Kuriózumokkal veszi át április 27-én a táncstafétát a Nemzeti Táncszínház: Kuba, Olaszország és Finnország vezető együtteseinek izgalmas produkcióival, magyar társulatok bemutatóival várja a közönséget a 24. Budapest Táncfesztivál. A programban szereplő előadásokról az intézmény igazgatóját, Ertl Pétert kérdeztük.
– Hogyan sikerül évről évre fenntartani a Budapest Táncfesztivál magas színvonalát és műfaji sokszínűségét?
– A Budapest Táncfesztivált mindig hosszas tervezés előzi meg, több évre előre gondolkodunk azon, hogy melyik külföldi társulatokat szeretnénk meghívni a Nemzeti Táncszínházba. Megpróbálunk a lehető legtöbb nemzetközi fesztiválon és vásáron részt venni, ahol megismerhetjük a nemzetközi szcéna újdonságait is, de természetesen a magyar alkotókat is folyamatosan figyelemmel kísérjük. Én szinte minden hazai táncegyüttes premierjét megnézem, így amikor a fesztivál programját állítjuk össze, már csak a bőség zavarával kell megküzdenünk. Igazán nagy öröm azt látni, hogy milyen pezsgő táncélet van Magyarországon.
– Milyen szempontok mentén állt össze az idei fesztiválprogram?
– A legfontosabb elv mindig az, hogy minden nézőnk megtalálja a kedvére való előadást a fesztiválon, ezért a sokszínűség a fő szempont. Mivel a Budapest Táncfesztivál alapvetően egy kortárs táncfesztivál, így ezen a vonalon mozgunk idén is, de lesz erős klasszikus baletten alapuló kortárs darabunk, barokk zeneszerzők műveire készült, élő zenekarral és egy énekesnővel kísért táncjátékunk, izgalmas balett-thrillerünk és progresszív, társadalmi ügyeket feltáró extravagáns előadásunk is.
– Kik az idei sztárvendégek?
– Az idei sztárvendégeink Kuba, Olaszország és Finnország vezető táncegyüttesei és a legizgalmasabb produkciói lesznek. Április 27-én a fiatal, feltörekvő Nuovo Balletto di Toscana előadásával indul a 24. Budapest Táncfesztivál. A firenzei táncegyüttes Michele Di Stefano – az olasz táncművészet éllovasa – koreográfiájával, a Bayadére, the kingdom of shadows-zal érkezik Budapestre, amit két estén át láthat majd a magyar közönség. A gazdag fesztiválprogramunk kuriózuma a kubai utcagyerekből generációja egyik legkiemelkedőbb művészévé avanzsált táncos, Carlos Acosta által alapított Acosta Danza lesz. A tehetséges kubai táncosokból álló társulat először jár Magyarországon, és igazi karibi életérzést varázsolnak a Táncszínház színpadára, Cuban Eclectico című darabjukban. A nemzetközi fellépők sorát a finn táncvirtuóz, Susanna Leinonen koreográfiája zárja majd, melyben a táncosok, Nasty című bátor és megrázó előadásukban, a nőkkel és a női testtel szembeni könyörtelen elvárásokra mutatnak rá.
– A hazai együttesek milyen premierekkel, budapesti bemutatókkal készülnek?
– A fesztivál egyik különlegessége, hogy a hazai táncegyüttesek egytől egyig premierekkel érkeznek. Izgalmas bemutatóra készül április 30-án a Badora Társulat, akik a Bánk bán nyomán készült táncdrámával érkeznek a fesztiválra. Barta Dóra koreográfiájában azonban, a megszokott nézőpont helyett egy női sorstragédia körvonalazódik, melyben Melinda kerül a főszerepbe.
Merész vállalkozásra készül a Szegedi Kortárs Balett, akik Fekete hattyú című balett-thrillerükben egy pszichiátria falai közé kalauzolják el a nézőket, ahol Odette személyiségének szétesését követhetik végig. A sötét, titkokkal teli történetet az együttes művészeti vezetője, a Kossuth-díjas Juronics Tamás állítja színpadra.
Az Inversedance – Fodor Zoltán Társulat egy furcsa atmoszférájú bemutatóval érkezik május 7-én, Lois Lowry Az emlékek őre című regénye alapján, egy látszatra kifogástalannak tűnő társadalom képét festi le, ahol minden a legnagyobb tökéletességben zajlik. Ez azonban csak a látszat, valójában ez a tudástól megfosztott emberek Kánaánja.
Az idei fesztiválon a tánc mellett a zene is főszerephez jut. A Forte Társulat és a Dador Projekt Zenekar Concordia című, a barokk zenetörténet klasszikus szerzőinek műveire készült, élő zenekarral és egy énekesnővel kísért táncjátékában groteszk és lírai kettősök bomlanak ki, a tánc, az élő zene és a prózai szöveg ötvözésével szerves egységet alkotva.
A zárónapon a Duda Éva Társulat BÁBEL című előadása koronázza meg a Budapest Táncfesztivált. A produkció expresszív képeivel és látványos momentumaival egy eklektikus világot teremt, de a bábeli zűrzavar mélyén ott a harmónia iránti vágy.
A Nemzeti Táncszínház Kisterme is premierektől lesz hangos. Május 3-án a 142-es bolygóról érkezett Fehér Ferenc, Lőrinc Katalin és Pál Zoltán idézik fel a régi, gondtalan időket, míg május 8-án a Kulcsár Noémi Tellabor, Henrik Ibsen világhírű drámája alapján készült Babaház című előadása debütál.
– A fiatal alkotók közül kik kerülnek idén fókuszba?
– Azt mondanám, hogy nem kimondottan a fiatal alkotókra fókuszálunk, hanem a fiatalabb célközönségre. Tíz évvel ezelőtt, 2014-ben a Nemzeti Táncszínház kezdeményezésére jött létre az első komplex táncszínházi nevelési előadásunk, a Horda2. A sikeres produkciót két másik táncszínházi nevelési előadás követte: 2016-ban az Igaz történet alapján, két évvel később pedig a Talpuk alatt. Mindhárom előadásban az ún. TIE (theatre in education, komplex színházi nevelés – a szerk.) alapmódszertanát felhasználva alakítottuk ki a táncra épülő foglalkozásokat, különböző korosztályok számára, ahol az iskolás osztályok aktív résztvevői, alakítói is az előadásoknak. Idén a 10. jubileum alkalmából, a Budapest Táncfesztivál keretében játszott Talpuk alatt című interaktív előadásra most rendhagyó módon felnőtt közönséget várunk.
– Önnek és csapatának nagy tapasztalata van a Budapest Táncfesztivál rendezésében, a szervezési folyamat emiatt annyira professzionális, hogy szinte automatizmusként működik. Szembesülnek-e idén új kihívással?
– Minden évben vannak kihívások, most például az, hogy szerencsére elég sok a fesztivál ebben a tavaszi időszakban, igazi fesztiválnagyhatalom vagyunk. A nagyszabású Bartók Tavasztól mi vesszük át a stafétát, ahol szintén elég sok táncelőadás volt. Ezért nagyon figyeltünk arra, hogy olyan darabokat válasszunk a repertoárunkba, amiket ott nem láthatott a közönség. Természetesen figyelnünk kell arra is, hogy a táncszakma legnagyobb ünnepét, a tánc világnapját is méltón ünnepeljük meg, ezért április 29-én, a tánc világnapján közös gálaműsorra készül a Magyar Táncművészek Szövetsége és a Nemzeti Táncszínház. A program része, „Az évad legjobb alkotója” díját elnyert koreográfus előadása mellett, a teljes szakma ünneplése: díjat kapnak végzős növendékek, pályakezdő és már elismert előadóművészek, táncpedagógusok, neves alkotók. Szóval így tavasszal a rengeteg feladatból csodás táncelőadások valósulhatnak meg.