• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • ISON blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • NFZ 100
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
10. Színházi Olimpia Bartók Tavasz Színház Zene Címlap

Az idő tragédiája – Madách klasszikusa ihlette Gyöngyösi Levente új darabját

Szerző: Tuska Borbála2023. március 22.
Facebook Twitter E-mail
Gyöngyösi Levente
Gyöngyösi Levente - fotó: Raffay Zsófi

Április 12-én, a Müpában lesz először látható a Tragœdia Temporis I. című, félig szcenírozott opera, Gyöngyösi Levente zeneszerző, Visky András dramaturg és Kiss Judit Ágnes szövegkönyvíró közös munkája. A darab Madách Imre Az ember tragédiája című drámai költeményén alapul, és egy négyrészesre tervezett kompozíció első felvonásaként mutatják be a Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek keretében. A Tragœdia Temporis alkotói egyidejűleg merítenek és hagynak el bizonyos elemeket Madách művéből, miközben olyan újításokat is alkalmaznak, mint amilyen például az opera főszereplője, a Gyermek.

A darab megírásának ötlete 2018-ra nyúlik vissza, amikor Gyöngyösi Levente zeneszerző – aki nemrég Érdemes Művész címet kapott – témát keresett egy, a Magyar Művészeti Akadémia által kiírt ösztöndíjprogramhoz. A Budafoki Dohnányi Zenekar igazgatójának, Ortutay Rékának jutott eszébe a Madách-dráma, és bár Gyöngyösi eleinte túl nagy vállalásnak tartotta, később mégis elkezdett komolyan foglalkozni a Tragédiával. „Elsősorban a nagyszabású volta miatt tetszett meg a téma, másodsorban A Mester és Margarita című operám után ez egy logikus folytatásnak tűnt. Nagyon szeretem azt a kettősséget, amikor egy realista történethez misztikus elemek társulnak” – árulja el a zeneszerző.

Ez a kettősség az egész darabra jellemző, hiszen öt szereplője közül hárman, az Úr, a Gyermek és Lucifer természetfeletti lények, ugyanakkor emberi érzelmekkel és tulajdonságokkal is bírnak. (Az Úr például a történet egy pontján teljesen elkeseredik, mert úgy érzi, hogy tökéletlent alkotott.)

A Tragœdia Temporis legnagyobb újítása Madách művéhez képest az új szereplő, a Gyermek beemelése, amelyre van utalás a Bibliában.

„A Példabeszédek könyve szerint az Örökkévaló a gyermekként játszó bölcsességgel, ezzel a megszemélyesített különös jelenléttel együtt teremtette a világot – magyarázza Visky András. – A teremtés szelíd tett, olyan játék, amiben a gyermek otthon van, tevőlegesen részt vesz és teletűzdeli nevetéseinek szikráival.”

Ide kapcsolódik:
Aki megírta Az ember tragédiáját - 200 éve született Madách Imre

A Gyermek az alkotói szándék szerint egyrészt a néző tekintete, másrészt egy messiási előkép is. Ő és az Úr együtt hozzák létre a világot, amely az első felvonás Prológusában megy végbe. „Zeneileg ezt úgy kell elképzelni, hogy eleinte nincsenek konkrét hangmagasságok, hanem csak artikulálatlan zajok, amelyek szintetizátorokon szólalnak meg. Ezek fokozatosan átalakulnak zenei hangokká, amellyel párhuzamosan az Úr beszélni tanítja a Gyermeket. Amikor ketten együtt kimondják az első fontos szót, hogy »fény«, megszületik a zene is” – avat be az opera elejébe Gyöngyösi Levente.

A mű címe, amelynek jelentése ’az idő tragédiája’, hosszas tanakodás után született meg. „A munka során egyre távolabb jutottunk Az ember tragédiája kompozíciójától, és olyan mélyen belekerültek a műbe a saját, nagyon is személyes értelmezéseink, hogy a madáchi művet idéző, de mégis elkülönböző címet kellett találnunk. A mi értelmezésünk szerint a Tragédia megváltás-poéma, megváltás-dráma, legalábbis a megváltás hiányának és szükségességének a drámai költeménye” – mondja Visky András. Gyöngyösi Levente hozzáteszi,

noha a cím oratóriumra utal, a darab – erős színpadi mivolta miatt – inkább az opera műfaja felé mozdul el.

Szerkezetileg is vannak eltérések Madách drámájához képest, hiszen míg abban tizenöt szín szerepel, a Tragœdia Temporis négy felvonásában nyolc jelenik majd meg, köztük az ún. magyar szín is. Ennek Petőfi Sándor, a szabadság-szerelem mítoszának megtestesítője lesz a főszereplője, amely Visky András szerint „az egyik legtisztább és legszerethetőbb öröksége” a magyar kultúrának. „Petőfi a Tragoedia Temporisban azt a szabadságot vetíti elénk, amely megőriz, ha megőrizzük. És ez nem pusztán társadalmi vagy politikai értelemben vett szabadság, noha az is persze, hanem a Gyermek által képviselt megváltás-esemény, hiszen csak szabad emberek tudnak szabad társadalmat építeni” – véli a dramaturg.

A nagyszabású vállalkozás első részében a hazai operajátszás színe-java, Zemlényi Eszter (Gyermek), Cser Krisztián (Úr), Sándor Csaba (Lucifer), Balga Gabriella (Éva) és Megyesi Zoltán (Ádám) kelti életre a szereplőket. Az énekes szólisták mellett a Hollerung Gábor által vezetett Budafoki Dohnányi Zenekart, a Nyíregyházi Cantemus Kórust (karigazgató: Szabó Soma), illetve a Pro Musica Leánykart (karigazgató: Szabó Dénes) köszönthetjük a színpadon. A darab egyben a Müpa 2020-as zeneműpályázatának egyik nyertes munkája, amelynek jogán a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben, a Bartók Tavasz és a 10. Színházi Olimpia keretében csendülhet fel első alkalommal.

gyöngyösi levente madách imre az ember tragédiája visky andrás bartók tavasz 2023
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésKözös éneklésre hív a Bach Mindenkinek Fesztivál
Következő bejegyzés Minden művészt „meg kell tanulni” – Kulisszatitkok az OPERA fodrásztárából

Ajánlott Bejegyzések

Marin Alsop
Intermezzo

Marin Alsop lesz a Nemzeti Lengyel Rádió Szimfonikus Zenekarának vezető karmestere

2023. június 5.2 perc olvasás
10. Színházi Olimpia

Performing Poland – Lengyel előadások a MITEM programjában

2023. június 5.4 perc olvasás
Bartók Világverseny - fotó: Ancsin Gábor
Bartók Világverseny

Csaknem száz hegedűs jelentkezett az idei Bartók Világversenyre

2023. június 5.3 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Promóció

Ismét jön a néptánc ünnepe, a 28. Duna Karnevál

Kosztolányi telefonál MTI Promóció

Kosztolányi műveiből készült összművészeti előadás

Pelsőczy Réka - fotó: Borovi Dániel Budaörsi Latinovits Színház

Utoljára látható Pelsőczy Réka Vadászat című rendezése Budaörsön 

Promóció

Második alkalommal rendezik meg a zsámbéki OPERA-FEST-et

Viktoria Podolskaya - forrás: Hungarian Ballet Grand Prix Tánc

Viktoria Podolskaya: „Akit elbűvöl a balett világa, hatalmas áldozatokra képes”

Apropó, Hamlet! - fotó: Christophe Raynaud de Lage Városmajori Szabadtéri Színpad

Francia előadások érkeznek a Városmajorba

Batta András - fotó: Mohai Balázs / Magyar Zene Háza Magyar Zene Háza

Batta András: „Felemelő érzés ezt a dalciklust végigkövetni”

Lovagias ügy -forrás: Déryné Társulat Színház

Bakos-Kiss Gábor: „Attól progresszív az előadás, hogy olyan, amilyennek a szerző megírta”

Magyar Nemzeti Táncegyüttes: Szabadság, szerelem! - fotó: Éder Vera Promóció

Petőfiről tánccal – A Magyar Nemzeti Táncegyüttes előadása a Margitsziget színpadán

Kelemen Fanni - forrás: Budapesti Operettszínház Színház

Kelemen Fanni: „Boldog vagyok, hogy ennyi lehetőséget látnak bennem”

Promóció

Színes előadásokkal érkezik az ősz a Pesti Vigadóba

Déryné Fesztivál - Fotó: Fejes Bence Promóció

Több mint 70 ingyenes program a Déryné Fesztiválon

Kovács Dénes - fotó: Kummer János / Opera VEB 2023

Kovács Dénes: „A gyerekek az Operaház színpadán azonnal beleszeretnek a táncba”

Mindaz, ami történt és történhetne - forrás: Thanasis Deligiannis 10. Színházi Olimpia

Tibeti opera, politikai bohózat, kortárs történelem: zene a MITEM júniusi programjában

Hungária Promóció

Jövő nyáron újra összeáll egy koncertre a Hungária a Puskás Arénában

VEB 2023
Szalontai Ábel - fotó: Máté Gábor VEB 2023

Szalontai Ábel: „A jelenlétben való elmélyülés volt fontos”

Batta András, Markovits Alíz és Devich Márton Papageno Klasszik

Batta András, Devich Márton és Markovits Alíz a Papageno Klasszikban

Dalvölgy VEB 2023

62 kórus 1300 énekessel lép fel egy időben a veszprémi Dalvölgyben

Múzeumok Éjszakája, 2022 - forrás: Múzeumok Éjszakája VEB 2023

Idén is több ezer programmal vár a Múzeumok Éjszakája

Viktoria Podolskaya - forrás: Hungarian Ballet Grand Prix Tánc

Viktoria Podolskaya: „Akit elbűvöl a balett világa, hatalmas áldozatokra képes”

Az ActiCity megnyitója - forrás: VEB2023 VEB 2023

Megnyílt az ActiCity Tánc- és Mozgásművészeti Központ Veszprémben

Operaház

Steiner-Isky Annamária: „Új nemzetközi balettverseny van születőben”

Kovács Dénes - fotó: Kummer János / Opera VEB 2023

Kovács Dénes: „A gyerekek az Operaház színpadán azonnal beleszeretnek a táncba”

forrás: World Youth Choir Zene

Újra Magyarországon koncertezik a World Youth Choir

Mészáros Márta és Reviczky Gábor Intermezzo

Mészáros Márta és Reviczky Gábor is életműdíjat kap

Az Ensemble Organum VEB 2023

Liturgikus kórusművek csendülnek fel pünkösdkor a bakonybéli monostorban

A Ruttner-ház - forrás: VEB2023 VEB 2023

Megújult Veszprém ikonikus épülete, a Ruttner-ház

Völgy különszám Művészetek Völgye

Lapozzon bele a Papageno Művészetek Völgye különszámába!

Papageno Klasszik

Debrecentől Veszprémig mutatjuk a programokat a Papageno Klasszikban

Vándorfi László VEB 2023

„Tánc határok nélkül, világszínvonalon” – Interjú Vándorfi Lászlóval

Hírlevél

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.