A Haydneum Egyházzenei Fesztivál alapvető célkitűzése, hogy alig ismert életműveket támasszon fel, de emellett az intézmény névadójának örökségét is bemutassa, ami idén három koncerten jelent meg. Ezen a szerda estén a „A Megváltó hét utolsó szava a kereszten” volt műsoron, amelyet maga Joseph Haydn is az egyik legjobban sikerült művének tartott, és annyira népszerű lett, hogy tíz éven belül (1786-1796) négy verzióban is elkészítette.
A fesztivál szervezői minden évben egy másik változatban mutatják meg nekünk, így aki az idei koncertről lemaradt, az jövőre vagy a zongorára írt, vagy a kórusra átdolgozott verziót hallhatja majd. A tavalyi első fesztiválon a Liszt Ferenc Kamarazenekar tagjai a vonósnégyeseknek szánt változatot adták elő, amelyet Haydn éppúgy a műkedvelő civilek (arisztokraták és polgárok) számára készített, mint a zongorás verziót.
A mű első, szimfonikus zenekari változatát 1786-ban Haydn még az Esterházy-családnál töltött időszaka vége felé komponálta, amikor már új szerződése (1779) hivatalosan is lehetővé tette számára, hogy külső megrendeléseket elfogadjon, amelyek Európa olyan távoli pontjairól is megérkeztek hozzá, ahova ő maga sosem jutott el. Ezt a művet egy cádizi templom püspöke rendelte tőle, aki nagypénteken a szertartás közben egyenként felolvasta a keresztre feszített Jézus hét, a Bibliából jól ismert mondatát, hozzáfűzte a saját elmélkedéseit, majd hagyta a híveket rövid ideig csendben imádkozni. Haydn zenéjének feladata a hívek meditációjának támogatása volt. Ezúttal ezt a változatot játszotta el nekünk a MÁV Szimfonikus Zenekar Keller András vezényletével.
A zenekart hallgatva eszünkbe juthatott: az élő zenét semmilyen felvétel nem pótolhatja, a legjobb minőségű sem. Ez az előadás, amely nem koncertteremben hangzott el, hanem az Egyetemi templomban, közel állt ahhoz, aminek a cádizi püspök szánta: elmélkedésre adott módot zenei kísérettel. Varga Lászlónak, a Váci Székesegyház karnagyának köszönhetően hallhattuk a tételek között Krisztus hét megszólalását, egy-egy idézetet a Van Swieten báró által írt kórusszövegből, de az atya saját gondolatait is, amelyeket a zene ideje alatt tovább lehetett gondolni. Varga László pontosan ráérzett, hogy milyen hosszúságú prózai betétet bír el a zenemű. A lassabban induló, de végül intenzívvé váló taps is jelezte, hogy a hallottak sokakra valóban hatással voltak – a közönség megköszönte mindazt a derűt és életörömöt, amelyet a fájdalmas téma ellenére is a művészek át tudtak adni a hallgatóságnak. Ennek az estének az is egészen természetes lezárása lehetett volna, ha csak csendben ülünk a helyünkön még egy ideig…
Pénteken az Egyetemi templomban a Debreceni Kodály Kórus és a Capella Savaria előadásában az elsősorban egyházzenéjéről ismert Michael Haydn egy szimfóniáját és miséjét, valamint Istvánffy Benedek Szent Benedeknek ajánlott miséjét hallhatjuk öt kiváló szólista: Zemlényi Eszter, Kovalik Erika, Thurnay Viola, Csapó József és Kósa Lőrinc közreműködésével, Kocsis-Holper Zoltán vezényletével.
A fesztivál zárókoncertjére már lezárult a regisztráció, de aki most kapott kedvet ehhez az egyedülálló sorozathoz, a pénteki hangversenyre tud még jegyet venni ide kattintva.