Minden korábbinál több: hatvanegy versenyző részvételével vette kezdetét a Zeneakadémián a megmérettetés.
A III. Marton Éva Nemzetközi Énekverseny szeptember 10-i megnyitóján Szabó Stein Imre kommunikációs és versenyfejlesztési tanácsadó elmondta: négy földrész harmincnyolc országából – Perutól Japánon és Dél-Afrikán át Finnországig – 145 fiatal énekes jelentkezett a versenyre. A rendkívül erős mezőnyre való tekintettel a Marton Éva vezette előzsűri döntése alapján a korábbiaknál másfélszer több, 94 jelentkező kapott meghívást az élő fordulókba, s közülük 61 fiatal művész részvételével kezdődhet meg a versengés.
A verseny történetében első alkalommal az egyhetes megmérettetést lezáró gálakoncertnek is a Zeneakadémia ad otthont, s szintén újdonság, hogy a verseny abszolút győztese, azaz a csaknem ötmillió forintos nagydíjat elnyerő énekes neve csak a gála legvégén derül ki.
A verseny névadója megnyitó beszédében mindenekelőtt köszönetet mondott a Zeneakadémiának, amiért kinyította a világ énekesei számára kapuit, majd bemutatta a nemzetközi zsűri jelenlévő tagjait: az első alkalommal csatlakozó Teimuraz Gugushvili tenort, a Tbiliszi Konzervatórium professzorát és Franz Grundheber baritont, a hamburgi és a bécsi operaház örökös tagját, valamint Vittorio Terranovát, a F. Tagliavini operaverseny művészeti vezetőjét, Anatolij Goussevet, a La Scuola Musicale di Milano professzorát és Miguel Lerínt az európai operaélet egyik legbefolyásosabb menedzserét (a grémium munkájában részt vesz továbbá Peter Mario Katona, a londoni Royal Opera casting directora, illetve magyar oldalról a Zeneakadémia Ének Tanszékének vezetője és Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatója).
Marton Éva arra kérte a versenyzőket, hogy ne féljenek a zsűritől, hiszen többségük maga is énekes, így pontosan tudják, milyen nehéz helyt állni a színpadon. A közönségtől azt kérte a művésznő, hogy ha tehetik, az elő- és középdöntőket is látogassák, vagy kövessék az interneten. Fontosnak véli, hogy a publikum megismerje a teljes, az előzsűri által a budapesti bemutatkozásra méltónak talált mezőnyt, s hogy meghallgassa az elődöntőben kötelezően előadandó Liszt-dalokat, amelyek különösen közel állnak szívéhez, és a versenynek sajátosan magyar jellegzetességet kölcsönöznek. Marton Éva végül minden versenyzőt meghívott a gálát követő három napban tartandó mesterkurzusára, amelyre ingyenesen, és az eredménytől függetlenül várja a fiatal énekeset.
A köszöntő beszédet követően Schanda Beáta versenytitkár ismertette a verseny menetét, majd a legfiatalabb versenyző, Inna Fedorii közreműködésével kihúzták a fordulók sorrendjét meghatározó rajtszámot: a 23-as Rolando Guy argentin tenor versenyzőtől indulnak a fordulók.
A verseny honlapján és közösségi oldaláról elérhető élő internetes közvetítésének köszönhetően minden forduló a világ bármely pontjáról követhető – az argentin versenyzőt az időeltolódással dacolva nem kevesen követték hazájából. Emellett a döntőt a Bartók Rádió, a gálát pedig az MTVA M5 csatornája is műsorra tűzi.
Az immár harmadjára, Budapesten összegyűlő ifjú énekesek a Solti Teremben zajló, ingyenesen látogatható elődöntőkben egy-egy operaáriával és Liszt-dallal mutatkozhatnak be. Szeptember 13-án délután és este bonyolítják le a szintén nyilvános középdöntőt, ahol a zsűri első rostáján túljutó legjobb énekesek csillantják meg képességeiket két-két operarészlet előadásával.
A III. Marton Éva Nemzetközi Énekverseny szeptember 15-i döntőjében újra két-két áriát, de immár zenekari kísérettel adnak elő a legkiválóbbak a Nagyteremben.
S bár az est végére megszületik a közönség és a zsűri döntése, csak a megmérettetés szeptember 16-i, esti gálakoncertjének legutolsó perceiben tudhatjuk meg, hogy ki nyeri el idén a 15 ezer eurós Nagydíjat, azaz ki lesz a verseny győztese.
A több, mint ötvenezer euró értékben kiosztandó elismeréseknél is fontosabb talán, hogy a versenyen nyújtott teljesítmény jó esetben emelkedő pályára állíthatja a győztesek karrierjét. A Nagydíjat elnyerő eddigi két énekes, Vörös Szilvia és a fehérorosz Alexander Roslavets pályafutása gyorsan ívelt felfelé a versenygyőzelem után. A fehérorosz basszista jövő februárban a New York-i Metropolitan Operában debütál. A magyar mezzoszoprán nemcsak a budapesti Opera előadásainak lett gyakori szereplője, de Plácido Domingo és Anna Nyetrebko oldalán is énekelt, s mára a bécsi Staatsoper magánénekesi szerződésével büszkélkedhet.
A Zeneakadémia, ahonnan annyi nagy művészi pályafutás indult, alighanem ezúttal is jelentős helyszínné válik majd néhány operaénekes karriertörténetében.