2024 áprilisában indult el a KúlArt Produkció új koncertsorozata, amely egészen egyedi módon, a gesztika kifejezőerejének alkalmazásával mutat be itáliai barokk kantátákat.
A sorozat második koncertjét május 12-én láthatják az érdeklődők Budapesten, a Festetics Palota Tükörtermében, Kalafszky Adriána és a Budapest Bach Consort előadásában.
A barokk kantáta
A cantata elnevezés egy folyton változó műfajt jelöl a zenetörténetben. Fénykora a barokk, amikor az opera után a legnépszerűbb műfaj. A 18. században már több alakváltozata is ismert: éppúgy lehet egy hangszerrel kísért szólóének, mint néhány énekes zenekarral kísért előadása. Az operához hasonlóan recitáló és áriaszerű részekre tagolódik, az operával ellentétben azonban kamarazene: el kell férjen egy kastély társalgójában.
Az újonnan indult koncertsorozat elsősorban a világi kantátákra koncentrál. Az olasz zeneszerzők mellett főként Händel művei lesznek hallhatóak az évadban, akinek zenei magára találása, sajátos drámaiságának kialakulása kétségkívül Itáliához köthető. Szinte valamennyi kantátáját római márkik és bíborosok által rendezett privát estélyekre írta, hiszen a nyilvános operaelőadások akkoriban be voltak tiltva a városban.
A koncertsorozatban a kamaradarabok mellett időnként nagyobb zenekarra írt kantáták is helyet kapnak. Az előadások különlegessége, hogy az érzelmeket és a mondanivalót a barokk gesztika kifejezőerejével teszik még hangsúlyosabbá az előadók. A korhű öltözetet viselő énekesek kifinomult kéz- és testmozgása kibővíti és árnyalja az énekelt szöveget, a mozgásnyelv, a gesztika alkalmazása rendkívül expresszívvé és különösen fenségessé teszi a színpadra kerülő produkciókat.
A koreográfiáról
Az éneket kísérő barokk gesztika a szituáció, a jellem és a szavak kifejezését szolgálta. Az előadók részéről a cselekmény, a karakter és a szöveg mélyreható elemzését követelte meg. A szereplőben kavargó gondolatokat és érzéseket, szavai összes árnyalatát a test- és fejtartás, az arckifejezés, a tekintet, a testmozgás és a kézmozdulatok segítségével próbálták ábrázolni. A tavaszi előadások koreográfiáinak megalkotója e kifinomult és expresszív nyelv egyik elismert szakértője, Sigrid T’Hooft volt, aki a barokk zenés színházi előadások keresett koreográfusa és rendezője.
A sorozat első előadása 2024 áprilisában valósult meg a Gödöllői Királyi Kastélyban, Balogh Eszter és a Budapest Bach Consort közreműködésével. A május 12-i koncert középpontjában Händel Il Delirio Amoroso c. műve, az itáliai barokk egyik legszenvedélyesebb darabja áll, amely Chloris és Thyrsis szerelmi történetét meséli el. Bár Händel kantátáiban többnyire egyetlen hangszer kíséri a szólóéneket, a májusi koncerten zenekar egészíti ki és erősíti fel a megénekelt érzelmeket. A felemelő hangulatról a korhű, díszes öltözetek, a korabeli hangszereken előadott barokk zene és az autentikus mozgássorok összhangja gondoskodik.
MŰSOR:
- Francesco Geminiani: d-moll concerto, Op. 3, No. 4
- G.F.Händel: g-moll concerto oboára és vonósokra, HWV 287
- G.F.Händel: Il Delirio amoroso, HWV99
Előadók és közreműködők:
- Kalafszky Adriána – szoprán
- Budapest Bach Consort
- Szokos Augustin – művészeti vezető
- Sigrid T’Hooft – barokk gesztika
- Zeke Edit – jelmez
- Makláry Mariann – paróka, smink
Jegyvásárlás ide kattintva lehetséges, további információ a koncert Facebook-eseményében érhető el.