Kategória: Fischer Ádám története

2019. szeptember 9-én ünnepelte 70. születésnapját Fischer Ádám karmester. Ennek alkalmából jelent meg a Zenekar az egész világ című életrajzi kötet Oplatka András tollából. Blogunkban a 288 oldalas könyvből olvashattok részleteket.

Fischer Ádám - fotó: Csibi Szilvia / Müpa

Fischer Ádám: „A jó karmester jó politikus is egyben”

„Günter Verheugen, annak idején az Európai Unió bővítési biztosa soha nem vezényelt zenekart, nem készült zenészekkel hangversenyre. Ezért vallott kudarcot Kofi Annan, az ENSZ főtitkárának Ciprus-terve is, ez az oka, hogy mindmáig nem sikerült Dél- és Észak-Ciprust egyesíteni.” Meglepő kijelentés. De hát miért? Fischer Ádám így magyarázza különös kijelentését: „Minden karmester tudja, hogy mit kell […]

Fischer Ádám - fotó: Csibi Szilvia

Fischer Ádám: „A klasszikus zene az életem minőségét határozza meg”

A politikai harci szellem és a zenei tapintat furcsa keveréke Fischer Ádám lényéhez tartozik. Azt, hogy a közéleti küzdelem és a művészlélek milyen messze esnek egymástól, akkor érthetjük meg, ha sikerül belőle kicsikarni egy vallomást a zene szeretetéről. „A klasszikus zene számomra az életem tartalma, az életem minőségének meghatározó eleme. A zenét a legmagasabb fokon […]

Fischer Ádám

„A tigris azért egy kicsit sok” – Fischer Ádám és a rendezői színház

Fischer úgy véli, ha tetszik egy rendezés, ha nem, a karmester semmiképp nem éreztetheti a próbákon, hogy nem ért egyet azzal, ami a színpadon történik. Aki megszegi ezt az íratlan szabályt, elbizonytalanítja az énekeseket, akiknek épp ellenkezőleg, bátorításra és biztonságos háttérre van szükségük, s így veszélybe sodorhatja az egész produkciót. Ha az előadás stílusáról megállapodtak, […]

Fischer Ádám a Budapesti Wagner-napokon - forrás: Müpa

Mi ösztönözte Fischer Ádámot a Budapesti Wagner-napok elindítására?

A meghívásban, ha közvetetten is, de szerepe volt a magyar Wagner-rajongó Rockenbauer Zoltán miniszternek, és a történet annyiban ismétlődött, hogy újfent egy magyar „wagneriánus”, az építész Zoboki Gábor adta az első ösztönzést a Budapesti Wagner-napok alapításához. Ő is a rendszeres bayreuthi zarándokok egyike, bár magáról azt vallja, hogy építészként nem „Wagner-természet”, nem önmegvalósító egoista; mint […]

Fischer Ádám -  fotó: Csibi Szilvia / Müpa

Szükség van-e az erőskezű karmesterre? – Fischer Ádám története

A ’80-as évek közepére Fischer számára kínzóan elmosódtak a szakmai összkép körvonalai, később azonban az lassanként újra helyreállt, letisztult. De sokáig küzdött azzal a nehéz kérdéssel, hogy a maga békés, a konfliktusok elől kitérő természetével megfelel-e a mesterség követelményeinek, képes-e teljesíteni az alapvető lélektani feltételeket – folytatjuk Fischer Ádám történetét. Bántották a jóindulatú tanácsok, melyek […]

Fischer Ádám - fotó: Posztós János / Müpa

Bravúros mutatvány vagy művészi eszköz kívülről vezényelni a Trisztánt?

A Fischer által vezényelt Otello-előadásoknak híre ment a München és Bécs között különösen szűk zenei világban. Ezért hívták meg a bécsi Operába: adja hát le itt is a névjegyét. Leadta, és vele mély benyomást keltett. „Viharzene és orkánszerű ujjongás” – ez állt címként az egyik recenzió fölött, és a Die Presse nem éppen elnéző kritikusaként […]

Fischer Ádám - fotó: Csibi Szilvia, Müpa

Fischer Ádám útja a Helsinki Bizottságig

A helsinki Opera épülete, ahova Fischer Ádám a hetvenes évek közepén érkezett, az egykori Sándor Színház volt. A színházat alapításakor az ott élő oroszoknak szánták, mivel Helsinki orosz helyőrségi város is volt; építését a cár engedélyezte, megnyitására 1880-ban került sor. 1917 után aztán ez a szerény színházépület lett a Finn Nemzeti Opera és Balett rezidenciája. […]

Fischer Ádám -  fotó: Csibi Szilvia / Müpa

Nagyot csalódott az operaházi munkában az ifjú Fischer Ádám

A második világháborút követő évtizedekben mind Bécs, mind Graz megszenvedte, hogy Nyugat-Európa peremén feküdt, a vasfüggönytől mindössze egyórányira. De hát Bécs, mint tudjuk, mindig Bécs marad, míg a hetvenes évek elején, mikor Fischer Grazba került, jóval érezhetőbb volt a város végállomás jellege, a tény, hogy az út mind keleti, mind déli irányban szögesdróttal biztosított határokhoz […]

Fischer Ádám – fotó: Csibi Szilvia / Müpa

Egy mester, aki kinyitotta Fischer Ádám előtt a világot

Diplomáját a Akadémián (Universität für Musik und darstellende Kunst – a szerk.) Fischer Ádám 1971-ben vehette át. Négy hónapnyi időt kapott, hogy felkészüljön a mű vezénylésére, amelyet a záró hangverseny vizsgadarabjaként jelöltek ki számára: Ernst Bloch csellókoncertjének, a Schelomo – Héber rapszódia című darabnak a dirigálására. Fischer Ádám történetének harmadik fejezetét közöljük. Az előadás mind […]

A Fischer család - forrás: Oplatka András - Zenekar az egész világ

Fischer Ádám: „Még ma is izgulok a Varázsfuvola első felvonásának végén”

Gyerekkora óta két téma foglalkoztatja és tölti ki életét: a zene és a világpolitika. Előbbi örömet okoz, utóbbi leginkább csak bosszúságot. Valóban, a politika számára már korai éveiben is nagy csalódással járt. Fischer Ádám történetének második fejezetét közöljük. Nemzedékek óta számos zenész került ki a Fischer családból, többé vagy kevésbé sikeres művészek; Fischer Sándor inkább […]

PROMÓCIÓ

VEB 2023

Hírlevél

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

Hírlevél

Member of IMZ
ICMA logo
A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:
NKA logo