2022. november 4-én látott napvilágot Michael Haydn: Kaiser Constantin I. Feldzug und Sieg című oratóriumának világpremier felvétele a Haydneum rezidens együttesei, a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar előadásában, amely immár a sorozat 4. darabja. A 2020-ban indított sorozat lemezei az ACCENT Kiadónál jelennek meg, az eddigi felvételek kiadásában az MMA Kiadóval együttműködve.
Michael Haydn rendkívül gazdag életművet hagyott ránk, melynek felfedezése még nagy részben előttünk áll. 1768 és 1771 között négy nagyszabású és műfajtörténeti jelentőséggel bíró német nyelvű vallásos oratóriumot komponált Salzburgban (Der Kampf der Buβe und Bekehrung, 1768; Kaiser Constantin I. Feldzug und Sieg, 1769; Der reumütige Petrus, 1770; Der büβende Sünder, 1771), melyek autográf partitúrái az Országos Széchényi Könyvtár zenei gyűjteményének legfontosabb kincsei közé tartoznak.
E rendkívüli művek máig az egész világon ismeretlenek, a Purcell Kórus és Orfeo Zenekar 2004-ben látott hozzá kutatásukhoz: kiadást készítettek két műből (Der Kampf der Buβe und Bekehrung és Der büβende Sünder), s koncerten meg is szólaltatták őket. 2015/16-ban az Orfeo Zenekar tagja, Scholz Anna zenetudós szakmai irányításával kiadást készítettek a Kaiser Constantin I. Feldzug und Sieg című műből, melyet újkori világbemutatóként 2016. május 27-én ismerhetett meg a közönség a Müpában, ekkor készült a felvétel is, a kiadásra pedig most kerülhetett sor. A lemezen közreműködik Baráth Emőke, Kolonits Klára, Theodora Raftis, Chantal Santon Jeffery és Szutrély Katalin, vezényel Vashegyi György.
A Haydneum számára különösen fontos esemény a lemez megjelenése, hiszen a budapesti Országos Széchényi Könyvtár Zeneműtára Esterházy-gyűjteményének feltárása, feldolgozása az intézmény egyik fő célkitűzése.
Rezidens együtteseink működését évek óta széleskörű nemzetközi figyelem kíséri. A frissen megjelent lemezről így nyilatkozik a belga rádiós és televíziós portál, az RTBF: „A fáradhatatlan Vashegyi György, akinek jelentős tevékenyége kiterjed a francia barokk repertoárra, de a Palazzetto Bru Zane 19. századi operáira is, nemcsak színházi érzékét mutatja meg, hanem együtteseinek, az Orfeo Zenekarnak és a Purcell Kórusnak a kiválóságát és sokoldalúságát is.”
Az „Esterházy Music Collection” lemezsorozat olyan zenei kincseket kíván a világ elé tárni, melyek jelentős része több évszázaddal ezelőtti bemutatásuk után ritkán vagy egyáltalán nem jutott el a nagyközönséghez. A gyűjtemény névválasztásával az Esterházy birodalmi hercegi család előtt tiszteleg. A sorozat 2020-ban két felvétellel indult: az első az 1761-től az Esterházy család szolgálatában állt Joseph Haydn 6., 7. és 8. „Napszak” szimfóniáit tartalmazza az Orfeo Zenekar előadásában, a második lemez pedig a Haydn közvetlen elődjeként, 1728-tól az Esterházy-család udvari Kapellmeistereként dolgozó Gregor Joseph Werner 1739-ben szerzett A jó pásztor című oratóriumát mutatja be.
Utóbbi felvételt a Liszt Ferenc Zeneakadémia Nagytermében rögzítették 2019 januárjában, amikor is Magyarországon először hangzott el a mű Kovács Ágnes, Kalafszky Adriána, Bárány Péter, Megyesi Zoltán és Najbauer Lóránt, valamint a Purcell Kórus és Orfeo Zenekar közreműködésével, Vashegyi György vezényletével. A modern partitúrát és a mű előadási anyagát Szokos Augustin készítette el a korabeli kéziratok alapján.
A harmadik felvételen Joseph Haydn 24., 30., 42., és 43. szimfóniája hallható ismét az Orfeo Zenekar részvételével. A felvétel a fertődi Esterházy-kastély Apolló-termében készült – ez a csodálatos terem szolgált az első lemez felvételének helyszínéül is.
Kiadás előtt állnak Haydn további szimfóniái is, hiszen a sorozat egyik koncepciója Haydn szimfóniáinak eredeti helyszínen való felvétele az eredeti létszámú apparátussal.
A sorozat tehát az Esterházy hagyaték hatalmas zenei anyagát dolgozza fel, a lemezek értékes ismertetőit Mikusi Balázs, Szőnyiné Szerző Katalin és Horváth Ágnes készítette.