A Papageno és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának legközelebbi adása október 24-én lesz hallható a 92.1-en, benne interjú Barcs Krisztával, Götz Eszterrel, Hontvári Gáborral és Pass Andreával.
„Vannak, akik nem tudnak tovább élni addig, amíg válaszokat nem kapnak az őket érő tragédiára. E könyv írója ilyen ember, ezért elmegy a végsőkig: poklokat jár, és a mindenség falait rázza a „miért?!” süvítő kérdésével. A válaszok végül az álmok világából érkeznek meg, abból a szférából, amelynek magam is lelkes csodálója vagyok már régen. És micsoda álmok ezek! Ilyen álmokat az álmodik, aki csak félig jött át erre a világra, mert ismer egy univerzálisabbat, és ezért nem tudja a fizikai lét olyannyira áthúzni ide a „nagyon-anyag’ világába. Olyan ember, aki tudja, hogy nem emberi léptékű, sok milliárd éves őserők szövik napjaink eseményeit” – olvasható Barcs Kriszta Az álomszövő című könyvének előszavában Tar Ildikótól. Az álomszövő szerzője pszichológus, aki régóta az emberi lélek mélységeit kutatja egyéni és csoportterápiában, ugyanakkor saját veszteségeit is fel akarja dolgozni, meg akarja érteni. Ezért kezdett el írni, hiszen a gyógyító írás mindig is hatékony módja volt az önmagunkra tekintésnek. Ugyanakkor regényről van szó, amelynek cselekményszála, a főszereplő egy napja és egy álmokkal teli éjjele viszi az olvasót a mély tudattalan csodálatos birodalmába.
Barcs Krisztával arról is beszélgetünk, mi volt az a benyomás, az a történés, amely a könyv megszületéséhez vezetett?
A Szófa egy izgalmas új kezdeményezés, amely a mobil kommunikáció segítségével próbálja eljuttatni a közönséghez a kortárs magyar irodalmat. Egy olyan webes felületről van szó, amelyen keresztül az előfizetők okostelefonon is tudják olvasni kedvenc irodalmi lapjaikat. A Szófa hazai irodalmi folyóiratoknak (az induláskor egyelőre 4 folyóiratnak) a friss számát hozza mobil- és internetközelbe. Emellett saját tartalmat is kínál: Szófa+ címen egy önálló rovatot kezdő írók műveiből, illetve egy ajánlót a négy folyóirat írásaiból. A frissítés heti egy alkalommal történik, és minden héten egy-egy folyóirat új száma érhető el. A már kikerült lapszámok a későbbiekben is elérhetők maradnak az előfizetők számára. Az olvasók visszajelzési lehetőségeket is kapnak, könyvkritika esetén például lesz link a bemutatott könyv azonnali megvásárlására; véleményeket és a szerzőnek szóló kérdéseket lehet megfogalmazni, ezekre a szerző vagy a szerkesztő válaszolhat, ha van kedve. A Szófa szeretné bevonni az irodalomtanárok, egyetemi oktatók, érettségire felkészítők közösségét is, akik számára ez gazdaságos és azonnali hozzáférést jelent a munkájukhoz szükséges tartalomhoz. A célközönség része a külföldön élő, egyre nagyobb számú magyar értelmiség is, amelynek folyamatos kapcsolatot kínál a kortárs hazai irodalommal, megerősítve a magyar kultúrához való viszonyát. A kezdeményezés újdonsága az, hogy teljesen függetlenné teszi az irodalmat, semmilyen állami forrást nem használ.
Götz Esztert, a Szófa egyik alapítóját arról is kérdezzük, mire utal az elnevezés; miért gondolják, hogy a valóban a mobilkommunikációban létező fiatalok érdeklődését felkelthetik az olvasás iránt; hogyan, milyen fórumokon, csatornákon lehet őket megszólítani; és miért éppen a kortárs irodalom van a fókuszban?
A Frankfurtban zajlott Sir Georg Solti Nemzetközi Karmesterverseny döntőjében Hontvári Gábor fiatal magyar karmester megosztva kapott második díjat. A világ legrangosabb versenyei közt számon tartott megmérettetésre közel félezer dirigens nevezett a világ minden tájáról. Hontvári Gábor a würzburgi Mainfranken Theater első karmestere és helyettes zeneigazgatója a 2019/2020-as évadtól, emellett jelenleg is a weimari Franz Liszt Hochschule für Musik világszinten elismert karmester szakának hallgatója posztgraduális képzésen, Nicolás Pasquet és Ekhart Wycik irányítása alatt. Bachelor diplomáját zenekar- és kórusvezetőként a Budapesti Liszt Ferenc Zeneakadémián szerezte 2015-ben Ligeti András, Medveczky Ádám, Párkai István, Jobbágy Valér tanítványaként.
Hontvári Gábortól azt is kérdezzük, lelkileg, mentálisan és persze fizikailag mekkora erőpróba egy ilyen verseny, hogyan kell elképzelni a felkészülést és magát a versenyt koncentráció szempontjából; a szakmai tudáson és tapasztalaton túl mi határozza még meg a sikert; hogyan teremthető meg a zenekarral való kapcsolat a pandémiás időszakban; az első helyezett új-zélandi Tianyi Lu, illetve a megosztott második helyezett Johannes Zahn technikáját, gondolatiságát meg tudta-e nézni, figyelni? Mi az, ami a karmestereket leginkább megkülönbözteti?
Az Orlai Produkciós Iroda következő, október 26-i premierje a Nyakunkon a revizor, s ha az előadást nézve azt érzik, a valóságra kísértetiesen hasonlító eseményeket látnak, az egyáltalán nem a véletlen műve. Az előadás a kulisszák mögé viszi a közönséget, fellebbenti a titkokról a fátylat és leleplezi a színházi alkotókat. A Nyakunkon a revizor alkotói kíméletlen öniróniával állnak a görbe tükör elé, a nézők pedig két órán keresztül nevethetnek a színházcsinálók csetlésein és botlásain. Pass Andrea kifejezetten a társulatra írt szatirikus vígjátékában minden karakter egy kissé elrajzolt, mégis pontosan ismerős. A darab megvizsgálja azt a különös mechanizmust, ami egy közösséget jellemez, amikor váratlanul kívülről érkező nyomás alá kerül, középpontba helyezi a konfliktusokat, a kompromisszumokat és a különalkukat. A történet fordulatai meglepőek és váratlanok, éppen úgy, mint az a világ, amelyben élünk. És miközben azt nézhetjük, mi folyik a színpadon, a nézőtéren ülve önfeledten nevethetünk a szellemes komédián – és magunkon. A Nyakunkon a revizor írója és rendezője Pass Andrea, alkotótársai Garai Judit dramaturg, Bobor Ágnes díszlet- és Tihanyi Ildikó jelmeztervező.
Pass Andreával arról is beszélgetünk, hogyan, mikor született meg a darab ötlete, milyen élmények, benyomások alakították az írást; a szereplőgárdával való kapcsolata mennyiben befolyásolta, dolgoztak-e már korábban együtt; a történet szereplői és a mindennapi életünkben megjelenő szereplők között hogyan jeleníthető meg párhuzam?
A sok zenei csemegével szolgáló műsor szombat reggel 10-től 12-ig hallható a Klasszik Rádió 92.1-en, ismétlésére 2020. október 25-én, vasárnap este hét órától kerül sor. Az interjúk megtalálhatók a Papageno Klasszik blogban is.
A rádió a műsorváltoztatás jogát fenntartja.