A Sotheby’s árverésén Sandro Botticelli 1500-as években festett remekműve, a Fájdalmas Krisztus (Man of Sorrows) a művész második legdrágábban eladott festménye lett egy hajszálnyival elmaradva a várakozásoktól.
A Sotheby’s régi mestereket felvonultató New York-i árverésén az aukciósház 40 millió dollárt remélt kapni Sandro Botticelli Fájdalmas Krisztus (Man of Sorrows) című képéért. A telefonon érkező ajánlatokból bontakozott ki licitverseny három majd végül két licitáló között. Ennek eredményeként 39,3 millió dollárért ütötték le a festményt (jutalékokkal együtt 45,4 millió dollár).
Ezzel azonban beelőzte a reneszánsz mester korábban második legdrágábban elárverezett festményét, átvéve ezt a címet a The Rockefeller Madonna című képtől. Utóbbi 2013-ban kelt el a Christie’s aukcióján 10,4 millió dollárért.
A most eladott festményen a töviskoronás Krisztus derékig látható, a feje körül angyalok repkednek glóriát alkotva. A 15. század vége, 16. század eleje Botticelli utolsó alkotói korszaka, amikor a mester hite egyre jobban előtérbe került a munkáiban is. Több vallási témájú portrét is festett ekkoriban, amelyek lányegesen eltértek a korábbi alkotói korszakainak mitológiai témájú és firenzei nemeseket ábrázoló képeitől.
A régi mesterek iránti keresletet éppen a Sotheby’s egyik tétele, Botticelli A medaliont tartó fiatal férfi (Young Man Holding a Roundel) című műve pörgette fel az aukciósháznál. A mostani eladási rekordtól is azt várják, hogy hasonlóan megdobja a régi mesterek iránti keresletet, ahogy a 92 millió dolláros leütési árat elérő korábbi Botticelli mű.
Botticelli munkái igen ritkán bukkannak fel a piacon, mindössze néhány van magánkézben. A Krisztus kép korábban egy amerikai kollekció része volt, ahová 1963-ban, az utolsó árverési felbukkanásakor került. Akkor mindössze 10 ezer fontért szerezte meg a tulajdonosa.
A festmény eredetét a korábbi alkalommal is Federico Zeri, a Sotheby’s művészettörténésze igazolta, ezt követően 2009-ben vizsgálták újra az eredetiségét a frankfurti Städel Museum kiállításának kapcsán.
„A látszólag vallásos festmény valójában az emberségességet mutatja be, a szenvedő embert ábrázolja és a spiritualitást, amely egyetemes nyelven szól mindenkihez” – nyilatkozta a mestermű eladása kapcsán Christopher Apostle, a Sotheby’s régi mesterek festményeivel foglalkozó részlegének vezetője. „Az árverés eredménye nemcsak a műalkotás erejét és fontosságát mutatja, hanem azt is, hogy milyen időtlen alkotásokat festettek 500 évvel ezelőtt.”
(via artnews.com)