• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • BALKAN:MOST
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • ISON blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • NFZ 100
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Zene Címlap

Takács-Nagy Gábor: „Első kézből kaptuk a stafétabotot”

Szerző: Csabai Máté2022. augusztus 27.
Facebook Twitter E-mail
Takács-Nagy Gábor
Takács-Nagy Gábor – fotó: Nikolas Brodard

Öröm kérdezni, mert örömmel válaszol. Takács-Nagy Gábor az a karmester, aki nem rest megtanulni a zenészek keresztnevét, akikkel dolgozik. Pedig sok helyre jár. Világhírű primáriusból nagyszerű dirigens lett, aki lelkesen fordul a fiatalok felé, mert maga is sokat megőrzött a fiatalságából.

– Amikor a Takács Quartet eredeti felállása működött, bejártátok a világot, sülve-főve együtt voltatok. Milyen emlékeket őrzöl?

– Mindent a vonósnégyesre áldoztunk, mi voltunk az elsők a magyarok közül, akik nem játszottak zenekarban, nem volt más állásunk. Rengeteget utaztunk, rengeteget dolgoztunk. Persze akkor még nem volt családom, harmincöt éves koromban, amikor már elromlott a kezem, nősültem meg. A Takács Quartet volt életem nagy, soha el nem felejthető kalandja. 

– Tartod a kapcsolatot Schranz Károllyal és Fejér Andrással?

– Nagyon jóban vagyunk, sokszor beszélünk telefonon is. Most már jobban meg tudjuk beszélni a dolgainkat, azt is, hogy néha miért nem bírtuk egymást. Mindmáig nagyon jó barátok vagyunk. Sajnos Ormai Gábor, a vonósnégyes brácsaművésze már nincs köztünk, májrákban hunyt el 1995-ben. Van egy visszatérő álmom, amiben még mindig játszom velük. Nincsen nap, hogy ne jutnának eszembe. Szerencsések voltunk, nemcsak a fiatalságunk miatt, hanem a tanárokkal is. Elcsíptünk egy aranyat érő generációt.

– Többek között Székely Zoltánt, akinek Bartók Béla az érettkori Hegedűversenyt dedikálta. Hogyan találkoztatok vele?

– Miután befejezte a játékot a Hungarian Quartetben, Székely Zoli bácsi Kanadába költözött, egy Banff nevű kisváros művészeti központjában élt a Sziklás-hegységben. Szeretett volna foglalkozni egy fiatal vonósnégyessel, így utaztunk el hozzá három és fél hónapra 1981-ben. Minden héten háromszor mentünk hozzá órára, minden alkalommal másik tételt vittünk Bartók vonósnégyeseiből. Ezeket a műveket Zoli bácsi magától a zeneszerzőtől tanulta meg, aki neki csak Béla volt. Belenézett a kottába, és azt mondta: mit is akart itt Béla? Az alkalmakról feljegyzéseket készítettem, a mai napig megvannak egy barna füzetben, később megmutattam őket Mihály Andrásnak és Kurtág Györgynek is. Ez az időszak életem nagy ajándéka volt, hiszen első kézből kaptuk a stafétabotot, egy olyan művésztől, aki még személyesen ismerte Bartókot. Talán nem voltunk tehetségtelenek, ha ránk szánta az idejét, annyi viszont egészen bizonyos, hogy hitelesebb előadókká váltunk, és az önbizalmunknak sem tett rosszat. Tudod milyen fontosak ezek a belső tűzhöz?

Takács-Nagy Gábor próbál
Takács-Nagy Gábor próbál – fotó: Felvégi Andrea

– Rendkívül fiatalok voltatok.

– Egyikünk sem volt harminc, én csak huszonöt.

– Nem kellett izgulni?

– Egyszer fordult elő, hogy lemondtunk egy órát, az V. vonósnégyes scherzo tételét sehogy sem tudtuk eljátszani. Abban van a nevezetes bolgár ritmus. Csöngettem Zoli bácsihoz. Mi van, Gábor? Nem tudunk jönni órára, mert a bolgár ritmust nem bírjuk eljátszani. Nem sokszor láttam nevetni, de akkor pajkosan felkacagott. Tudtam előre, Gábor, akkor majd jelentkezzenek! És becsukta az ajtót.

– A Takács Quartet után alapítottál még egy kvartettet, a Mikrokosmost Tuska Zoltánnal, Pap Sándorral és Perényi Miklóssal. 2008-ban felvettétek a Bartók-vonósnégyeseket, olyan jól, hogy Kocsis Zoltán ezt választotta be a Bartók Új Sorozatba.

– Mindig mondom, hogy a szerencse fia vagyok. Még a bajban is szerencsém volt. A stúdióban nem volt bajom, de akkor már nem tudtam színpadon játszani. Ez valami pszichés dolog, életem nagy veresége, hogy ezt az ügyet nem tudtam megoldani.

Takács-Nagy Gábor

– Más lett a felvétel, mint a Takács Quartet felvétele volt?

– Persze. Más emberekkel készült, én is harminc évvel idősebb voltam. Amikor a Takács Quartettel a vonósnégyeseket tanultuk, Székely Zoltán útmutatása alapján dolgoztunk, a Mikrokosmos viszont négy felnőttből állt, akiket nem vezetett senki. Én se kotkodácsoltam sokat, hogy ezt én így vagy úgy tanultam. Újraalkottuk a műveket. Büszke vagyok, hogy talán az egyetlen vagyok Magyarországon, aki kétszer is lemezt csinált Bartók vonósnégyeseiből.

– A te muzsikuspartnereid a barátaid is egyben?

– Nem is tudok úgy zenélni, hogy ne lennének azok. Ha zenekart vezénylek, megtanulom a muzsikusok nevét, nem azért, mert ettől leszek jó karmester, hanem azért, mert a tisztelet ezt követeli. Két tucat nevet hamar meg lehet tanulni, ha az ember ismételgeti őket magában. De „bratyizásról” nem lehet szó, mert akkor nem vesznek komolyan.

– Nagyfőnök nem akarsz lenni.

– Nincs ilyesmire szükségem. A feladatom inkább az, hogy inspirációt adjak, egy hullámhosszra hangoljam a muzsikusokat, elérjem, hogy odaadják a lelküket a zenének. Ha azt látnák, hogy én nem adom fel az egómat, ők se dobják be magukat.

– Számodra nagyon fontos a magyar muzsikushagyomány. Hogy látod, tovább él ez a hegedűs tradíció?

– Egyre nő a távolság a nagyoktól, a mai huszonéveseknek már nem adatik meg, ami nekünk, hogy még találkozzanak azokkal, akik Bartókot, Kodályt, Dohnányit, Weinert ismerték. De én azon vagyok, hogy átadjam, amit tanultam. Nagyon sok tehetséges fiatalt látok, de aggódom, hogy nincsenek beoltva. A világ is egészen megváltozott. Hosszú téma, hadd ne menjek bele.

Takács-Nagy Gábor - fotó: Felvégi Andrea
Takács-Nagy Gábor – fotó: Felvégi Andrea

– És a nemzetközi térben mit tapasztalsz?

– Ahhoz, hogy a zene igazán mélyre hasson, spirituális gyökerekre van szüksége. Úgy vélem, az az oktatás, amelynek középpontjában a technika áll, sosem lehet olyan magasrendű, mint ami a lényegre figyel. A hangszerjátékot a zenén keresztül kell megtanulni, és nem a technikával, én viszont sok helyen az utóbbit tapasztalom. Aki a zenén keresztül tanulja meg a hangszert, könnyebben megtalálja a saját hangját. Rengeteg fiatal van, aki fantasztikusan hegedül, csellózik, zongorázik, csak éppen kevés benne az egyéniség. Tíz évvel ezelőtt a francia klasszikus zenei rádiót hallgattam az autóban, és egy Mozart-vonósnégyest játszottak. Azonnal felismertem, hogy ezek mi vagyunk, a Takács Quartet. Nem tetszett benne minden, de a spirituszt felismertem.

– A zenélés lényege nem az, hogy a pillanatot kell kitölteni, és nem azon gondolkodni, hogy ez hogyan fog majd szólni 20 év múlva?

– Dehogynem. Csak magunknak játszunk, magunkat kell felemelni, és így a közönséget is.

– Ahhoz szükséged volt bátorságra, hogy vezényelni kezdj?

– Nem, de ez nem jelenti, hogy olyan bátor lennék. Amikor 1991-ben Solti György házában kamaráztunk, ő odafordult hozzám, és azt mondta, Gábor, belőled nagyszerű karmester lenne, mert nagyon világos a testbeszéded. Amikor 2002-ben Varga Tibor felkért, hogy vezényeljem Svájcban az iskolája zenekarát, alig vártam, hogy pódiumra mehessek hangszer nélkül, mert a hangszer, az már gyötört engem… De hát úgy tanulom én a vezénylést, mint a jó pap, és remélem, minden évben fejlődöm egy kicsit.

Takács-Nagy Gábor - fotó: Felvégi Andrea
Takács-Nagy Gábor – fotó: Felvégi Andrea

– Sok éve vezeted a Verbier Festival kamarazenekarát. Hogyan telt az idei fesztivál?

– 2007 óta vezetem ezt a nagyszerű, többnyire harminc-negyvenéves muzsikusokból álló zenekart. Idén Beethoven IX. szimfóniáját és Mozart Don Giovanniját vezényeltem, az utóbbiban Magdalena Kožená énekelte Donna Elvira szerepét, akit a férje, Simon Rattle is elkísért a próbákra. Most ismerkedtem meg vele, és ha már ott volt, megkértem, hogy segítsen beállítani a hangzást. Az interpretációba sosem szólt bele, igazi úriember, és rendkívül kedves és közvetlen – ahogy Hofi mondta Papp Laciról: bejön szerényen, teheti.

– Amikor hívtalak telefonon, épp Schumann Rajnai-szimfóniáját tanulmányoztad. Milyen feladatok várnak rád?

– Mindig tanulok valamit. Alig várom, hogy a Deutsche Grammophonnál megjelenjen a Beethoven-szimfóniaciklus felvétele, amit a Verbier Kamarazenekar élő koncertjein készítettünk. Annak idején nagyon sajnáltam, hogy a Takács Quartettel nem vettük fel a Beethoven-vonósnégyeseket, hát most a kilenc szimfónia kárpótol. Úgy vélem, nagyon eleven felvételek lesznek, Beethoven nem billentene a hátsómba, sőt reményem szerint biccentene egyet. A muzsikusok fantasztikusan játszottak, életre keltek a halott kottafejek a papíron. Úgy szoktam mondani: veszélyesen éltünk közben.

interjú karmester zene takács-nagy gábor verbier fesztivál
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésEsa-Pekka Salonen joins the Berlin Phil as composer in residence
Következő bejegyzés akármicske kedves ölelés

Ajánlott Bejegyzések

Lendvay Kamilló
Promóció

Születésének 95. évfordulóján koncerttel emlékeznek Lendvay Kamillóra

2023. december 9.2 perc olvasás
Promóció

Ingyenes online workshopot tart Gwendolyn Masin

2023. december 9.2 perc olvasás
Ella Smith - fotó: Haydneum / Pilvax Films
Haydneum

Ella Smith: „A régizenében az énekes hangszerré válik”

2023. december 9.5 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Lendvay Kamilló Promóció

Születésének 95. évfordulóján koncerttel emlékeznek Lendvay Kamillóra

Promóció

RÓNA – avagy Petőfi magány tánczot jár

Promóció

Ingyenes online workshopot tart Gwendolyn Masin

Promóció

Ismét megrendezték az Újszövetség Maratont a Vörösmarty Színházban

Forrás: Vörösmarty Színház Promóció

Egy színdarab, két előadás – interjú Kerkay Rita A kék hajú lányról

Forrás: Vörösmarty Színház Promóció

A kék hajú lány érkezik a Vörösmarty Színházba

Promóció

Tizedik alkalommal rendezik meg a Budapest Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztivált

Dimash Qudaibergen - forrás: dimashnews.com Promóció

Rangos szerb díjat nyert Dimash Quidaibergen kazah zenész

(grafika: Forrai Ferenc) Promóció

Megnyitja műtermeit az Artus Stúdió

A Térszínházban bemutatott Svejk előadásból stábja, középen, kalapban Kaj Ádám rendezővel, bal oldalon Bucz Magor zeneszerzővel, jobb oldalon a főszerepet alakító Öller Rolanddal - Déryné Program / Fotó: Érdi Róbert Színház mindenkinek

Kaj Ádám: „Szeretném a Švejket kiragadni ebből a komikus-mitologikus keretből”

Promóció

„Zárójelentés“ – Felejthetetlen filmest Szabó István világhírű rendezővel Bécsben 

Kóczán Péter - fotó: Csigó Gergely Promóció

Kóczán Péter: „Fontos szerepet kap nálunk az ifjúság zenei nevelése”

Medveczky Ádám - fotó: Berecz Valter Promóció

Januárban indul a MÁV Szimfonikus Zenekar Szőke Tibor-mesterbérlete a Müpában

Promóció

Konyharegék – Megjelent az Eötvös10 és Terézváros különleges receptkönyve

Promóció

Varázslatos Advent a Zeneakadémián

VEB 2023
Virginia State University Gospel Chorale - forrás: Gospel Karácsony VEB 2023

Hangolódj rá az ünnepekre! – Idén is vár Veszprémben a Gospel Karácsony

Pécsely (részlet) - fotó: Capa Központ / Horváth Katalin Fanni VEB 2023

Veszprémben rendez kiállítást a Capa Központ

Tenebrae Choir & Nigel Short - forrás: VEB2023-EKF VEB 2023

Adventi koncertsorozattal érkezik Veszprémbe a Fructus Labiorum fesztivál

Swing-swing VEB 2023

Táncolj a Swing-swinggel decemberben is!

VEB 2023

Újabb street art alkotásokkal gazdagodott Veszprém

A VeszprémFest20 című könyv - forrás: VeszprémFest VEB 2023

Exkluzív könyvvel ünnepli 20 éves születésnapját a VeszprémFest

Bukta Imre - fotó: Barakonyi Szabolcs VEB 2023

Közös többszörös – A Bakony-Balaton művészeti életét mutatja be a Capa Központ eseménye

A 2022-es Socio Summit - forrás: sociosummit.hu VEB 2023

Socio Summit 2023 – A kultúra és az együttműködés lehetőségeiről rendeznek konferenciát Veszprémben

VEB 2023

Ezekkel a programokkal vár a Veszprém-Balaton Régió advent idején

Nagy Emma Quintet - fotó: Scholtz Kristóf VEB 2023

Világsztárokkal és fiatal előadókkal érkezik a Veszprém Jazz Fesztivál

Csillag Zsolt, Markovics Alíz és dr. Gelencsér András - forrás: VEB2023 VEB 2023

Stratégiai együttműködés jött létre a Digitális Tudásközpont és a Pannon Egyetem között

Fotó: Zsiga Pál VEB 2023

Véget ért az idei Music Hungary Konferencia & Showcase

- fotó: Toroczkai Csaba VEB 2023

Ezekkel a programokkal vár Veszprém és környéke novemberben

Egry 140 kiállítás - forrás: helloveb.hu VEB 2023

Meghosszabbították a veszprémi Egry 140 kiállítást

Swing-swing kávéház Promóció

Táncolj a Swing-swinggel novemberben is! 

Hírlevél

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.