A 20. és 21. századi zenék kerülnek előtérbe a Fesztivál Akadémia Budapest július 18-ai, Köszönjük, Eötvös Péter! című programján a Budapest Music Centerben, amelyet Eötvös Péter emlékének ajánlanak a művészeti vezetők, Kokas Katalin és Kelemen Barnabás és művésztársaik.
Délelőtt Kurtág György tart 3 órás nyilvános mesterkurzust a BMC Koncerttermében Bartók 2. vonósnégyeséről a Kelemen Kvartettnek, amelyet a közönség szabadon követhet, betekintve a zenészek műhelymunkájába, közelebb kerülve a Bartók-műhöz.
Az Eötvös Péter-emléknap esti hangversenyén a BMC Koncerttermében a kortárs zene olyan emblematikus művei – köztük számos Eötvös Péter mű – hangzik el, amelyek meghatározzák korunk zenéjét és utat mutatnak a jövő zeneszerző-generációinak. Közreműködik: Molnár Piroska, Korcsolán Orsolya, a Kelemen Kvartett, Kelemen Barnabás, Jonian Ilias Kadesha, Kokas Katalin, Vashti Mimosa Hunter, Lukács Miklós, Alexander Lonquich, Latica Honda Rosenberg, Diana Ketler, Alissa Margulis, Matthew Hunt, Csalog Gábor, Joó Szabolcs.
30 országból érkeznek művészek idén a Fesztivál Akadémia Budapest kilencedik nyári fesztiváljára, a FAB-Summerfestre, amely július 14-21 között Budapest különböző helyszínein érhető el egyedülálló kamarazenei programkínálattal.
„Kurtág György a ma élő egyik legnagyobb mester, akit hallani, hallgatni kell! Nagyon boldog vagyok, hogy van lehetőségünk tőle tanulni, vele dolgozni. A Kelemen Kvartett eddig 48 órányi mesterkurzus-anyagot rögzített Kurtág Györggyel, ez alapján készültünk el az első stúdiófelvételekkel télen, amiből hamarosan megjelenik majd a lemez is. Ilyen mestert hallgatni, nemcsak zenészként, hanem laikusként is, óriási élmény, mi pedig fontosnak tartjuk, hogy megmutassuk azt a folyamatot és mögötte azt a zenei gondolatiságot, amelyből kialakul egy koncertre vagy felvételre kész előadás. Ezáltal fontos kulcsokat tudunk megmutatni a szerzői életműhöz.” (Kelemen Barnabás a Kurtág-mesterkurzusokról)
„Nagy veszteség érte a zenei világot azzal, hogy Eötvös Péter elment. Az a szakmai és emberi tisztelet, ami őt körülveszi, tükröződik majd abban az estében is, amit az általunk meghívott művészekkel együtt életre hívunk a BMC Koncerttermében. Mindenkitől azt kértük, hogy játsszon Eötvös Péternek – volt, aki Eötvös-művet választott, volt, aki más szerzőt, végül kialakult egy felkavaróan gyönyörű műsor, amivel a hallgatók tényleg közelebb kerülhetnek a kortárs zenei gondolatokhoz Bartók, Schnittke, Schönberg, Kurtág és Eötvös műveivel. Molnár Piroska is velünk lesz, Weöres Sándor és Szécsi Margit gondolatait idézi meg. Lukács Miklós pedig egy saját darabot játszik.” (Kokas Katalin a Köszönjük, Eötvös Péter! koncertről)
Molnár Piroska nyitja meg az estét, majd Korcsolán Orsolya Eötvös: A Call című szóló hegedűre írott művét játssza, amelyet először 2016-ban mutattak be és mottójául a szerző egy James Joyce idézetet választott az Ulyssesből.
A Kelemen Kvartett Bartók 2. Vonósnégyesét adja elő, amelyet részletekben a délelőtti Kurtág-kurzuson hallhatott a közönség. Lukács Miklós cimbalomművész Aura – Hommage a Péter Eötvös címmel játszik szólóban, ahogy Kokas Katalin is, aki az Adventures of the Dominant Seventh Chord-ot adja elő, amelyről a szerző 2019-ben így nyilatkozott: „Az én szerzeményemben két zenei kultúra kerül szembeállításra, de nem hiszem, hogy konfliktus lenne közöttük – csak egy virtuális, de jól hallható határ. Természetesen különböznek egymástól. A nyugati zene komponált és kottázott, míg a kelet-európai népzenészek általában nem is tudnak kottát olvasni, fülből tanulnak, majd nem sokkal később „saját zenéjüknek” nevezik.”
Alissa Margulis és Csalog Gábor Shnittke első Hegedűszonátáját szólaltatja meg, majd Jonian Ilias Kadesha Kurtág Signs, Games and Messages című művét. A Fesztivál Akadémia művészeiből alakuló kamaraegyüttes (Latica Honda-Rosenberg, Győri Noémi, Matthew Hunt, Kokas Dóra és Alexander Lonquich) Schönberg első kamaraszimfóniáját játssza.
Az este egy ütőhangszeres szólóval zárul Joó Szabolcs (timpani) előadásában: Eötvös Péter Thunder című művével, amelyről így vallott a szerző 2022-es bemutatása kapcsán: „Míg egy szimfonikus zenekarban 2-10 üstdobot használnak, ennek a darabnak az a különlegessége, hogy csak egy hangszer játszik benne és végre a timpani szólóhangszerként szerepelhet.”
A Fesztivál Akadémia Budapest koncertjeiről bővebb információ itt érhető el.