Cassie Martin gitáros az ICMA Classeek 2024 díj nyertese. Ennek kapcsán Charlotte Saulneron francia zsűritag készített vele interjút az ICMA honlapjára.
2018 óta Cassie Martin beutazta a világot, számos díjat nyert és több fesztiválon is részt vett. Repertoárja ötvözi a régi, a kortárs és a világzenét. Az Eurostrings művészeként 2020-ban részt vett Gautier Capuçon Un été en France 2022 turnéján, majd képviselte Franciaországot Sergio Assad The Woman and the Guitar projektjében is.
– Repertoárja a Bach-zenétől a hagyományos világzenéig terjed: brazil, osztrák, olasz és francia. Hová szeretnél eljutni a következő projekteddel, legyen az színpadon vagy lemezen?
– Rengeteg tervem van. Természetesen szeretném továbbra is megismertetni a közönséget a gitár hatalmas, kevéssé ismert repertoárjával, a barokktól a kortársakig. Az egyik jelenlegi koncertprogramom címe La guitare à travers les siècles, amelyben egy időutazásra viszem a hallgatót, bemutatva ennek a gyönyörű hangszernek minden arcát. Hamarosan lehetőségem lesz fellépni Kínában, Thaiföldön, Argentínában, Tajvanon, Olaszországban és más országokban, hogy ezt a zenei gazdagságot megosszam a nemzetközi közönséggel.
(…)
– A CNSM de Paris diákjaként Olivier Chassain osztályába jár, aki az idei tanév végén nyugdíjba vonul, természetesen Ön is állást foglalt a gitárórák számának csökkenése ellen, amit az ő távozása jelent. A tantervre gyakorolt hatáson túl, mit gondol, mit mond ez a helyzet a hangszerének helyéről a francia konzervatóriumokban és milyen kilátásokat jelez az Ön generációjának gitárosai számára?
– A gitártanítási órák csökkentése a CNSM de Paris-ban Olivier Chassain nyugdíjba vonulását követően aggasztó, mert ez egy szélesebb körű kihívást mutat a gitár elismertetésével és felértékelésével kapcsolatban a francia zenei felsőoktatási intézményekben. Ez a helyzet rávilágít a generációm gitárosai előtt álló kihívásokra, különösen a láthatóság, az erőforrások és a tanulási lehetőségek tekintetében. Rendkívül fontos, hogy az intézmények felismerjék a gitár fontosságát, és befektessenek a tanításába, hogy a fiatal gitárosok teljes zenei potenciáljukat kiaknázhassák.
– Számos díjat és nemzetközi versenyt nyertél, amelyeket túl hosszú lenne néhány szóban felsorolni. Mit keresel személy szerint gitárosként? Megtaláltad már?
– Mindig próbálok új zenei kifejezésmódokat felfedezni és művészi határokat feszegetni. A nemzetközi versenyek és díjak számomra egy módot jelentenek arra, hogy lemérjem a fejlődésemet, hogy szenvedélyemet szélesebb közönséggel megosszam, és hogy többet lépjek fel élőben; a versenyek első díjai gyakran koncertezési lehetőségeket is jelentenek. Úgy tapasztaltam, hogy ezek az élmények állandó inspirációs forrást jelentenek, és a kemény munkám jutalmai.
– Koncerteken zenekarokkal, de kamarazenei formációkban is fellép gitár-hegedű duókkal. Elmondaná, mit hoz számára ez a sokoldalúság?
– A zenei gyakorlatom sokszínűsége rendkívüli művészi gazdagodást jelent. Ez a sokszínűség lehetővé teszi számomra, hogy a stílusok, kifejezési formák és repertoárok széles skáláját fedezzem fel, ami táplálja a kreativitásomat, és változatos zenei élményt nyújt a közönségnek és nekem is. Különösen a Camille Théveneau-val való gitár-hegedű formációban való játék nyit új perspektívákat a gitár előtt, lehetővé téve, hogy a gitár a megszokott határain túl is kibontakozzon. Különösen a klasszikus zenei fesztiválokon való részvétellel, ezáltal szélesítve befolyását, és újszerű hallgatási élményt nyújtva a gitárral egyébként nem ismerkedő közönségnek.
– Most nyerte el az ICMA Classeek díját. Mesélne a Classeekkel való kapcsolatáról?
– A Classeek egy olyan platform, amelyet már évek óta ismerek, mivel felbecsülhetetlen értékű támogatást nyújt a fiatal klasszikus zenészek számára. Jelentkeztem a programra, és döntősnek választottak ki, mielőtt az ICMA-díjra jelöltek volna. A díj elnyerése jelentős elismerés az erőfeszítéseimért cserébe, és megerősíti a motivációmat, hogy hozzájáruljak a klasszikus zene világához. Ez egy rendkívüli lehetőség, amely új ajtókat nyit meg a klasszikus gitár előtt, és arra ösztönöz, hogy eltökélten folytassam művészi utamat.
Az interjú teljes egészében ide kattintva olvasható angol nyelven.