• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
PR Promóció Zene Címlap

Vass András: „A Teremtés zenei anyaga zseniális, sőt tökéletes”

Szerző: Varga Veronika2023. február 1.
Facebook Twitter E-mail
Vass András - fotó: Gyarmati Csaba
Vass András - fotó: Gyarmati Csaba

A zenetörténet egyik legjelentősebb műve csendül fel 2023. április 6-án a pécsi Kodály Központban: Joseph Haydn A Teremtés című oratóriumát hallhatja a közönség Vass András vezényletével, akivel ez alkalomból a Teremtéshez fűződő személyes viszonyáról, valamint Haydn zsenialitásáról beszélgettünk, de azt is megtudhattuk tőle, miben rejlik a Pannon Filharmonikusok egyedisége és ereje. 

– A Teremtést fogja vezényelni 2023 áprilisában, a Kodály Központban. Dirigálta már a művet korábban is? Érez benne bármilyen kihívást karmesterként? 

– Korábban soha nem dirigáltam teljességében a művet, csak különböző részleteket belőle. Nyilvánvalóan nagy kihívás ez minden muzsikus, hangszeres művész, kórustag, szólista és a karmester számára is. Az utóbbi években igencsak el lettünk kényeztetve jobbnál jobb megszólaltatásokkal, gondolok itt a Müpában az újévi hangversenyeken felcsendülő Teremtés-interpretációkra, melyeket Fischer Ádám neve fémjelez, nem beszélve a Vashegyi György által jegyzett előadásokról. Azt gondolom, hogy Haydn rendkívül őszinte és kifejező zenét írt, ugyanakkor az operai vonal is erőteljesen megjelenik a műben, szinte minden pontján tetten érhető, legerőteljesebben a recitativo accompagnato részekben. Sokszor hajlamosak vagyunk elfeledkezni arról, hogy mennyire zseniális operaszerző is volt Haydn. Ahogy Harnoncourt szerint Mozart hangszeres műveit nem lehet kellő hitelességgel megszólaltatni az operáinak kellő ismerete nélkül és anélkül, hogy az operáin keresztül szemlélnénk ezeket, úgy ezt az állítást félig-meddig Haydnra is érvényesnek érzem – a két nagy oratóriuma tekintetében mindenképp. Mindezeket figyelembe véve, stílushű megszólaltatással élményt adó hangzóanyaggá formálni egy ilyen zseniális művet nem kis kihívás, a legtapasztaltabb karmestereknek, művészeknek is komoly feladatot jelent mindez.

– Azt írják, a mű első bécsi előadásait akkora érdeklődés övezte, hogy a terem szűkössége miatt nyitott ablakokkal adták elő, és az utcán álló tömeg onnan hallgatta a zenét. Most is ilyen nagy érdeklődésre lehet számítani? Ön szerint miben rejlik ennek a zeneműnek és általában Haydn zenéjének a hallgatóságot letaglózó ereje?

– Az utóbbi években a PFZ vokálszimfonikus koncertjei iránt megnőtt az érdeklődés, és ez elválaszthatatlan a Pannon Filharmonikusok Fesztiválkórusának megalakulásától, amely a barokk és bécsi klasszikus repertoár stílushű előadását, megszólaltatását tűzte ki célul. A kórus művészi vezetését Dobos Lászlóval együtt látjuk el, az elmúlt években számos Bach-, Purcell-, Händel-, Telemann-, Mozart- és Haydn-mű magas színvonalú megszólaltatásának lehetett szem- és fültanúja a pécsi közönség. A Teremtés oratórium nagyon népszerű és kedvelt alkotás, azt is mondhatnánk, hogy sikerdarab lett. Haydn zenéje az előbb említett őszinteséget nagyszerűen ötvözi azokkal a hatásos és meglepetésszerű fordulatokkal, amelyekkel a mester rendre élt a kompozícióiban. Fontos azonban megjegyezni, hogy egy ennyire sokat játszott darab mentén külön kihívás a hitelesség megőrzésén túl az eredeti gondolatok és a releváns, aktuális mondanivaló közlése úgy, hogy azok eljussanak nemcsak a hallgatóság fülébe, hanem lehetőleg a lelkébe is. Haydn a legnagyobb mesterek közé sorolandó, nemcsak a szimfonikus művei vonatkozásában, de a vokálszimfonikus remekművei miatt is. A Teremtés zenei anyaga zseniális, sőt tökéletes. Hitelesen kell hozzányúlni és élményszerűen kell megszólaltatni. Azt hiszem, ez a kulcsa a sikernek. Erre fogunk törekedni!

Vass András
Vass András

– Az elmúlt évek során melyek voltak a PFZ-hez köthető legfontosabb zenei élményei? 

– Nagy élmény számomra, hogy a legfontosabb hangszereléseimet először a Pannon Filharmonikusok szólaltatták meg, ilyen Schubert A halál és a lányka című vonósnégyese szimfonikus zenekari változatának ősbemutatója és CD-felvétele, vagy a Grieg g-moll, op. 27, No. 1-es vonósnégyes nagyzenekari változatának megszólaltatása is. De ide sorolható az elmúlt években a Bach-kantáták sorozata is, vagy az idén, a húsvéti ünnepi hangversenyen felcsendülő Mozart „Nagy” c-moll mise is. Az elmúlt évad is tele volt igen magas színvonalú és élményszerű koncertekkel. A teljesség igénye nélkül ezek Grieg Peer Gynt szvitjei, valamint Muszorgszkij Egy kiállítás képei maestro Varga  Gilberttel, Bartók Concertója Kovács Jánossal, vagy Dvořák VIII. szimfóniája Gérard Korsten vezényletével, valamint Prokofjev I. hegedűversenye Vengerov előadásában.

– A Pannon Filharmonikusok állandó karmestereként mit tart az együttes erősségének? 

– A Pannon Filharmonikusok zenekara minőségorientált együttes, ami azt jelenti, hogy a zenekar szakmai vezetése a muzsikusokkal karöltve azon igyekszik, hogy minden egyes koncert mentén a lehető legjobb, legoptimálisabb teljesítményt nyújtsa a közönségének. Ez a munkafolyamat szervezésétől kezdve a kottarendelésen át a szólampróbákig számos területet érint, és minden területnek van felelőse. Külön feladat és kihívás összehangolni a különböző területek felelőseinek munkáját. Ezen túl az együttes törekszik arra is, hogy a karmesterek és szólisták lehetőleg a megfelelő zenetörténeti korhoz és repertoárhoz kapcsolódva jelenjenek meg az együttes életében. Vannak karmesterek, akik a barokk és bécsi klasszika repertoárját dirigálják a zenekarnál, mások a nagyromantikus zenekari műveket, megint mások a kortárs kompozíciókat, egyes karmesterek pedig jellemzően a színpadi műveket és így tovább. 

haydn kodály központ teremtés pfz vass andrás
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésBeethovennel harcolnak egy walesi McDonald’sban a bűnözés ellen
Következő bejegyzés Korngold és Shakespeare – Szimfonikus színházi játékot mutat be a BDZ

Ajánlott Bejegyzések

Hans Abrahamsen - fotó: Lars Skaaning
ICMA blog

Hans Abrahamsen: „A felnövés a történet lényege”

2023. március 31.4 perc olvasás
Papageno Klasszik

A Színházi Olimpiától a Studió 11-ig – Papageno Klasszik

2023. március 31.2 perc olvasás
Bartók Tavasz

A Cseh Filharmonikusok nyitják az idei Bartók Tavaszt

2023. március 31.5 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
VEB 2023

Még lehet jelentkezni a Hungarian Balett Grand Prix nemzetközi balettversenyre 

Kis Domonkos Márk Színház mindenkinek

Szakmai konferenciát tartott Lakitelken a Déryné Program

Jelenet az Érintés Paradoxon c. előadásból Promóció

Utoljára látható az évadban az Érintés Paradoxon című előadás

Fotó: Gödöllő Sisi gödöllői kastélya

Ibolyanap és húsvét a Gödöllői Királyi Kastélyban

Kurt Elling - forrás: BJC Promóció

Kurt Elling klubkoncert és további százötven program a Budapest Jazz Clubban tavasszal

Kemény Zsófi - fotó: Gálos Mihály Samu Promóció

Kávékantáta a Három Hollóban

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.