„Nem pataknak, tengernek kellene hívni!” – fogalmazott Beethoven Bach művészete kapcsán. A Beethoven Budán fesztivál harmadik napján (május 5.) Kokas Dóra, Kelemen Barnabás és Maxim Rysanov adnak ízelítőt a két zeneszerző műveiből.
A koncert első felében Bach Goldbeg-variációit hallhatjuk, amit alighanem a zenetörténet legfurcsább megrendelésének köszönhetünk. Bach egyik tanítványa, Johann Gottlieb Goldberg a kor egyik legkiválóbb billentyűse volt, aki a dúsgazdag Keyserlingk gróf, Oroszország szász nagykövete szolgálatában állt. A gróf súlyos inszomniában szenvedett, és megemlítette Bach előtt, hogy mennyire örülne egy olyan műnek, amely segítené az éjszakák átvészelésében – Bach megírta a Goldberg-variációkat, a gróf pedig olyan hálás volt neki, hogy 100 Lajos-arannyal jutalmazta érte, ami akkor kisebb vagyonnak számított. A remekművet a jelenleg Londonban élő orosz hegedűművész-karmester, Dmitrij Szitkoveckij írta át vonóstrióra.
Az est második felében pedig igazi ritkaságok kerülnek elő Beethoventől. A G-dúr vonóstrió a három op. 9-es trió közül az első és talán a legsikerültebb; a 28 éves zeneszerző joggal tartotta trióit az addigi legkomolyabb műveinek. A négytételes triók közvetlen előképei az első vonósnégyeseknek – és ezt követően Beethoven már soha nem komponált ilyen hangszer-összeállításra. Az opusz-szám nélküli művek közé tartozó, kéttételes Esz-dúr „Pápaszem” duó brácsára és csellóra pedig csak elvétve hallható a koncerttermekben.