Befejeződött az Ítélet és kegyelem című film forgatása Csákberényben, amelyben a székesfehérvári Vörösmarty Színház társulatának számos tagja vett részt, hiszen Sobor Antal Perelj, Uram! című regényének színpadi adaptációja fogalmazódik újra a film nyelvén. Az Ítélet és kegyelem címen készülő produkció a 1848-as szabadságharc leverésének időszakából elevenít fel egy megtörtént, kevesek által ismert epizódot.
Korábban sosem látott pályázati lehetőséget kínált a Nemzeti Filmintézet (NFI) a színházak támogatására a filmgyártók bevonásával. Az új pályázati eljárásban a színházak által vagy közreműködésükkel készülő 16 produkciónak szavazott meg támogatást az NFI Televíziós Döntőbizottsága, köztük a Vörösmarty Színház és produkciós partnere, a B&L Line Kft. részére. Az újításként bevezetett támogatás célja, hogy mindkét terület alkotóinak és szakembereinek munkalehetőséget biztosítson, hathatósan élénkítve ezzel a kulturális szektort.
Nagy Endre, a film producere elmondta, hogy a pályázat azért született meg, hogy a színházak és a filmes szakma próbáljanak meg egymáson segíteni. A kiírók legfőbb szándéka szerint olyan produkciók pályáztak, amelyeket ki lehet vinni a színházi környezetből, és tévéjátékot, tévéfilmet lehet belőlük készíteni. „Nem az volt a cél, hogy a színpadi művet színházi körülmények között valósítsák meg, rögzítsék, hanem az, hogy azt dolgozzuk föl televíziós eszközökkel” – tette hozzá a producer.
A 70 perces tévéfilm forgatókönyvét Pataki Éva és a rendező, Szikora János írta, aki számára különösen fontos a produkció létrejötte, hiszen kevés olyan kortárs darab van, ami kötődik is a környezetéhez: „Egy csapásra beleszerettem Csákberénybe, hiszen maximálisan kihasználtuk az eredeti helyszín adta lehetőségeket. Ez egy valós történet, az itt élő emberek története, akik immár százötven éve nem feledik azt. A történet most a filmnek köszönhetően országos ismertséget kap és végre méltó emléket állít a hősöknek.”
A forgatások befejeztével a munka java csak most jön, ahogy a rendező Szikora János fogalmaz: „a több mint 700 vizuális Lego kockából most születik meg a film a vágódeszkán”. A több hónapos utómunka után, az alkotók szándéka szerint a 48′-as forradalom és szabadságharc ünnepén, március 15-én a nagyközönség is láthatja a filmet.
Az operatőr ifjabb Jancsó Miklós, azaz Jancsó Nyika, a fővilágosító Romwalter Béla „Richy”. A filmben a főszereplő Gáspár Sándor és Imre Krisztián mellett a Vörösmarty Színház társulatának több színésze is szerepel, a Szabad Színház társulatának tagjai, valamint csákberényi és környéki statiszták mellett.
A Kossuth- és Jászai Mari-díjas színész, Gáspár Sándor csak úgymint a színdarabban Szikszai János református lelkész formálja meg, aki szerint ritkaság, hogy ott keljen életre a történet, ahol valóban is játszódott: „A színházzal ellentétben a filmnek a lehetőségei végtelenek, nagy tömegekhez juthat el ez a dráma, amit 2018 óta sikerrel játszunk a színházban.”
A forgatás során a színészeket és az alkotókat a koronavírus is nehézségek elé állította, miután Szikora János rendező elkapta a vírust, úgyhogy egy ideig online zajlott a rendezés: „Online tartottuk a kapcsolatot, és így próbálta a színészeket instruálni, a jeleneteket beállítani. Nem volt könnyű, de alkalmazkodtunk a helyzethez!” – tette hozzá Gáspár Sándor.
A falu katolikus plébánosát, Manszbarth Antalt a filmvásznon is Imre Krisztián alakítja: „A színpadi adaptációhoz képest a történet változatlan, a szöveg viszont teljesen más. Sokszor érvényesebb lesz a kamerán keresztül, mert jóval intimebb tud lenni, mint egy nagyszínpadi térben.”