Baleset, lopás, természeti csapás: amennyiben a tulajdonunkban lévő autót, motort vagy más járművet szeretnénk biztonságban tudni, elengedhetetlen egy casco biztosítás. Tekintve, hogy rengeteg típusú ajánlat közül választhatunk, nagyon fontos, hogy pontosan tisztában legyünk a szerződésbe foglalt részletekkel és a kárrendezési folyamat alapvető lépéseivel.
Ebben a cikkben górcső alá vesszük a casco biztosítás legfontosabb tudnivalóit, miközben azt is megvizsgáljuk, hogyan kell jogszerűen bejelenteni a pénzintézetnek az elszenvedett károkat: a helyzetfelméréstől a szükséges dokumentumok benyújtásáig.
Casco biztosítás – ha egy teljes körű kockázatvállalási konstrukciót keresel
Még a rutinosabb gépjármű-tulajdonosokkal való beszélgetések során is gyakran bele lehet futni olyan félreértésekbe, amelyek a kötelező biztosítás (KGFB) és a casco biztosítás részleteit keverik. Bár valóban akadnak köztük hasonlóságok, de lényegüket tekintve két teljesen eltérő biztosítási formáról van szó. Ezért mielőtt sorra vennénk a casco kártérítés részleteit, fontos, hogy a két fogalmat tökéletesen szét tudjuk választani a fejünkben.
Ahogy az köztudott, a magyar jogszabályok értelmében kizárólag kötelező biztosítással rendelkező járművel mehetünk forgalomba. Ezzel szemben a casco egy opcionális lehetőség, de egy olyan átfogó konstrukció, amelynek sok hasznát vehetjük egy balszerencsés helyzetben.
Tudniillik, amíg a KGFB egy baleset során kizárólag a másik fél veszteségeit fedezi (legyen szó anyagi károkról vagy személyi sérülésről), addig a casco a saját problémánkat is orvosolja, akár a saját, akár egy másik ember hibájából történt a szerencsétlenség.
Ezentúl túlmenően fedezetet biztosít:
- hogyha a járművünket, valamint annak részeit ellopják/lelopják (vagy csak megpróbálják, de ebből kárunk adódik);
- elemi károk esetén, tehát az olyan természeti csapások okozta helyzetekben, amikor például árvíz vagy vihar miatt keletkezik kár a járművünkben;
- üvegkárra, beleértve ebbe a szélvédő, az oldalsó ablaküvegek megrongálódását, komplett cseréjét.
Jól látszik összességében, hogy amíg a KGFB kizárólag a harmadik személy kárait téríti meg, addig a casco már a saját helyzetünkre nyújt átfogó megoldást.
Így zajlik a casco kártérítés lépésről lépésre
Ahogyan az a korábbiakból kiderült, a casco sok helyzetben és rengeteg módon tehermenthesíthet minket anyagilag, de szerencsére a kárrendezési folyamat lépései a káresemény jellegétől függően csak minimális mértékben térhetnek el egymástól. Lássuk a részleteket!
Első lépés: a helyzet felmérése és a hatóságok értesítése
Legyen szó lopáskárról, töréskárról, egy casco káresemény beköveztekor az első lépés, hogy időben értesítsük az illetékes hatóságokat. Személyi sérülés esetén természetesen nem kizárólag a rendőrséget, de a mentőket is azonnal ki kell hívni a helyszínre.
Ezzel egyidejűleg, ha van rá mód, célszerű még akkor és ott dokumentálni a fennálló helyzet körülményeit: minél pontosabb helyzetleírást adni, fotókat készíteni, szemtanúkat keresni, hogy a kártérítés a lehető leggördülékenyebben mehessen végbe. Érdemes megjegyezni, hogy a jármű eltulajdonítása esetén csak akkor indul az eljárás, amikor a rendőrségi nyomozás véget ér.
Második lépés: adminisztrációs teendők elvégzése
Amikor már meggyőződtünk róla, hogy az összes lehetséges fotót elkészítettük és az összes potenciális szemtanút megtaláltuk, a következő teendő a balesetben résztvevők adatainak összegyűjtése és a kék-sárga baleseti bejelentő kitöltése. (Utóbbival a KGFB miatt is rendelkezni kell, de ha még sincs nálunk, akkor a Magyar Biztosítók Szövetsége (röviden: MABISZ) oldalán online is kitölthetjük.)
Harmadik lépés: kárbejelentés és kárszemle
Miután minden fontos információt összegyűjtöttünk, kötelességünk, hogy a lehető leghamarabb jelentsük a káreseményt a biztosítónak. Ennél a pontnál fogva vállalatonként és szerződésenként felmerülhetnek eltérések, de általánosságban véve – a kárbejelentő beérkezése és feldolgozása után -, a pénzintézetek kárszemlével folytatják az eljárás menetét.
Ilyenkor biztosítanunk kell a kárszakértő számára, hogy egy közösen megbeszélt helyen és időpontban felmérje a jármű állapotát. A procedúra végén a szakember jegyzőkönyvet készít, amely mellé egy javítási kalkulációt is mellékel.
Negyedik lépés: adatfeldolgozás és ajánlattétel
Végül a szakértői szemle információi alapján, a biztosító nekikezd az adatok feldolgozásának, és az összes megkapott részlet szerint kidolgoz egy kártérítési javaslatot.
Azonban az ügymenet ezen része csak akkor indulhat, hogyha minden fontos dokumentum a társaság rendelkezésére áll, amelyek közé általában beletartozik (z):
- precízen kitöltött kárbejelentő,
- hatósági jegyzőkönyv,
- járművezető jogosítványának másolata,
- jármű forgalmi engedélye és törzskönyvének másolata,
- jármű helyreállításának munkálatairól szóló számla, és annak egyéb melléklete.
Minden a precizitáson múlik – legyél körültekintő!
Amennyire összetett a casco kárrendezési procedúrája, szerencsére annyira kézzelfogható és átlátható. A precíz dokumentációra, illetve a kárszakértővel való együttműködésre azonban érdemes nagy figyelmet fordítani, mert sokszor csupán ennyin múlik, hogy milyen gyorsan és hatékonyan járnak el az ügyünkben.