Október 17-én a BMC-ben egy rendhagyó hangversenyt hallhatnak az érdeklődők, ugyanis a harminc éve változatlan felállásban működő német Offenburg Trió mutatja be legutóbbi, Magyar szerenád című lemezét. A korongon a 20. század első felében induló szerzők, például Farkas Ferenc, Veress Sándor, Frid Géza kompozíciói szerepelnek, ezekből hallunk majd ízelítőt Beethoven Szerenádja mellett.
Magyarországon a 20. század elején Bartók Béla és Kodály Zoltán gyűjtötte a népdalokat, majd elemző tanulmányokat készítettek a magyar népzenéről. Az Offenburg Trio Magyar szerenád albuma, amely a magyar zeneszerzők következő generációjának ritkán hallható műveit tartalmazza – a két világháború közötti évektől az 1950-es évekig – a magyar zenei élet jellegzetes portréját mutatja be olyan zeneszerzők tollából, akiknek diszkriminációval kellett szembenézniük zsidó származásuk miatt.
Az öt zeneszerző közül csak Veress Sándor (1907-1992) nemzetközileg ismert, mégpedig azért, mert élete második felét Svájcban töltötte. Két szatmári tánca, amelyeket viszonylag későn komponált, autentikusan népi ihletésű darabok, Frid Géza (1904-1989) húszéves korában Amszterdamba csöppent, ám folyton honvágyat érzett és visszahúzta mindig valami a nyers magyarságba, amelyből aztán igazán modern, zaklatott zenét formált. Farkas Ferenc (1905-2000) úgy élte túl a kommunizmust, hogy a komisszároknak megfelelő hangot ütött meg, miközben a Zeneakadémián már a két György, Ligeti és Kurtág tanította a fiatal, lázadóbb nemzedéket.
Két tragikus sorsú művész is helyet kap az albumon és a koncerten is. Weiner Lászlót (1916-1944) Starker János csellista generációjának legragyogóbbjaként jellemezte. Azonban tehetségét nem bontakoztathatta ki, hiszen nem sokkal azután, hogy feleségül vette Rózsa Vera énekpedagógust, Weinert munkatáborba sorozták be és megölték. A koncerten hallható vonóstriója lélegzetelállítóan intenzív.
Kókai Rezső (1906-1962) 1945 és 1948 között a Magyar Rádió zenei vezetője volt, már ekkor részese volt a rendszer zaklatásainak. Az 1956-os keltezésű szerenádja nem más, mint egy tehetséges ember elszálló reményeinek visszhangja. A kiváló Offenburg Trio lebilincselő összeállítást hozott létre, amely kifejező zenei lenyomatot prezentál egy viharos időszakból. Ezt a műsort egészíti ki Beethoven op. 8-as szerenádja, amely emberségével, dacos büszkeségével és időtlen szépségével várhatóan tökéletes és felemelő zárása lesz a koncerten.
Az Offenburg Trió 1981-ben alakult a németországi Offenburgban, a három zenész szülővárosában. A Schilli testvérekből, Frankből (hegedű) és Rolfból (brácsa), valamint Martin Merkerből (cselló) álló jelenlegi együttes 1987 óta koncertezik. A három zenész a legendás Bartholdy Quartet tagjainak kezdeti mentorsága után Walter Levin, a LaSalle vonósnégyes tagja mellett tanult a svájci Bázelben és Hubert Buchberger (Buchberger Quartet) mellett a németországi Frankfurtban. Az Offenburgi Vonóstrió számos nemzetközi kamarazenei versenyen nyert díjat Németországban, Franciaországban, Olaszországban és Hollandiában. Az ezt követő koncertkörutak a három zenészt számos európai országba, Brazíliába, Indiába és Vietnámba, Thaiföldre és Kambodzsába is elvitték, ahol több kamarazenei mesterkurzust is tartottak. A három muzsikus a klasszikus repertoár megszólaltatása mellett küldetésének érzi megismerni érdemes, ám elfeledett kompozíciók bemutatását is. Október 17-én eme koncepció megvalósításának lehetünk tanúi a BMC koncertermében.