A KOBUCI jazztörténeteinek minden bizonnyal kiemelkedő eseménye, hogy június 25-én este először lép Óbudán színpadra a Modern Art Orchestra, hazánk egyetlen nagyzenekara, aki különleges repertoárjával a kortárs jazz és a kortárs klasszikus zene határterületein jár. Az ősbemutatóval és saját kompozíciókkal emelkedő este különleges vendége Harcsa Veronika lesz, és a Kertben is megszólal az a zenei minőség, hangszeres tudás és tehetség, ami a világhírrel együtt jellemzi őket. Fekete-Kovács Kornéllal, a zenekar vezetőjével beszélgettünk.
– Szokatlan, hogy a szabadtéren játszik a zenekar? A KOBUCI-koncert egy kísérlet a szélesebb közönség megszólítására?
– Zenekarunk életében nem szokatlan esemény, hogy koncertjeinket szabadtéren rendezzük meg. A nyár mindig rendkívüli lehetőségeket tartogat számunkra, hogy repertoárunk olyan helyekre és olyan emberekhez juthasson el, akik egyébként nem rendszeres látogatói a koncerttermeknek. A Covid-időszakot követően Street Music címmel számos előadást adtunk az „utca embereinek”, megismertetve őket a kortárs muzsika olyan szegmensével, amely a sztereotípiákon túl a valódi, a köztünk születő műveket foglalja magában. A KOBUCI az idei nyári szezon nyitókoncertje lesz, izgalommal készülünk erre a kiemelt eseményre.
– Milyen koncertprogrammal készül a MAO a KOBUCI-ba?
– Előadásunk programjába egy olyan válogatásműsort tervezünk, amely egyfajta keresztmetszetet ad arról, hogy mit és hogyan alkotunk mi, a Modern Art Orchestra kreatív műhelyében. Az alkotómag tagjai, Ávéd János, Bacsó Kristóf, Cseke Gábor, Korb Attila, Subicz Gábor és jómagam szerzeményeiből áll össze a repertoár. Harcsa Veronika vendégszereplése is meghatározó a program összeállításában, így a műsor közös részében három olyan mű is elhangzik, amelyeket korábban még nem hallhatott a közönség.

– Harcsa Veronika és a MAO kapcsolata honnan ered?
– Veronikával hosszú évekre visszatekintő a viszonyunk. Első közös alkotásunk a Bartók 15 magyar parasztdalt feldolgozó ciklusunk lemeze, amellyel a 2018-as megjelenés óta a számos hazai fellépés mellett bejártuk a világot. Ezt követte a másik óriásprojekt, a FOUNDATIONS című egészestés mű, amelynek gyakorlatilag főszereplője ő. Egyébként ebből a darabból is felcsendülnek majd részletek az est folyamán. Együttműködésünk következő állomása lesz egy olyan est, amelyen Weöres Sándor verseire írott dalokat gyűjtünk csokorba, ebből is hozunk ízelítőt a KOBUCI-ba.
– A zenekar stílushatárokon kívül, olykor komolyzenei formanyelven is alkot. Ön szerint milyen szerepe van ma a jazznek a kortárs zenében?
– Az én ars poeticám szerint a műfaji határokra semmiképp sem az alkotóknak van szüksége. Egy valóban nyitott, elvárásoktól mentes alkotási folyamatnak nem szabad megfelelnie a kategóriák által felrajzolt korlátoknak. A zene egyetemes, bármi, amit ignorálunk ebből az óriási halmazból, az megfoszt bennünket valamitől, ami színesítheti a saját zenénket. A kortárs zene és a jazz viszonya mára már sokkal kiegyenlítettebb, mint volt évtizedekkel korábban. A kortárs szerzők nagy érdeklődéssel tekintenek a jazz kreatív alkotóira és a jazzisták „éhsége” változatlanul kielégíthetetlen arra a hatalmas tudásra, amellyel a klasszikus emlőkön nevelkedett alkotók rendelkeznek.

– A MAO nagyon sajátos repertoárral rendelkezik, milyen művek születnek mostanában a zenekar műhelyében? Számíthatunk-e ősbemutatóra a KOBUCI-koncerten?
– A közelmúltban mutattuk be Ligeti György születésének 100. évfordulójára született műsorunkat, ebből is idézünk majd az est folyamán, de ahogyan azt korábban is említtetem, egy születendő Weöres Sándor-műsorba is betekinthetünk majd. Együttesünk mostanra körvonalazhatóan egy olyan művészeti irányban dolgozik, amely a nagy és különleges produkciókra, azon belül is a magyar tradíciók ápolására fókuszál. Ennek állomásai voltak a már említett Bartók-darab, vagy ezt követően a Fölszállott a páva Kodály előtt tisztelegve, vagy például tavaly októberben mutattuk be Liszt Ferenc Via Crucisából készült közös alkotásunkat.
– A MAO számtalan projektjében arra tesz kísérletet, hogy a legfinomabb kortárs zenei világokat a legintenzívebben tegye átélhetővé és befogadhatóvá mindannyiunk számára. Ha jól tudom, vannak kimondottan a legfiatalabbaknak szóló, beavató koncertek is. Miről szólnak ezek a programok?
– Az együttes alapítása óta fontos számunkra, hogy közönséget neveljünk, építsünk. Ennek égisze alatt a kezdetektől adtunk úgynevezett „beavató” koncerteket. A Hangok mögött, a Zenehajó, az Amerikából jöttem több ezer gyereknek adta meg azt az első élményt, amelyet az élőzene hallgatásával kap meg az ember. Legutóbbi műsorunk a MAO Creative Crew (MCC) azt a célt tűzte maga elé, hogy eszközöket adjon a fiataloknak arra, hogy miként hozhatják felszínre magukból a „szunnyadó” alkotót, hogyan tudják kicselezni a koncerttermek viselkedési szabályait, miként tudnak aktív részesei lenni egy-egy előadásnak, koncertnek, még akkor is, ha a hallgatói oldalról érkeznek.