Kimagasló tehetség, alig múlt 30 éves és világhírű – e jelzőket hallva bizonyára sokaknak nem egyből Nicola Benedetti hegedűművész jut az eszébe, holott a virtuóz hölgy generációjának egyik legkeresettebb hegedűs szólistája, nyolc saját albummal és rengeteg elismeréssel a tarsolyában. A fiatal tehetség a Budapesti Nyári Fesztivál sztárfellépőjeként a San Franciscó-i Szimfonikus Ifjúsági Zenekar kíséretében ad koncertet a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon július 4-én.
A brit művészt a világ már imádja, mi csak ezután fogjuk. Pedig a vele készült interjúból az is kiderül, hogy járt már Magyarországon, dolgozott Fischer Ivánnal és ismeri a magyar zenei képzést is.
– Bemutatná nekünk pár szóban a hangszerét?
– Egy gyönyörű Gabriel Stradivarius (1717) hegedűn játszom, amit egy híres műgyűjtő, Jonathan Moulds bocsátott a rendelkezésemre. 4 éves korom óta hegedülök, amit annak köszönhetek, hogy a nővérem, aki 4 évvel idősebb nálam, szintén hegedülni akart gyerekkorunkban, én pedig abban az időben mindenben utánoztam őt, így természetesen el is kezdtem a hangszeren tanulni. Így kerültem kapcsolatba a zenével.
– Járt már korábban Magyarországon, vagy most üdvözölhetjük először Budapesten?
– Már voltam itt és talán furcsán hangzik, de akkor csak próbálni jöttem, nem volt fellépésem. Izgatottan várom, hogy most milyen lesz a visszatérés, ráadásul a margitszigeti koncertünkre a zeneirodalom egyik legnépszerűbb és legnehezebb darabjával, Csajkovszkij D-dúr hegedűversenyével érkezünk. A műsorban felcsendülnek még Detlev Glanert kortárs német operaszerző Első amerikai prelűdjének dallamai, valamint Mahler I. szimfóniája is.
– Dolgozott már magyar zenészekkel?
– Volt szerencsém Fischer Ivánnal játszani, akivel a nyár végén ismét együtt zenélünk majd – Max Bruck hegedűversenyével lépünk fel a Hollywood Bowlban, majd az év második felében Jean Sibelius hegedűversenyével koncertezünk. Fischer Iván és a Budapesti Fesztiválzenekar azt a zenei látásmódot képviseli, aminek nagy tisztelője vagyok, és egyben én magam is azt kívánom képviselni. Izgatottan várom az újabb közös munkát.
– Rengeteg energiát fordít a zeneoktatásra, és arra, hogy a fiatalokkal megszerettesse a komolyzenét. Hallot már a magyar zeneoktatás módszereiről?
– Összességében nagyon inspirál a zene szerepe a nevelésben, és szívügyem az oktatás, éppen ezért eddigi munkám során tanulmányoztam többek között épp a magyar módszereket is. Szerencsés vagyok, mert rengeteg helyen jártam, és lehetőségem volt különböző zeneoktatási metódusokat megismerni. Ennek köszönhetően számos hatékony megközelítést beépítettem a saját munkámba, és nem titok, a magyar rendszerből is sokat átvettem. Igyekszem a legjobb utat mutatni a tanítványaimnak.
Nicola Benedetti Youtube-csatornáján diákoknak és tanároknak szóló, élvezetes oktatási anyagokat oszt meg, melyek az alapokra és a bonyolultabb technikai kérdések is kiterjednek.
– Hogy látja a komolyzenei oktatás helyzetét a nem zenére vagy művészetekre specializálódott iskolákban az Egyesült Királyságban és a világ más pontjain?
– Általában rengeteg olyan élményben volt részem, amely bebizonyította, hogy a zene igenis része kell, hogy legyen a holisztikus szemléletű oktatásnak: az éneklés, a ritmusok vagy a többszólamúság fejleszti az agyat és egyben a személyiséget.
Az Egyesült Királyságban, úgy érzem, sajnos eléggé elhanyagolt a zeneoktatás az általános iskolai képzés kereiben, valahogy nem találják a helyét, és azt sem nagyon értik, hogy mit kellene vele kezdeni, egyáltalán, hogyan kellene tanítani a zenét. Persze nem azt mondom, hogy minden gyereket kötelezni kell arra, hogy játsszon valamilyen hangszeren, azt sem várhatjuk el tőlük, hogy feltétlenül szeressék a klasszikus zenét.
Abban viszont fontos hatni a fiatalokra, hogy legyen valamilyen kapcsolatuk a zenével,
hiszen annak megismerési folyamatai nagyban hatnak az intelligenciára és a kreativitásra is, ami bizony jól jön az élet más területein is, ezen felül megannyi más készség is fejleszthető vele: növeli az önbizalmat, javítja a kommunikációs képességet, és általa a csapatmunkát is lehet gyakorolni.
Hiszek abban, hogy minden gyereknek joga van megismerni a zene csodálatos világát, hiszen fantasztikus hatással van rájuk.
– Hogyan tudja arra inspirálni a fiatalokat, hogy komoly zenét hallgassanak? Van ebben valami a titok?
– Minden fiatal kíváncsi, egyszerűen ezt kell kihasználni. A múlt évben több mint 2000 diákkal dolgoztam együtt a teljesen kezdőktől a haladókig, és kivétel nélkül, mindegyikük elkötelezett és nyitott volt. Ha valamit jól tanítanak a gyerekeknek, arra biztosan odafigyelnek, és észrevétlenül megindul a hatékony közös munka.
– Az a hír járja, hogy rengeteget gyakorol. Jut ideje emellett a kikapcsolódásra is?
– A gyakorolás mennyisége változó, attól is függ, hogy éppen milyen darabot kell megtanulnom. Van, hogy egész nap le sem teszem a kezemből a hegedűt, de előfordul, hogy elég pár óra gyakorlás is. Amikor fellépésem van, aznap két óránál többet ritkán gyakorolok, és abban már a próba is benne van. Maximálisan kikapcsol, amikor otthon vagyok, ilyenkor szívesen főzök, vagy a szabadidőmben rég nem látott barátokkal találkozom.
– A budapesti koncertje után lesz ideje egy kis városnézésre?
– Imádom felfedezni azokat a helyeket, ahol fellépek, éppen ezért, amikor csak lehet, körbenézek. Nagyon bízom benne, hogy a koncert után lesz időm egy kis csavargásra.