• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • ARTE blog
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Beszélő képek
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Erdély blog
  • Esterházy
  • eSzínház Fesztivál
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fesztivál Akadémia
  • FOCUS on You
  • Hallomások
  • Hagyományok Háza
  • Haydneum
  • ICMA blog
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Mindent Kocsisról
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Operaház
  • Oroszlánkörmök
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • PeterPress
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў blog
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Haydneum Zene Címlap

Sikerrel zárult az első Haydneum Egyházzenei Fesztivál

Szerző: Papageno2022. június 14.
Facebook Twitter E-mail
A Haydneum Fesztivál zárókoncertje - Purcell Kórus és Orfeo Zenekar – fotó: Pilvax Films
A Haydneum Fesztivál zárókoncertje - Purcell Kórus és Orfeo Zenekar – fotó: Pilvax Films

A Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar gyönyörű koncertjével június 12-én zárta kapuit a Haydneum Magyar Régizenei Központ Egyházzenei Fesztiválja.

A hét előadáson a hazai régizene-szcéna kiválóságai mellett élvonalbeli modern hangszeres együttesek, kórusok és nagyszerű szólisták mutatták be a közönségnek kevésbé ismert, olykor ismeretlen zeneszerzők egyházi alkotásait.

Amint Vashegyi György, a Haydneum rezidens együtteseinek művészeti vezetője a fesztivál megnyitóján is elmondta, az Esterházy-gyűjtemény repertoárjának döntő többsége egyházi mű, a központ pedig kiemelt feladatának érzi, hogy a darabokhoz méltó, templomi környezetben indítsa el azt a koncertsorozatot, amelyen ezek a művek bemutatkozhatnak, hiszen a feltárás mellett az intézmény másik fontos célja a zeneművek előadása, a magyarországi régizene-játszás támogatása.

Ehhez persze, a hazai művészek mellett szakértő segítségre is szükség volt. A legtökéletesebb partnert pedig Franciaországban, Versailles-ban találta meg a Haydneum. 1987-ben a francia kulturális minisztérium döntése volt, hogy hozzanak létre egy, a francia barokk zenére fókuszáló, és azt a nagyvilággal megismertető központot.

Ekkor alakult meg a Versailles-i Barokk Zenei Központ. Az intézmény tennivalóit négy fő csapáson jelölték ki: kutatás, kiadványok gondozása-megjelentetése, képzés, és produkciók-koncertek létrehozása. Az első 20 évben leginkább a Versailles-i kastélyban rendeztek hangversenyeket, de az elmúlt tizenöt évben erősödtek a nemzetközi kapcsolatok, együttműködések is. Ezek során ismerkedett meg egymással a francia központ művészeti vezetője, Benoît Dratwicki és Vashegyi György. Az elmúlt 11 évben csaknem 20 projektet hoztak létre közösen, a versailles-i központ illetve a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar együttműködésével.

Benoît Dratwicki - fotó: Pascal Le Mée
Benoît Dratwicki – fotó: Pascal Le Mée

Benoît Dratwicki két évvel ezelőtt kapta a felkérést, hogy legyen a Haydneum művészeti vezetője. Amint elmondta, a megkeresés rendkívül megtisztelő volt számára, ugyanakkor mégis úgy érezte, komoly felkészülést kíván részéről a feladat, hiszen nem az ő szakterülete a korszak, amelyre a Haydneum koncentrál. De éppen ez jelentette az izgalmas kihívást is, így elvállalta a megbízást.

A nyitófesztivál után az egyházzenei rendezvény a második nagyszabású koncertsorozat, amelynek szervezésében és lebonyolításában részt vesz. Ráadásul a fesztivál egyik koncertje valóban a két központ együttműködésével valósult meg, a Versailles-i Barokk Zenei Központ „Les Pages” Gyermekkórusa és az Orfeo Zenekar részvételével.

Vashegyi György visszaemlékezése szerint a Haydneum megalapítása előtti sok közös munka egyik legfontosabb hozadéka volt, hogy a francia központ módszertanát megismerhette, hogyan is kutatják ők a francia barokk zenét.

Ezt a módszertant kívántuk meghonosítani Magyarországon, egyrészt azzal, hogy egyáltalán megalapítjuk a Haydneumot, hiszen bőven van mit kutatni – mesélte Vashegyi György. – Elég csak belegondolni, hogy több tízezer kézirat-köteg vár arra, esetenként több száz éve, hogy a bennük rejlő zeneművek megszólalhassanak. Másrészt pedig a metódus legbiztosabb átvétele, ha meghívjuk azt, aki a módszertant teljes egészében birtokolja. Ugye, Benoît Dratwicki számára az okozott aggodalmat, hogy ő nem Haydn-specialista. Ez igaz, ám nekünk arra a személyre van szükségünk, aki ennek a kutatásnak és produkciós logikának szakembere. Így aztán ő legalább félig projektmenedzserként, félig pedig zenetudósként segíti a munkánkat. 

Benoît Dratwicki elmondása szerint nagyon érdekes a két ország hozzáállása a zenei örökségéhez. Franciaországban egyfajta általános tudatosság érzékelhető, nem csak zenei körökben. Még akkor is mindenki tisztában van vele, hogy a francia barokk rendkívül gazdag időszak volt, ha részleteiben nem ismeri a korszakot. Magyarországon pedig akad, természetesen leginkább zenész-körökben, aki tudatában van annak, hogy milyen magyar vagy magyar vonatkozású zeneszerzők életműve gazdagítja a haydni korszakot, ugyanakkor a köztudatban mindez nincs jelen, nagyon kevesen vannak tisztában azzal, hogy Haydn milyen hosszú időt töltött az Esterházyak szolgálatában, így voltaképpen magyar zeneszerzőnek is tekinthető.

Haydn-szobor a fertődi Esterházy-kastély kertjében – fotó: Márkos Tamás
Haydn-szobor a fertődi Esterházy-kastély kertjében – fotó: Márkos Tamás

A másik fontos különbség, ami előnyére is válhat a Haydneum működésének, hogy amíg a francia repertoár sajátos és merev struktúrája kissé megnehezíti annak terjesztését, azt a korszakot, amelyet Magyarországon a Haydneum vizsgál, más nemzetek is magukénak érzik, így a formanyelvét is könnyeben megtanulják, vagy eleve tudják a muzsikusok. 

Mindezek kutatása lesz a Haydneum legfontosabb tevékenysége. A magyar vonatkozású barokk és bécsi klasszikus zenei élet szakembereit összefogó tudományos bizottság irányításával a kutatást tanulmányi területek, valamint ambiciózus, többéves kutatási projektek formájában szervezzük meg, a történeti, társadalmi, zenetudományi és előadói gyakorlattal kiegészítve. Mindez szemináriumok, kurzusok és konferenciák megszervezésében, valamint a digitalizált források, könyvek és partitúrák kiadásában ölt formát. A kutatókkal, művészekkel közösen, a zenei örökség érdekében végzett munka igazi, végső célja a koncerten vagy előadáson elhangzó megvalósítás, amelyet előbb a magyar zenekedvelő hallgatóságnak, majd a nemzetközi közönségnek szánunk – mondta Vashegyi György.

Ennek különleges, és eddig szinte teljesen ismeretlen szegmensét, az egyházi művek egy jelentős részét mutatta be a kiváló előadóknak köszönhetően a Haydneum első Egyházzenei Fesztiválja. Mindannyian hálásak vagyunk Önöknek, a hangversenyek közönségének, hogy kíváncsi lelkesedéssel vettek részt az esteken, és a művészek számára oly fontos és jóleső tapsokkal jutalmazták az előadásokat…  

orfeo zenekar vashegyi györgy haydneum fesztivál 2022
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésÍtélet és kegyelem a Magyar Mozgókép Fesztiválon
Következő bejegyzés Üzenet – Az MMA képzőművész köztestületi tagjainak kiállítása

Ajánlott Bejegyzések

Zenelő Budapest
Intermezzo

160 ingyenes koncerttel érkezik a Zenélő Budapest

2022. június 30.5 perc olvasás
Magyar Zene Háza - fotó: Palkó György / Liget Budapest
Magyar Zene Háza

Nyilvános a Magyar Zene Háza őszi programkínálata

2022. június 30.6 perc olvasás
Gustav Ma Ka Lok - forrás: Twitter
Intermezzo

A bécsi Musikvereinben koncertezik a MÁV Szimfonikusok

2022. június 30.1 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
100 Tagú Cigányzenekar - forrás: Margitszigeti Szabadtéri Színpad Promóció

Prímás parádé a 100 Tagú Cigányzenekarral a Margitszigeten

Keller András - forrás: Concerto Budapest Promóció

Válogassa össze bérletét a Concerto Budapest koncertjeiből!

Vasas Petra - fotó: Králl Kevin Promóció

Vasas Petra: „A mozivászonról látni a saját filmünket mindent felülmúló élmény”

Fekete-Kovács Veronika a La Mancha lovagjában Promóció

Fekete-Kovács Veronika: „Emma szerepe számomra az évad csúcspontja”

Han Chi Ho Promóció

Glenn Gould és Wilhelm Kempff között – koreai zongoravirtuóz a Zeneakadémián

Ertl Péter Promóció

Ertl Péter: „Változatos előadásokkal készülünk a TáncParkra”

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.