A Youhu, az Y-nemzedék legjobb magyar képzőművészeinek különleges, közös bemutatója július 15-től látható a Kieselbach Galériában.
Fiatalok, aki az elmúlt évtized művészettörténetét írták.
Keresztes Zsófia kiállítását, ami a Velencei Biennálé magyar pavilonjában jelenleg is látható, a nagy nemzetközi portál, az artsy.net a tíz legjobb nemzeti kiállítás közé válogatta.
A Londonból nemrég New Yorkba költöző Nemes Márton „árfolyama” egyes becslések szerint a tízezer eurós sárban mozog, Ember Sári 2016-ban még Derkovits-ösztöndíjas volt, a következő évben Torinóban megnyerte a fiatal alkotóknak járó Campari Art Prize-t az Atissimán, 2018-ban önálló kiállítása is nyílt a milánói Galleria Campari-ban.
2019-ben ő nyerte a Leopold Bloom Képzőművészeti Díjat. És ez csak három kiemelés a kiállításon és a párhuzamosan megjelenő albumban szereplő több mint negyven fiatal magyar képzőművész friss sikereiből.
Youhu!!
Nem véletlen fogalmazódott meg a könyv és a hozzá tartozó kiállítás ötlete ebben a spontán csatakiáltás – formában. Ilyen boommal korábban nem találkozott még soha a magyar művészet.
A magyar Y-generációs művészek az elmúlt pár évben olyan sikereket értek el a nemzetközi színtéren, amihez foghatót egyik magyar képzőművész nemzedék tagjai sem korábban. Nemcsak az itthon virágzó kortárs műtárgypiacon szárnyalnak, de öt-tíz-tizenöt alkotóért a nemzetközi gyűjtők külön is lelkesednek, Ázsiától az Egyesült Államokig galériák képviselik őket, a vásárlók sok esetben várólistára kénytelenek feliratkozni, ha a műveikhez szeretnének jutni. A harminc körüli, illetve a harmincas éveikben járó milleniálok nemzedékét nem bénította meg a „se nem elég közel, se nem elég távol” tudata (ami a 20. századi modern művészeket emigrálásra kényszerítette), hanem magától értetődő természetességgel vették fel a kapcsolatot – sokszor az interneten – a globális kortárs művészeti színtérrel. A „Youhu-nemzedék” megérdemelt egy olyan összefoglaló bemutatkozást, amilyen eddig még nem volt és ami a széles közönségben is tudasíthatja a szakma által már ismert, de szétszórt sikertörténeteket. Ezt a célt szolgálja a Youhu könyv és a Youhu kiállítás, ami a Kieselbach Galéria nagyvonalú támogatásának köszönhetően valósulhatott meg.
„Aki ismeri könyvkiadó munkásságomat, jól tudja, hogy szívesen állok be olyan projektek mögé, amik széles felületet fognak át. Egy ilyen közös fellépést, ami összegyűjti ennek a nemzedéknek a legjavát, szívesen vállaltam fel. Fontosnak érzem, hogy a szakmabeliek újra és újra, minél több felületen összegyűjtsék az általuk legjobbaknak ítélet művészeket, alkotásokat, mert ezek mind fontos irányjelzők, visszajelzések. Minden ilyen projekttel, minden ilyen vállalással előre halad a magyar művészet ügye, gyarapodik a közösség. A Modern magyar festészet kötetbe – lassan húsz éve – összegyűjtöttük a szakmabeliek, értelmiségiek által legjobbnak tartott magyar festőket, és a saját olvasatom mellé fűztem palackpostaként, statisztikai mellékletként. Minden ilyen lista szubjektív bizonyos fokig, de ennél pontosabb és informatívabb értékmérőt nem lehet elképzelni. A Youhu két kurátorának szakmai tapasztalata számomra garanciát jelentett a minőségre, de mást is bátorítok, hogy készítse el a saját listáját. Minden hasonló kezdeményezés értékteremtő.” /Kieselbach Tamás/
A kortárs művészek arculatteremtő bemutatkozói olyan csoportos kiállítások, ahol egy-egy nemzedék legjava szerepel. Ilyen volt a hatvanas években az IPARTERV (ami mára a nemzedék címkéjévé vált), és ilyennek készül a Youhu is.
A Youhu negyvenhárom fiatal magyar kortárs művész bemutatkozó kiállítása a Kieselbach Galériában, ami egy angol nyelvű album (Youhu: The New Generation of Hungarian Contemporary Art) megjelenését ünnepli. A programban szereplő alkotókat és művészcsoportokat két olyan kortárs kurátor válogatta (Sárvári Zita és Rieder Gábor), akik szárnybontogatásuk óta követték figyelemmel a fiatal nemzedék kiforrását, cikkekben, tanulmányokban és kiállításokban népszerűsítve munkásságukat. A pályakezdő tehetségekből mostanra érett, sikeres alkotók lettek, akik „megírták” a 2010-es évek művészettörténetét.
„Ismerünk történeteket a nyolcvanas évekből, amikor a nemzetközi műtárgypiac hasonló léptékben pörgött, mint manapság. A vasfüggönyön innen az új szenzibilitás művészei – Hegyi Lóránd csapatának tagjai – nemcsak kijutottak nyugat-európai kiállításokra, de sikerült sok művet el is adniuk. Szóltak történetek egyben eladott egyéni kiállításokról, amiből a művész itthon lakást vásárolt. De ez csak egy röpke pillanat volt, a nemzetközi műtárgypiac a kilencvenes évek elején összeomlott, hasonló eladásokról többé szó se lehetett. A mai fiatal nemzedék – a Youhu-nemzedék – legsikeresebb művészei viszont ennél is nagyobb sikereket érnek el. A pörgő nemzetközi műkereskedelemben komplett kiállításokat adnak el olyan festők, mint Ezer Ákos, Csató József vagy Nemes Márton. Az árszint már a neoavantgárd klasszikusok mai képeit közelíti, vagy meg is haladja. És akkor még nem beszéltünk arról a tündérmesébe illő történetről, ahogy a Londonban élő, autodidakta Bozó Szabolcs két év leforgása alatt a legkeresettebb magyar művésszé vált, akinek jövőben készülő műveire hosszú listára felírva várakoznak a nemzetközi gyűjtők. Nem minden a műkereskedelmi siker, de ilyen csodák eddig még nem történtek a magyar művészettörténetben fiatal alkotókkal, ennyi idősen Munkácsy még sehol se tartott a karrierjében.” /Rieder Gábor/
A Youhu művészeinek stílusvilága és alkotói megközelítése lefedi a 2010-es évek és a 2020-as évek elejének összes jelentős nemzetközi tendenciáját, az újabsztrakciótól a digitális képalkotástól, az archaikus formaképzéstől a posztinternetes esztétikáig, a naiv elbeszélőmodortól a neoexpresszív ecsetkezelésig. A sokszínű mezőnyben található klasszikus olajfestmény, digitális videó, bronzszobor, installáció és kerámiaplasztika is. Minden kiállítót egy-egy olyan markáns főmű képvisel, amelyek évtizedek múlva is reprezentálják majd az egyéni művészi univerzumokat; többségük friss alkotás, amiket a Kieselbach Galériában láthat először a műértő és műgyűjtő közönség.
„A Youhu: The New Generation of Hungarian Contemporary Art több szempontból is hiánypótló mű. Egy erőteljes időszakban született friss szemléletmódú album, amely egy sikeres képzőművészeti generáció összefoglalója. A nemzetközi szakembereknek és a régió művészete iránt érdeklődő művészetkedvelőknek szánt angol nyelvű művészeti album túlmutat a belső érdekek dinamikáján. Egy tisztán szakmai alapon válogatott gazdag képes felsorolás, amely egy pillanatnyi állapot dokumentációja egyben. A könyv – töredékessége ellenére – felbecsülhetetlen értékű vizuális forrás, amely a kortárs magyar művészet legújabb generációját és meghatározó szereplőit ünnepli közel 400 reprodukción, a szcénát szakmai tevékenységével folyamatosan támogató kitűnő kritikusok, kurátorok, galériavezetők, múzeumigazgatók által az alkotókról írt szakmai szövegeken, valamint művészéletrajzokkal kiegészített részletes kommentárokon keresztül. Sok hasonlót ismerünk a nemzetközi világból – például a híres Vitamin köteteket –, most már megvan ezeknek magyar megfelelője is: a Youhu.” /Sárvári Zita/