„Talán nincs jó és rossz zene, csak olyan zene van, amelyik felkavarja az embert és olyan, amelyik hidegen hagyja” – Sosztakovics gondolata az FSZEK Zenei Gyűjtemény 20. századi magyar zeneművek titkait boncolgató podcast-sorozatának mottója is lehetne.
A sorozat zeneművekről, zenehallgatásról, élményekről szól kezdő zenehallgatóknak és mindenkinek, akit érdekel a komolyzene világa. Az aktuális rész Kovács Sándor zenetörténésszel arra keresi a választ, hogy mitől lesz egy zenemű felkavaró, hatásos, mitől lesz szép.
A sorozatban ezúttal Dohnányi Ernő Változatok egy gyermekdalra című darabja a téma. A zeneművet az érdekességeket kiemelve, élményszerűen elemzi Kovács Sándor, miközben válaszol a Zenei Gyűjtemény vezetőjének, Bándoli Katalinnak a kérdéseire.
Szóba kerül a darab hagyományőrző, de különleges humort megcsillogtató stílusa, ahogy például a bombasztikus, drámai bevezető kontrasztjaként felhangzik zongorán a variációk témáját adó, egyszerű dallam, amit mi a Hull a pelyhes fehér hó melódiájaként azonosítunk. Megjegyzendő, hogy Dohnányi idejében ez a gondolattársítás még nem létezett, a dallamot más szöveggel ismerték.
Szó esik a podcastban Dohnányi pályájáról, egyéniségéről, Bartók Bélához fűződő viszonyáról és változó, gyakran politikailag motivált megítéléséről is. Minden kornak megvolt a maga Dohnányi-képe, de mintha az újabb zenetörténeti kutatások nyomán csak mostanában kezdene kialakulni a szerző kiegyensúlyozottabb, reálisabb értékelése. A podcast végén Bándoli Katalin könyveket is ajánl Dohnányiról, melyek kölcsönözhetők a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Zenei Gyűjteményéből.