A szeptember 7-én kezdődő BALKAN:MOST, a balkáni zene kortárs körképe, a Veszprém-Balaton 2023 Európa Kulturális Fővárosa legfontosabb világzenei programja. A térség zenéjét övező sztereotípiákat cáfoljuk, amiket fellépők és szervezők választottak:
A hagyomány homogén
A balkán zenei nyelve igazi olvasztótégely, annyira befogadó, mint az azt alakító cigányzenészek. A BALKAN:MOST programigazgatója, Weyer Balázs ezt egy lăutărească feldolgozással illusztrálja, a Corina Sîrghi și Taraful Jean Americanu előadásában. A kávéházi cigányzenéhez közel álló, melankolikusan robbanékony zenét csütörtökön hallhatjátok élőben.
Zarina Prvasevda, a hegyekben éneklő makedón énekes egy saját dallal cáfolja a homogenitást: “Ebben a dalban makedón, de orosz, francia hatások is felfedezhetők, magam sem tudom, honnan származik. Csak azt, hogy nagymamám énekelte, és én is éneklem 50 évvel később.”
A népzene analóg
A BALKAN:MOST több, a hagyományt elektronikus elemekkel ötvöző produkciót is felvonultat, ezek közül a bolgár E.U.E.R.P.I. és a szerb Lenhart Tapes kísérleti irányba hajlik. Balkáni lazasággal keverik a zenei nyelveket, felszabadítva a tradícióhoz való viszonyulást. Lenhart Tapes földalatti techno bulikba ülteti az élő, vagy hangmintán rögzített népdalokat, ahogy ezen a videón:
“Lenhart zenéje többek között attól ennyire élő és eredeti, hogy tudja, hogyan kell teret adni az emberi hangnak, az énekesnek. Tisztelettel és csodálattal viszonyul az énekeshez, mint alkotóhoz, és a dalhoz, mint a hagyomány letéteményeséhez.”- nyilatkozott róla a felvételen hallható Svetlana Spajić. Weyer Balázs is ajánlja Lenhart koncertjét szombat éjjel a FOTONban – mindenkinek, aki lecsúszott a Manu Chao jegyekről.
Balkáni zene egyenlő rezesek
A BALKAN:MOST uralkodó hangszere az énekhang, persze rezeseket is találunk elvétve, és ha ez a zsánerünk, Daniele Sepe és a Dubioza Kolektiv mindenért kárpótol. A fesztivál egyik titkos küldetése a vokális hagyományok előtérbe hozása, megőrizve sokszínűségüket. A Dunjaluk lecsupaszított és a Divanhana díszes sevdah-ja, a Pjev a cappella és az Alice in Wonderband test-zenéje is ebből táplálkozik. Weyer Balázs Besart Zhuja zengő baritonját hozza fel példaként, mellyel egy albán menyasszonyi ének születik újjá:
A Balkán egy bulivonat
Ezt a sztereotípiát csak részben akarja a BALKAN:MOST megdönteni, az Oratnitza és a Gipsy Groove kimondottan bulis zenében utazik, csütörtökön táncház, pénteken Dj Sabs szettje, szombaton pedig a Lenhart Tapes savas actje zárja az estét. De ahogy Jovana Lukić, a Pjev énekese rámutat, a balkáni hagyomány sokkal gazdagabb a bulikomform balkan beatnél. Ezzel a felvétellel mutatja meg a tonalitásában és ritmusában is atipikus, csak a dinári térségben honos dallamkincs egy darabját:
A szabadon lélegző dallam egy másik példáját hozza Réti Benedek, harmonika kísérettel, a kafanák hangulatát idézve:
„Ez a dal a török devsirmének állít emléket, azaz a fiatal fiúk „összegyűjtésének” és janicsárnak való elhurcolásának, amelyért a ‘szejmenek’ voltak felelősek az oszmán birodalom területén, így a régi Boszniában is. Az ilyen lassan áradó dalok csak utat és nyugvópontokat jelölnek és mindenkinek a maga belső világa dönti el, hogy hol mennyi ideig pihen és mikor halad tovább. “
A lista a végetlenségig folytatható, de Veszprém utcáit holnaptól elönti a balkáni zene organikus sokoldalúsága. A BALKAN:MOST részletes programja a fesztivál weboldalán és a helyszínen kihelyezett programfüzetekből is böngészhető, és ér az is, ha terv nélkül átadjuk magunkat a zene sodrásnak.