A magyar és nemzetközi kortárs zenei és összművészeti életet támogató Sonus Alapítvány immár hetedik évada rendezi meg ÚjLélekZene című koncertsorozatát. A 2017-ben elindított sorozat célja a kortárs klasszikus zene és a spiritualitás lehetséges kapcsolódási pontjainak felfedezése. Az első koncertre a Deák téri evangélikus templomban kerül sor május 12-én 18 órai kezdettel egy különleges formációban.
A templomterekben megrendezett koncerteken olyan művek szólalnak meg, amelyek lehetővé teszik az egyéni szinten megélt befelé és felfelé figyelést, miközben közösségi élményt is adnak. Érintés – ez a címe az első koncertnek, amelyre vasárnap kerül sor a Deák téri evangélikus templomban. A hangverseny fellépői a Schlanger Tamás ütőhangszeres művész (marimba), valamint a Sonus Cordis Quartet. A változatos műsoron Dario Castello 17. századi velencei zeneszerző szonátája mellett Olivier Messiaen, Ligeti György, valamint Andy Akiho és Szécsi Lőrinc művei szerepelnek – utóbbi a műsor két fellépője, Schlanger Tamás és Krulik Eszter előadópárosnak készült, a hangversenyen ősbemutatóját hallhatjuk.
A változatos műsor, a különleges hangszerelés, a spirituális tér és az érintés tematika mind elősegíti a régi zene és a kortárs zene közötti hatérok elmosódását, a tematika pedig olyan keretbe foglalja a koncerten elhangzó műveket, amely által máshogy gondolkozhatunk mind a kortárs, mind a 20. századi zenéről.
„Olyan fogalmakat kerestünk a sorozat egyes állomásaihoz, amelyek képesek alakítani a hallgatóság figyelmét, és olyan narratívát kínálnak, amely végigvezet a koncert egyes darabjain” – véli Ajtony Csaba, a sorozat művészeti vezetője. „Bár hajlamosak vagyunk 20. századi műveket is kortárs zeneként kategorizálni, valójában legfeljebb az 1990-es években született alkotásokat sorolhatjuk ide, itt az idő tehát, hogy a 20. század gazdag zenei termését elkezdjük kortárs szemmel, különböző prizmákon keresztül szemlélni. Ez elősegíti azt az egészséges és természetes folyamatot, hogy elsősorban a mai zenei közélet szemszögéből tekintsünk – a 200-300 évvel ezelőtt született alkotások mellett – a 20. század termésére is. Úgy vélem, emiatt jelentős, hogy májusban Dario Castello 17. századi műve, a Debussy hagyományt folytató Messiaen Prelűdök, és a 2024-ben született Szécsi Lőrinc-mű ősbemutatója mind egy koncert keretein belül hangzanak el.”
A Sonus Cordis (Egészséges Szívhang) együttest Krulik Eszter hegedűművész alapította 2019-ben. Az együttes tagjai szívükön viselik a kortárs zene sorsát, rendszeresen mutatnak be új műveket, de nyitottak a különböző korok és stílusok közötti átmenetre is. Rendszeresen játszanak Budapest fontos koncerthelyszínein, 2022-ben pedig elnyerték a Filharmónia Végh Sándor Ösztöndíját. Programjaikon változatos összeállításokban játszanak: a duó formációtól egészen a kamarazenei létszámig ki tudnak bővülni.
Az Érintés programjára Schlanger Tamás ütőhangszeres művész csatlakozik hozzájuk. A hangversenyen marimbán közreműködő művész a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen végzett ütőhangszer szakon, majd az Óbudai Danubia Zenekar és a Magyar Állami Operaház Zenekarának timpanistája lett. A zenekari játék mellett egyre inkább a kamarazene felé fordult és jelenleg is több nemzetközi kortárszenei formációval dolgozik: rendszeres fellépője az Ostravska Banda és a Quasars Ensemble koncertjeinek, emellett közreműködik az Insomnio Ensemble és a MIKAMO Közép-Európai Kamarazenekar hangversenyein. Jelenleg az UMZE Kamaraegyüttes tagja, de rendszeresen csatlakozik az Amadinda Ütőegyütteshez is.
További információ a Sonus Alapítvány honlapján, illetve a koncert Facebook-eseményénél található.