Már javában zajlik a harmadik CELLISSIMO Akadémia, amely idén október 23-30. között kerül megrendezésre. A zenei oktatás szerte a világon szinte kizárólag a technikára és a virtuozitásra összpontosít. Az egyes kompozíciók filozófiai, költői, vallási és társadalmi hátterének feltárásával a CELLISSIMO Akadémia arra törekszik, hogy ösztönözze azt a zenei előadást, amelyben a technika a képzelet, az érzelem és a koncepció szolgájává válik. Szabó Ildikó csellóművésszel, a mesterkurzus-sorozat egyik megálmodójával beszélgettünk arról, hogy miért fontos új utakat keresni a művészeti oktatásban, és szó esik arról is, hogy miként segíti a jóga az ifjú zenészeket a stressz leküzdésében.
– Miben más a CELLISSIMO Akadémia? Mitől különleges?
– Szerettem volna megmutatni és továbbadni azt a sok tapasztalatot, amit az elmúlt kb. 15 évben jómagam is összegyűjtöttem a különböző mesterkurzusokon még diákként. Kialakult bennem, hogy mi az, amit másképp csinálnék és melyek azok a módszerek, eszközök, amiket meg szeretnék tartani az általam látottakból.
11 éve Berlinben élek, ez szintén sok új impulzust, másfajta szemléletet ad, emellett édesapám is szenvedélyes csellista (Szabó Péter, a Budapesti Fesztiválzenekar szólócsellistája), akivel közösen egy olyan kurzust akartunk létrehozni, amely egy intenzív műhelymunka lehetőségét kínálja. Édesapám végig támogatott abban, hogy megfogalmazzam saját elképzeléseimet. A CELLISSIMO esetében pont ezért a cselló volt az alap, és ehhez társult a hegedű és a zongora; így erre a három hangszerre vártuk a jelentkezéseket.
Ez a kurzus attól is különleges, hogy nemcsak klasszikus hangszeres mesterkurzusokat tartunk: az előző években volt már jóga oktatás stresszmenedzsment és több olyan foglalkozás is, amely a problémás időszakokra, pl. a próbajátékokra készítik fel a növendékeket. Szerintem fontos, hogy ezekről is beszéljünk.
– Az idei CELLISSIMO Akadémiának a Weiner Leó Katolikus Zeneiskola és Zeneművészeti Szakgimnázium ad otthont. A már jelentkezett diákokon kívül mások is ellátogathatnak nézőként a kurzusokra?
– Mindenkit szeretettel várunk. Általam végzett iskolákban, mestereim osztályában, az órák, mesterkurzusok mindig nyitottak voltak, természetes volt, hogy meghallgatjuk egymást. A hangszer maga sem jelenthet korlátot, legyen az akár zongora-, vagy hegedűóra, muzsikusok vagyunk, a zenével foglalkozunk, a zenéről tanulunk. Az ehhez hasonló mesterkurzusok Németországban is nyitottak, és többféle ember, köztük számos zenész is részt vesz rajtuk. Közhely ugyan, de én valóban azt vallom, hogy néha akkor tudunk a legtöbbet fejlődni, ha nem mi magunk zenélünk, hanem megfigyeljük, hogy mások, a kollégáink hogyan játszanak.
– Október 29-én a növendékek zárókoncertet is adnak. Hogyan alakul ki a program?
– Ez a mesterkurzusok alatt folyamatosan alakul és módosul, a végére azonban mindig kikristályosodik. A jelentkezőknek konkrét elképzelésük van arról, hogy milyen témákkal, darabokkal szeretnének foglalkozni, nagyon sokszínű az idei paletta is, a koncert is nagyon izgalmasnak ígérkezik. Én eddig minden évben alakítottam egy kisebb csellóegyüttest, és a diákokkal közösen adtunk elő műveket a közönségnek. Ez amellett, hogy szórakoztató és izgalmas kihívás a zenészeknek, fel is készíti őket arra, hogy milyen érzés egy szimfonikus zenekar szólamában együtt, egymásra figyelve játszani.
– Október 30-án pedig az oktatók adnak záróhangversenyt. Erről mit lehet tudni?
– Mindig nagy öröm számomra, hogy ilyen kiváló kollégákkal tudok együtt muzsikálni. Az elmúlt években Virginie Robilliard hegedűművésszel többek között Ravel és Kodály duóit adtuk elő, idén számomra az est fénypontja Beethoven A-dúr szonátája lesz Lajkó István zongoraművésszel. Talán nem titok, hogy nem olyan régen, szeptemberben fejeztük be Beethoven összes csellóra és zongorára írt művének (szonáták és variációk) felvételét a Hungaroton kiadó számára. Aki tehát kíváncsi arra, hogyan fog szólni az a felvétel, kaphat egy kis ízelítőt október 30-án.
– November 6-án egy másik koncert is vár önre, Ránki Fülöppel lép fel a Zeneakadémia Solti Termében.
– Igen, már nagyon várom. Itthon zenélni, játszani mindig különleges alkalom, nagy várakozással tekintek erre a koncertre. Még soha nem volt alkalmam Fülöppel kamarázni, igen fiatal és kiváló zongorista. Nagyon izgalmas és inspiratív programot alakítottunk ki, melyben különleges módon kelnek párbeszédre az elhangzó darabok, illetve olyan, Magyarországon kevésbé ismert alkotás is elhangzik majd, mint például Poulenc cselló-zongora szonátája.