Sei sola. Egyedül vagy. A magány olyan filozófiai probléma, amely sokakat foglalkoztatott már. Clarissa Bevilacqua hegedűművész számára ez alapvetés: kilenc évesen egyedül állt egy tízezer fős tömeg előtt, és elbűvölte a közönséget ihletett muzikalitásával. Tizenhét évesen, a Concours Musical International de Montréal zsűrije előtt bemutatkozó Bevilacqua volt az egyetlen jelölt, aki az első fordulóban – kíséret nélkül – szólójátékot választott. Tavaly pedig kiadta debütáló albumát, a Dream Catchert, amelyen Augusta Read Thomas szólóhegedűre írt művei szerepelnek.
Egy hegedű és egy hegedűművész egyéni hangját tárja fel ez a három évszázadot felölelő koncert: a Bevilacqua által aprólékosan kiválasztott darabok a hegedűjáték fejlődését mutatják be a különböző zenei korszakokban, a közös téma az egyes zeneszerzők hozzájárulása a szólóhegedű-repertoárhoz.
A Dream Catcher éteri, ködös kábulatban nyitja a koncertet. Amint ez az elbűvölő történet kibontakozik, előfordulhat, hogy ebben az absztrakt ködben akarunk maradni. Pontosan ekkor lép be a második mű, a Wynton Marsalis által komponált Sidestep Reel, amellyel egy kortárs alkotásba lendülünk bele. Ezzel Bevilacqua a folk és a jazz világába kalauzol el.
A modern nyitányokat aztán a bécsi művészzene hagyománya mérsékli: Paul Hindemith és Fritz Kreisler jellegzetes ízei és idiomatikus művei virtuóz érzékkel jelennek meg. Az utolsó kompozíciósorozat a múltat és a jelent állítja egymás mellé: Bach 3. hegedűpartitája egyike a hat szólóhegedűre írt partitájának, és Ysaÿe majdnem pontosan kétszáz évvel később készült művét ihlette.
J.S. Bach volt, aki szólóhegedűre írt hat szonátájának és partitáinak kéziratára írta a Sei Solo szavakat. Széles körben elfogadott nézet, hogy az „egyedül vagy” helyett Sei Solit, vagyis hat szólót akart írni. De talán nem is… Bachot a magány felfedezése is magával ragadhatta.
Clarissa Bevilacqua hegedűjével és hat nagyszerű zeneszerző művével egészíti ki a maga kivételes interpretációját. Non sei così sola. Nem is vagy annyira egyedül.
Műsor:
- A.R. Thomas: Dream Catcher
- Marsalis: Fiddle Dance Suite – 1. Sidestep Reel
- Hindemith: Hegedűszonáta, Op. 31, No. 2
- Kreisler: Recitativo és Scherzo, Op. 6
- J.S. Bach: 3. E-dúr hegedűpartita, BWV 1006
- Ysaÿe: 2. hegedűszonáta, Op. 27
Clarissa Bevilacqua koncertje január 25-én 20 órától tekinthető meg.