Lucas Debargue: „Nem kell egy ajtót bezárni ahhoz, hogy egy másikat kinyissunk” 

Szerző: Bojta Zsuzsanna2022. január 21.
Facebook Twitter E-mail
Lucas Debargue - fotó: Bernard Bonnefon
Lucas Debargue - fotó: Bernard Bonnefon

Saint-Saëns V. „Egyiptomi” zongoraversenye Lucas Debargue és a Concerto Budapest előadásában, Takács-Nagy Gábor vezényletével szólal meg január 21-én a Müpában. A szólistával a próba után beszélgettünk. 

– Hogy érzi magát a próba után?

– Remekül. A Concerto Budapesttel három éve játszottam utoljára, Prokofjev Másodikját adtuk elő Keller András vezényletével, ami óriási élmény volt. A mostani koncert karmesterével, Takács-Nagy Gáborral még nem dolgoztunk együtt, de persze több koncertjét hallottam már a Verbier Fesztivál kamarazenekarával, és a Takács Quartet felvételei sem ismeretlenek előttem. Nagyon inspiráló az az energia és szenvedély, ami belőle áramlik. Az ő lelkesedése mindannyiunkra átragad, és mivel én is hasonló típus vagyok, úgy érzem egy rendkívül felemelő koncert vár ránk. 

– Mit jelent az ön számára Saint-Saëns darabja?

– Saint-Saëns ezt zongoraversenyt előadóművészi pályájának ötvenedik évfordulója alkalmából komponálta. Rendkívüli zongoravirtuóz lévén természetesen olyan művet írt, amely óriási kihívás elé állítja az előadóművészt. Ami különösen jellemző rá, hogy a mozarti és liszti elemek keveredése a klasszikus és romantikus technikák ötvözését kívánja meg az előadótól. Őszintén állíthatom, hogy ez az egyik legjobb zongoraverseny, ami valaha készült. Olyan tökéletesen van felépítve az egyensúly a zongora és a zenekar között, hogy egy pillanatra sem kell attól tartani, hogy egyik a másik fölé kerekedne. 

Ide kapcsolódik:
„Egyik kezével hagymalevest evett, a másikkal komponált” – Camille Saint-Saëns, a francia géniusz

Nagyon szeretem ezt a művet. Ravel G-dúr zongoraversenye mellett talán ezt adtam már elő a legtöbbször. Ez valószínűleg annak is köszönhető, hogy francia vagyok. Bár személy szerint én nem hiszek abban, hogy a francia zeneszerzők műveit csak francia zenészek tudják a legszebben játszani, mégis örömmel képviselem a hazámat egy ilyen csodás felkérésnek eleget téve. 

– A szerzőhöz milyen érzelmek fűzik?

– Saint-Saëns-ban sokan egy akadémikus, konzervatív zeneszerzőt látnak, mivel sosem rugaszkodott el a tradicionális, tonális zenei struktúrától, hanem a hagyományos keretek között keresett újító megoldásokat. Nagyon sok különleges harmónia és effekt van a műveiben, különösen igaz ez például az V. zongoraverseny második tételére. Számomra ezek a rendkívül kifinomult megoldások néha vonzóbbak, mint a vad és szenvedélyes, mindent elsöprő szélsőségek.

Úgy érzem, nem kell mindent lerombolni ahhoz, hogy újat teremtsünk. Különösen igaz ez a mai zenére. Fontos lenne, ha az emberek rájönnének, nem kell egy ajtót bezárni ahhoz, hogy egy másikat kinyissunk.

Az egész világunk más lenne, ha ezt megértenénk. Bach és Mozart mindenkié. Meggyőződésem, hogy ha ezt nem felejtettük volna el, nem lenne most ennyi kérdőjel az egyenlőség körül. 

Napjaink koncertlátogató közönsége egy rendkívül szűk, jómódú, értelmiségi réteg, ráadásul a korosztály is egyre inkább kifelé tolódik. Pedig a klasszikus zene ugyanúgy eljuthat bárkinek a szívéhez, mint a manapság kedveltebb műfajok, a rock, a pop vagy a jazz. Megjegyzem, én nagyon kedvelem ezeket a műfajokat, és óriási értéke van annak is, ha valaki három perc alatt tud valami fontosat átadni.

Lucas Debargue - fotó: Felix Broede
Lucas Debargue – fotó: Felix Broede

A klasszikus zenének ennél nyilvánvalóan több időre van szüksége, cserébe igazán mélyen meg tudja mozgatni az emberek lelkét. Első találkozásom a klasszikus zenével tízéves koromban történt, mivel nem zenész családból származom. Semmit nem tudtam addig róla, mégis mélyen megérintett. Éppen ezért örülnék, ha sok olyan ember ülne a közönség soraiban, aki most fedezi fel ezt a művet, hisz ahhoz, hogy a zene hasson ránk, nem szükséges semmilyen háttértudás, csak elmélyült figyelem. 

Sokan elalváshoz hallgatnak klasszikus zenét. Szép dolog, ha a zene megnyugvást és békét tud adni, de én úgy érzem, ébren kell maradnunk. A klasszikus zene segít a lélek mélyebb rétegeibe jutni, fókuszálni, meditálni, de nem aludni. Inkább felébredni. Spirituális értelemben. Ez az, amit én valójában hivatásomnak tekintek. Hogy az emberek jobban érezzék magukat a zene felfedezése által, és eltűnjön a belső üresség. 

 

Véleményem szerint minden koncertnek különlegesnek és egyedinek kell lennie, nemcsak a közönség, hanem a művészek számára is. Ehhez testben és lélekben teljesen őszintén kell jelen lennünk, hiszen a művészet az igazság megtestesítője. Egy zenész, egy színész vagy egy táncos a testét használja a művészet közvetítésére. Őszintének kell maradnunk, hogy át tudjon áramolni rajtunk az igazság, hiszen kétezer ember érkezik a terembe az aznapi vagy akár több évre visszanyúló gondjai, örömei által meghatározott pillanatnyi érzelmi állapotában. Ezeket a valódi érzelmeket, melyek ott vannak a koncertteremben, a művész a saját testén keresztül hangok által zenei élménnyé formálja. Lehetőséget kap arra, hogy üzenetet közvetítsen. 

Lucas Debargue - fotó: Posztós János
Lucas Debargue – fotó: Posztós János

– Különleges élmény lehet ezt megélni.

– Néha olyan érzés, mint mikor egy megvadult ló szépen megszelídül az ember kezei között. Máskor viszont muszáj vele száguldani, ha nem akarunk leesni. Csodálatos kölcsönhatások tudnak kialakulni egy koncertteremben.

– Igaz ez a karmester – szólista – zenekar vonatkozásban is?

– Minden esetben. A Concerto Budapest egy rendkívül érzékenyen reagáló zenekar. Takács-Nagy Gábor pedig egy kivételesen energikus, szuggesztív személyiség. Folyamatos kölcsönhatásban vagyunk egymással, éppen ezért nagyon izgalmas koncertnek nézünk elébe.

zongora interjú francia concerto budapest lucas debargue
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésA fuvolajáték technikájának megújítója – 75 éves Matuz István
Következő bejegyzés Veron – Miskolcon debütál Selmeczi György legújabb operája

Ajánlott Bejegyzések

Anna Nyetrebko is fellépett a labdarúgó-világbajnokság nyitókoncertjén
Intermezzo

Anna Nyetrebko: „A Met nem tartotta magát a megállapodásunkhoz”

2022. május 23.1 perc olvasás
Devich Márton
Intermezzo

Devich Márton: „Legszebb emlékeim közé tartozik, amikor édesanyám tinédzserként bevitt a stúdióba”

2022. május 23.6 perc olvasás
Gábor Márkó
Promóció

Gábor Márkó: „Fontos az önvizsgálat, hogy néha igazán magunkba nézzünk”

2022. május 23.4 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Gábor Márkó Promóció

Gábor Márkó: „Fontos az önvizsgálat, hogy néha igazán magunkba nézzünk”

Balla Gergely és Juhász Anna Promóció

Balla Gergely az Irodalmi Szalon következő vendége

Kalandra Fül Fesztivál - fotó: Posztós János Promóció

Gyerekeknek rendezi meg a Kalandra Fül Fesztivált a Danubia Zenekar 

- forrás: MNB Promóció

Sikeres kulturális programsorozat zajlott az MNB-ben

Szabó Dezső Copy 1. 2021. chemigram, silver print, 58x48 cm - forrás: Művészetek Háza Veszprém Promóció

Ön mit lát a képen? – Rorschach Image kiállítás Művészetek Háza Veszprém

Mikroműanyag Gömbvilág Kollekció - Gyűrű - forrás: Műtárgyak Éjszakája Promóció

E-rolleres kortárs galériatúra és fenntartható gyerekszoba a 6. Műtárgyak Éjszakáján

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.